schade vloer na levering

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

schade vloer na levering

#1 , 14 apr 2022 11:23

Beste forumgenoten,
weet niet of mijn vraag in het juiste topic staat,anders verplaatsen jullie ze maar :D

De situatie:
mijn moeder en stiefvader bestellen bij een grote meubelzaak een lederen salon(+/-6000E)

Salon wordt geleverd en eenmaal die binnen in de living staat brengen de transporteurs ook nog kartonnen dozen binnen ,met stoelen erin. Mijn moeder maakt de mannen erop attent dat dit een vergissing is en dat ze geen stoelen besteld hebben. Oeps foutje,idd,de stoelen zijn niet voor hier bestemd en schuiven/slepen de kartonnen dozen over de vinyl vloer terug naar buiten.Mijn moeder ziet dat er door het verslepen van de dozen een lange streep/kras op de vloer is maar zit met het gedacht om dit proper te maken als ze weg zijn. Zetel geleverd,dozen met stoelen terug ingeladen en mannen zijn weg.

Mijn moeder haalt ondertussen produkt om de streep te verwijderen en ziet dat het geen streep maar wel een lange kras is,in de vynilvloer. Heel wss door een nietje of dergelijke aan de onderkant van de doos.

Dit wordt gemeld bij de firma en fotos doorgestuurd,en in 1ste instantie willen ze tegemoet komen met een waardebon om te gebruiken in de winkel. Daarmee gaan ze niet akkoord,en moeten ze dus een schadebestek laten opmaken(wat ze ook gedaan hebben:3000€)

nu,ze nemen contact op met de meubelzaak en deze zegt doodleuk dat ze niet kunnen akkoord gaan met het schadebestek en dat 1 van de 2mannen die bij de levering was gezien heeft dat de kras al in de vloer zat!!!!!! Hij bedoelt dus dat mijn moeder hier op kosten van de firma een nieuwe vynilvloer wil hebben.!!!! Mijn moeder is heel zwaar ziek,heeft kanker,en mijn stiefvader is heel slechtziend,bijna volledig blind,dus het laatste van hun gedachten is nu wel om heel hun huis te moeten laten leeghalen om er een nieuwe vynilvloer te laten plaatsen. De huidige vloer is nog tiptop in orde.

Heel laag van de meubelzaak om het spelletje nu zo te spelen. Wat zouden we nu nog kunnen ondernemen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 14 apr 2022 21:58

Als uw moeder niet kan bewijzen dat die kras er niet was voordat er geleverd werd: zich erin berusten.

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

#3 , 17 apr 2022 14:25

hm,das toch wel heel kort door de bocht?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 17 apr 2022 15:15

Hij die beweerd schade te hebben geleden dient dat ook te bewijzen
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Nieuw burgerlijk wetboek
Boek 8:



Afdeling 3. Voorwerp van het bewijs

Art. 8.3. Algemene regel
Behalve in de gevallen waarin de wet anders bepaalt, moeten feiten of rechtshandelingen worden bewezen wanneer ze aangevoerd en betwist zijn.
Algemeen bekende feiten of ervaringsregels moeten niet bewezen worden.
Het recht, zelfs buitenlands, moet niet bewezen worden.

Afdeling 4. Bewijslast

Art. 8.4. Regels die de bewijslast bepalen
Hij die meent een ander in rechte te kunnen aanspreken, moet de rechtshandelingen of feiten bewijzen die daaraan ten grondslag liggen.
Hij die beweert bevrijd te zijn, moet de rechtshandelingen of feiten bewijzen die zijn bewering ondersteunen.
Alle partijen zijn gehouden om mee te werken aan de bewijsvoering.
In geval van twijfel wordt hij die de door hem beweerde rechtshandelingen of feiten moet bewijzen, in het ongelijk gesteld, tenzij de wet anders bepaalt.
De rechter kan, bij een met bijzondere redenen omkleed vonnis, in het licht van uitzonderlijke omstandigheden, bepalen wie de bewijslast draagt wanneer de toepassing van de in de vorige leden opgelegde regels kennelijk onredelijk zou zijn. De rechter kan slechts gebruik maken van deze mogelijkheid wanneer hij alle nuttige onderzoeksmaatregelen heeft bevolen en erover gewaakt heeft dat de partijen meewerken aan de bewijsvoering, zonder op die manier voldoende bewijs te verkrijgen.

Afdeling 5. Bewijsstandaard

Art. 8.5. Algemene regel - zeker bewijs
Behalve in de gevallen waarin de wet anders bepaalt, moet het bewijs geleverd worden met een redelijke mate van zekerheid.

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

#5 , 18 apr 2022 11:46

Dus, de auto van mijn buurman staat buiten,ik ben de enige die moet passeren erbij en er zit een deuk in omdat ik er per ongeluk heb tegengereden. Buurman kan niet bewijzen dat er vooraf geen deuk in zat dus kan er mij niks ten laste gelegd worden? Werkt dit zo?

freelance
Berichten: 2615

#6 , 18 apr 2022 13:59

Wat werkt en niet werkt , staat hierboven beschreven in kopie van het burgerlijk wetboek . ( # 4 )
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Andere”