Factuur voor opmaken offerte

ShanaDB95
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Factuur voor opmaken offerte

#1 , 01 feb 2022 21:31

Een aannemer stuurde mij een factuur van €150 voor het opmaken van een offerte.
Er is geen akkoord dat de offerte betalend is.
Ik wil hem graag een aangetekende brief sturen maar ik wil verwijzen naar artikels uit het handelsrechtwetboek. Maar naar welke artikels moet ik verwijzen. Want dit is precies toch onduidelijk….

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 02 feb 2022 08:57

Heeft de aannemer vooraf kenbaar gemaakt hoeveel het opmaken van de offerte ongeveer zou kosten?

ShanaDB95
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 feb 2022 09:21

Heeft de aannemer vooraf kenbaar gemaakt hoeveel het opmaken van de offerte ongeveer zou kosten?
Nee hier is niets van mee gedeeld. De aannemer heeft ook geen website waar dit eventueel kan vermeld staan. Sterker nog hij staat wel op de website www.loodgieter-gids.be waar staat gratis offerte. Maar ik heb hem zelf gecontacteerd…

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 02 feb 2022 09:52

Vreemde site wel, ze gaan er blijkbaar van uit dat een offerte gratis is. Ze halen hun gegevens blijkbaar uit KBO, waardoor ze alle loodgieters automatisch toevoegen. De loodgieter zelf heeft hier op het eerste zicht niets in te zeggen.

Een offerte is in principe steeds betalend, u geeft immers een opdracht waar de aannemer tijd in moet steken. Wat uiteraard niet wegneemt dat hij zijn tarieven kenbaar moet maken.


The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 feb 2022 11:16

Een aannemer stuurde mij een factuur van €150 voor het opmaken van een offerte.
Er is geen akkoord dat de offerte betalend is.
Ik wil hem graag een aangetekende brief sturen maar ik wil verwijzen naar artikels uit het handelsrechtwetboek. Maar naar welke artikels moet ik verwijzen. Want dit is precies toch onduidelijk….
30 JUNI 1996. - Koninklijk besluit betreffende de prijsaanduiding van produkten en diensten en de bestelbon.

Artikel 18. Alvorens een bestek opgesteld wordt, moet de consument ingelicht worden over de prijs van het bestek, tenzij dat kosteloos is.

https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... e_name=wet
.

cesto
Berichten: 324

#7 , 02 feb 2022 12:08

Vreemde site wel, ze gaan er blijkbaar van uit dat een offerte gratis is. Ze halen hun gegevens blijkbaar uit KBO, waardoor ze alle loodgieters automatisch toevoegen. De loodgieter zelf heeft hier op het eerste zicht niets in te zeggen.

Een offerte is in principe steeds betalend, u geeft immers een opdracht waar de aannemer tijd in moet steken. Wat uiteraard niet wegneemt dat hij zijn tarieven kenbaar moet maken.
Als zij ervan uitgaan dat een offerte gratis is zie ik geen reden waarom het voor TS anders zou moeten zijn.

Een offerte is in principe steeds betalend :?: :!: In mijn ruime ervaring als bouwheer heb ik honderden offertes aangevraagd, en geen enkele keer daarvoor betaald. Sterker nog, ik kan me geen aannemers herinneren die ooit gesproken zouden hebben van betalende offerte als voorwaarde om naar de werf te komen. Niet eens toen het om lastenboeken ging van tientallen bladzijden.

Beste TS, naast het boven genoemde koninklijk besluit zijn er geen artikels van toepassing voor zulke gevallen, maar gelet op het gewoonterecht én op het feit dat die sluwe loodgieter zijn tarieven noch voorwaarden vooraf bekend gemaakt had, kun jij die factuur zeker betwisten en rustig blijven, dat deze vervelende zaak geen opvolging zal hebben.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 02 feb 2022 18:22

Dit wordt vaak gedaan omdat mensen offertes opvragen om dan de duurste bij een verzekering te kunnen indienen, en in zee gaan met de goedkoopste.
Een goede offerte opstellen kost tijd.

Maar dat allemaal terzijde: The Oscars heeft het relevante al aangehaald indien je consument bent.
De vragen hier zijn: is TS consument, of zijn er gelijkaardige wetteksten voor zelfstandigen?

cesto
Berichten: 324

#9 , 03 feb 2022 10:29

Natuurlijk is TS consument. Het opmaken van een offerte is niets anders dan een dienst.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 03 feb 2022 14:22

Natuurlijk is TS consument. Het opmaken van een offerte is niets anders dan een dienst.
Ik zie nergens in de openingspost staan dat TS consument is.
Meer zelfs: het verwijzen naar eventuele handelswetgeving zou kunnen slaan op net het tegenovergestelde, ik zie een doorsnee particulier hier niet meteen naar verwijzen immers.

Terug naar “Andere”