tv winkel - telefonische aankopen

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

tv winkel - telefonische aankopen

#1 , 30 mei 2022 14:17

Mijn 86 jarige moeder, die beginnende dementia heeft, doet voor honderden € telefonische aankopen via de TV winkel. Die worden opgestuurd, en mijn zus moet ze dan de factuur betalen. Ze gaat verhuizen naar een service flat, en we willen vermijden dat ze dit blijft doen. Dit is financieel uiteraard niet haalbaar. Ze heeft geen diagnose van dementia... (mijn zus wil niet echt). Bij Telenet zeggen ze dat we het TV kanaal kunnen blokkeren via ouderlijk toezicht instelling met een pincode. Maar als ze dat ziet zal ze weer over betutteling beginnen. Verder heb ik ook angst dat nu ze in het centrum zal wonen, en te voet naar de winkels kan gaan, ze allerlei dure aankopen zal doen. Zo is ze bv al bij een opticien binnengegaan dat ze een nieuwe bril nodig had, en het beste wou. Dat was dus een bril van €1600... Mijn moeder is altijd een zuinige vrouw geweest!!! Wat kunnen wij doen om haar te beschermen, zonder haar officieel dement te verklaren? Er wordt duidelijk van haar geprofiteerd. Kunnen wij bv de telefonsiche aankopen zonder betaling terugsturen? De firmas van bv voedselsupplementen weigeren haar van de post lijst te halen, want ze koopt uiteraard. Kunnen wij via de bank limiteren hoeveel geld ze kan uitgeven? Graag advies hoe dit aan te pakken, zonder haar razend kwaad te maken. Ze is echt een moeilijk mens bovenop de beginnende dementia.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 30 mei 2022 14:26

Ze heeft geen diagnose van dementia... (mijn zus wil niet echt).
Wat uw zus wil, bepaalt diagnose niet, dat doet de (huis)arts ...
Wat kunnen wij doen om haar te beschermen, zonder haar officieel dement te verklaren?
Zo lang er geen reden is "om haar te beschermen", niets

Om haar onder bewindvoering te plaatsen -via Vredegerecht- is een gegronde reden nodig ...
Verspilzucht kàn een reden zijn, maar is een lastige (zolang men de aankopen kan betalen)
Uw moeder kàn een mooie nieuwe bril willen, of nieuwe zus, of zo ...
Kunnen wij via de bank limiteren hoeveel geld ze kan uitgeven?
Zolang ze wilsbekwaam is, doet ze met haar centen wat ze wil.
Ook uitgeven ...

Kunnen wij bv de telefonsiche aankopen zonder betaling terugsturen?
Is verkoop op afstand, dus meeste kan ZIJ desgewenst binnen 14 dagen terugsturen zonder meer.

Reclame

Terug naar “Andere”