factuur van grondwerker voor kosten pidpa bij breuk

jeroenvl
Topic Starter
Berichten: 3

factuur van grondwerker voor kosten pidpa bij breuk

#1 , 09 mar 2009 13:38

Hallo,

Wij hebben een regenwaterput , septische put en pompputten laten plaatsen en nu heeft die aannemer bij de werken de waterleiding overgegraven. Hij heeft nooit om een plan gevraagd, niet mondeling en niet schriftelijk en wil nu de kosten op ons verhalen.

Wat doen we hiermee, de factuur protesteren? En wat zal/kan er dan gebeuren?

Alvast bedankt,
Jeroen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
baszON
Berichten: 1

#2 , 17 mar 2009 12:48

- Wat bedoelt u met "overgegraven"?

- Is er vooraf schriftelijk gecontracteerd? Zoja, kan u de inhoud van de overeenkomst doorgeven?

- M.i. (ik ben slechts student) is die aannemer contractueel aansprakelijk en maakt de veroorzaakte schade een wanprestatie uit die vergoedbaar is onder 1146 B.W. De schade was immers voorzienbaar.

- De factuur hoeft voorlopig niet betaald te worden omdat de aannemer zijn verbintenis nog niet correct is nagekomen. U kan steunen op de exceptio non adimpleti contractus (ENAC).

- De aannemer moet in gebreke gesteld worden.

- Als de kosten in het geschil de 1850 euro overstijgen (wat me wel waarschijnlijk lijkt) moet u voor dit soort vorderingen bij de rechtbank van eerste aanleg van uw kanton zijn, zoniet, bij de vrederechter. U hebt verder de keuze tussen een aantal sancties om af te dwingen; enerzijds de compensatoire schadevergoeding voor de schade, anderzijds de gedwongen uitvoering in natura om alsnog uw putten te laten plaatsen, als dat nog niet gebeurd is.

Dit alles onder zeer veel voorbehoud; ten eerste is uw schets van de situatie nogal beknopt, ten tweede ben ik geen jurist.

jeroenvl
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 17 mar 2009 13:27

- Wat bedoelt u met "overgegraven"?
De graafmachine heeft de waterleiding geraakt en daarbij is deze beginnen lekken zodat pidpa ter plaatse moest komen.

De kosten daarvan zijn 1100 EUR, de werklui van de firma hebben gezegd dat dit aan hen moest worden gefactureerd. Nu 3 maanden later sturen zij (de aannemer) die factuur door aan ons. Ondertussen zijn alle werken wel uitgevoerd en is alles ok, maar ze komen met die factuur af. De oorspronkelijke factuur is wel reeds betaald en die betwisten we ook niet...

In hun offerte staat normaal gezien dat ze niet aansprakelijk kunnen worden gesteld voor schade aan leidingen die niet op het plan staan maar in de onze zijn ze dit blijkbaar vergeten.

Er is ook nooit om een plan gevraagd mondeling of schriftelijk, alleen of we wisten waar de leidingen lagen en we hebben gezegd dat alles aan de zijkant lag behalve de waterleiding want die wisten we zelf niet liggen.



Mijn vraag is eerder moeten wij nog iets doen nu of is het gewoon afwachten tot zij via vredegerecht bvb die kosten van ons proberen vorderen?

mvg,
jeroen

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 17 mar 2009 13:41

Normaal gezien dient de aannemer de plannen zelf af te halen. (vroeger was dit bij de gemeente en de diverse intercommunales, nu is er een elektronisch loket dacht ik)

Hij kan U niet aansprakelijk houden voor de schade die zijn werknemers hebben aangericht.

Ik zou me eventjes bij mijn eigen verzekering informeren (familiale dacht ik) en afgaand op hun ordeel de fakturatie betwisten.

jeroenvl
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 17 mar 2009 13:44

Normaal gezien dient de aannemer de plannen zelf af te halen. (vroeger was dit bij de gemeente en de diverse intercommunales, nu is er een elektronisch loket dacht ik)
Het is wel op onze eigendom gebeurt, niet op openbare eigendom, ik weet niet of dat iets van verschil kan zijn...

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 17 mar 2009 14:17

De aftakking van de hoofdwaterlijn naar uw kavel en de diepte waarop deze zich bevind dienen op de plannen te staan. van daaruit wordt een beetje aannemer verondersteld het trajekt van de leiding te kunnen volgen...

Terug naar “Andere”