Inhouding schuld uit 2003 op dubbele betaling aan ziekenhuis

Sara 1984
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Inhouding schuld uit 2003 op dubbele betaling aan ziekenhuis

#1 , 09 mar 2022 12:15

Mijn moeder heeft op 22 februari per ongeluk een factuur van mij van 140.05€ van het ziekhuis dubbel betaald.
Gisteren ontving ze een bedrag op haar rekening van het ziekenhuis van 90.28€, dus heb ik zonet telefonisch contact gehad met de financiële dienst hoe ze aan dit bedrag komen.
Blijkbaar zouden er nog een 3 tal facturen uit 2003 van mij daar openstaan die ze ook hadden doorgegeven aan een deurwaarder... en ja dat hebben ze dus afgehouden van die 140.05€.
Ik zou het me echt wel herinneren als ik een schrijven zou ontvangen hebben van een deurwaarder, zelfs zo lang geleden.
En als ik niet inga op zo een schrijven zouden er vast toch wel consequenties aan vast hangen veronderstel ik dan toch?!
Ik heb via email aan de financiële dienst van het ziekenhuis nu koppies gevraagd van die facturen(wat ze telefonisch al gemeld hebben dat ze dat waarschijnlijk niet meer kunnen door de ouderdom van de facturen) en ook de gegevens van de deurwaarder.
Kan dit allemaal zomaar? en moet ik dit zo laten? of kan ik het verschil van 49.77€ toch terug eisen?

Bedankt alvast bij reactie :wink:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 09 mar 2022 12:35

Tenzij jijzelf je moeder bent kan dit toch niet? Wat heeft de huidige rekening van uw moeder te maken met een rekening van jezelf van xx jaren geleden?

Dat een rekening van 2003 nu nog inbaar zou zijn is onwaarschijnlijk, tenzij er een veroordeling is/stuiting van de verjaringstermijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sara 1984
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mar 2022 12:40

Mijn moeder verblijft momenteel een tijdje bij mij. Ik was men kast aan het opruimen en kwam bij die factuur uit en had ze op de tafel gelegd om te controleren of deze betaald was aangezien die nog op men kast lag.
Mijn moeder wou goed doen en dacht ik zal die al wel voor haar overschrijven...(Dit was trouwens een recente factuur) Maar ik had ze dus blijkbaar al betaald...

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 mar 2022 23:56

Het ziekenhuis slaat de bal dan toch wel mis.

De factuur is tweemaal betaald, eenmaal door uzelf en eenmaal door uw moeder. Uit uw verhaal maak ik op dat u als eerste betaald hebt.

De factuur was dus onverschuldigd op het moment van betalen door uw moeder. Zij is niet uw verbintenis nagekomen (waardoor men inderdaad schuldvergelijking zou kunnen toepassen omdat ze dan andermans schuld nakomt), maar heeft een onverschuldigde betaling verricht. Ze had niet de bedoeling om uw eerdere schulden (die trouwens al lang verjaard zijn) te betalen.

Het ziekenhuis moet de exacte som terugbetalen zoals die betaald is geweest door uw moeder.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Andere”