Domicilie in buitenland + verblijf in recreatiewoning

Jansen
Topic Starter
Berichten: 4

Domicilie in buitenland + verblijf in recreatiewoning

#1 , 04 jun 2006 03:14

Wegens gepland verblijf in recreatiewoning in Belgie was ik op zoek naar een domicilieadres en kreeg in contact met adverteerder uitleg over mogelijkheid om domicilieadres in buitenland (London) te nemen. Ik wist dit niet, maar volgens de uitleg die ik kreeg zou deze oplossing in mijn situatie in overeenstemming zijn met wetgeving.

Ik heb momenteel een werkloosheidsuitkering, maar voor de rest is mijn financiele toestand etc. in orde. Is dit inderdaad mogelijk domicilieadres in buitenland te nemen, terwijl men als officieel verblijfsadres het perceel opgeeft zoals aangegeven in kadaster (het verblijf is immers gelegen in recreatiezone en is zonder postadres). Volgens die persoon zou dat kunnen.

Hoe gaat dan juist die controle van de overheden zowel mbt domicilie- en verblijfsadres en levert dit geen problemen op wegens permanent verblijf of nog andere zaken. Het zou er dus op neer komen dat ik de Belgische nationaliteit met gegevens op identiteitskaart volgens bovenstaande volledig behoudt, zonder nadelige gevolgen mbt mijn rechten etc.

Graag had ik ook nog geweten welke andere implicaties, voor- en nadelen dit verder heeft etc. vergeleken met domicilie in binnenland en hoe het juist zit indien mijn situatie zou wijzigen ( naar werknemer of zelfstandige). Wie kan mij dit toelichten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 04 jun 2006 08:34

In Belgi? verblijven ?
Om uitkeringen te genieten moet u een gewone verblijfplaats hebben in Belgi? en er werkelijk verblijven.

Als u ten minste 60 jaar bent en u geniet van de maxi-vrijstelling oudere werkloze mag u tijdelijk in het buitenland verblijven. Om uw recht op werkloosheidsuitkeringen te behouden, moet u echter wel uw hoofdverblijfplaats in Belgi? behouden. Dit betekent dat u gedurende het grootste deel van het jaar effectief verblijft in uw gemeente in Belgi?

http://www.rva.be/D_opdracht_VW/default ... t2=Begrip1

Jansen
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 05 jun 2006 23:39

Ik verblijf het hele jaar effectief in Belgie, alleen is mij nog niet duidelijk of het dus mogelijk is domicilie in buitenland te combineren met (hoofd)verblijf in recreatiewoning. Is dit als een gewone en hoofd-verblijfplaats te beschouwen en dus aan te geven bij de instanties (ook al mbt niet-permanente bewoning)? Mijn eerste gedacht was van niet, maar volgens die verhuurder van domicilies zou dit mogelijk zijn.

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 06 jun 2006 07:28

je valt onder de wetten en regelingen van het land waar je domicile is.

Dus je kan niet in London je adres hebben en hier een werkloosheidsuitkering trekken.

Je hoofdverblijfplaats is de plaats van domicilie.

Jansen
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 06 jun 2006 21:39

Zo dacht ik er eigenlijk ook over. Dan vraag ik mij wel af wat er dan waar was van de uitleg die die verhuurder van buitenlandse domicilies aan mij gaf. Het kwam er op neer dat Belgie zich heeft te normaliseren aan een of andere internationale wetgeving ontstaan onder angelsaksische invloed. Het zou er op neer komen dat men volgens deze bepaling zijn verblijfsadres flexibeler kan kiezen en het domicilieadres niet zo veel uitmaakt, zelfs niet mbt werkloosheidsuitkeringen terwijl de oorspronkelijke Belgische wetgeving daarover veel strikter was. Enkel voor OCMW zou buitenlands domicilie niet kunnen. Ik geef slechts die uitleg weer. Nog even volledig los van werkloosheidsuitkering vraag ik mij hoe wat juist al de implicaties zijn als men domicilie in buitenland neemt met verblijfplaats in Belgie en wat officieel als een verblijfplaats (dus recreatiewoning etc. ?) kan aangegeven worden?

sperwer
Berichten: 1155

#6 , 07 jun 2006 08:17

sommige recreatiewoningen zijn erkent als vaste woonplaats, maar dat moet je navragen op de gemeente.

Vaste woonplaats(verblijfplaats) = domicilie
Postbusadressen zijn slechts in zeer uitzonderlijke gevallen aanvaard als domicilie.

De V.S.E. bestaat nog lang niet .

Terug naar “Andere”