Herstelling wagen, garantie niet van toepassing?

dendimi
Topic Starter
Berichten: 25

Herstelling wagen, garantie niet van toepassing?

#1 , 28 jun 2022 20:01

Beste,

Ik heb volgende situatie voor.
Mijn wagen is aangekocht bij een erkende Naam merk verwijderd - JurecaBE - moderator dealer als jonge tweedehands. Zonder gebreken, alle papieren in orde en van de invoerder nog 3 jaar garantie+depanage.

Onlangs is mijn wagen stukgegaan, hij startte niet meer nadat ik geparkeerd was en terug wou vertrekken. De takeldienst heeft mijn wagen opgepikt en naar de dealer garage gebracht voor nazicht en herstelling.
Nu heeft de garage mijn wagen hersteld, maar beweert dat het defect veroorzaakt was door een verkeerde herstelling die eerder is uitgevoerd geweest.
Deze verkeerde herstelling is, volgens hen, niet naar hun normen uitgevoerd en zou dus elders gebeurd zijn geweest.
Mijn wagen is echter altijd bij een officiele dealer binnen geweest voor onderhoud of herstellingen.

Volgens de garage wordt het defecte onderdeel voor controle naar de invoerder gestuurd en indien deze van mening is dat de fout niet door hen komt, zal de kost dus op de garage vallen. Hierdoor heeft de garage dus beslist, om zonder mijn akkoord, het te herstelling maar moet ik dus voor de kosten opdraaien.
Als 'geste' heeft hij wel een korting willen geven op de factuur, die nog steeds zo'n €500 bedroeg.

Als mijn wagen in garantie is, waarom zou ik dan elders een herstelling (tegen betaling) laten uitvoeren?
De garagist begreep mijn frustratie en geloofde mij, maar zei dat hij er helaas niets aan kon veranderen.

Hij heeft mij het defect getoond, ik heb het onderdeel ook meegekregen, maar ik sta dus met de rug tegen de muur.
Kan dit zomaar? Dit lijkt mij dat een officiele garage op deze manier in theorie elke herstelling binnen garantie toch betalend kan uitvoeren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 28 jun 2022 20:36

Hebt u niets van documentatie van de oorspronkelijke herstelling? Als dat bij een officiële dealer was, is het hun probleem.

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 28 jun 2022 21:14

Mijns inziens is het niet aan u om wat dan ook aan te tonen, maar aan hen om uw fout te bewijzen :)

Reclame

Terug naar “Andere”