Afspraak loodgieter gemist

palm35
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Afspraak loodgieter gemist

#1 , 18 nov 2021 10:45

Heb mondeling ( tijdens bezoek loodgieter op afspraak van huisbaas) ene afspraak gemaakt voor onderhoud van gasketel. Heb door omstandigheden ( tot 5 uur in de ochtend moeten werken) de afspraak gemist ( bel niet gehoord, alsook telefoon). Heb ene factuur gekregen van 114 Euro. Ik heb er geen probleem mee om een redelijke vergoeding te betalen gezien ik duidelijk in de fout ben gegaan, echter het tarief voor het onderhoud was 120 Euro en de loodgieter is van de lokale (kleine) gemeente. Op de factuur staat annulatiekosten en vervoers kosten onder 1 noemer, niet opgesplitst. Ik heb geprobeerd via mail voor te stellen de helft te betalen maar dat wer geweigerd. Op de factuur staat dat de algemene voorwaarden op aanvraag kunnen geleverd worden. Staan niet op hun website dus heb deze uiteraard niet bij maken afspraak kunnen zien noch ben ik geinformeerd over de toren hoge kost.
Kan ik onder de factuur uit geraken omdat ze me op voorhand niet op de hoogte gebracht hebben van de algemene voorwaarden en dus ook de annulatie en vervoerskosten? Als dat niet kan, kan ik de factuur lager krijgen door te spelen op ene onredelijk hoog bedrag?

Ze hebben ook op diezelfde dag van de afspraak mijn huisbaas gebeld om te proberen me zo te bereiken, die heeft me gebeld en heb daar een voicemail van als bewijs. Dit lijk me een schending van mijn privacy en een schending van de gdpr wetgeving. Kan ik voor deze zaken een klacht indienen, zoja, iemand enig idee waar?

Thanks

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 nov 2021 16:21

Ts moet niet trachten anderen de schuld te geven van zijn vergeten en de bel niet te horen. Betaal al maar wil je nog hogere kosten voorkomen. En zoek een andere loodgieter voor uw onderhoud.

palm35
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 nov 2021 17:57

Ik geef niemand anders de schuld, heb voorgesteld een redlijke som te betalen. Ik vraag hier juridisch advies over het al dan niet verplicht zijn te betalen bij het niet op de hoogte gebracht zijn van de algemene voorwaarden.

Alsook de privacy vraag. Geen idee hoe jou reactie past op die vraag mava105?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 18 nov 2021 18:26

Schending privacy door wie voor wat?

LeenW
Berichten: 12813

#5 , 18 nov 2021 18:29

De redenering privacyschending snap ik niet goed, was dit geen poging om u nog te bereiken voor de afspraak?

Voor het overige lijkt dit mij een normaal tarief voor een afzegging zonder enige verwittiging. Voor 114 euro zie ik de meerwaarde van een bezoek aan de rechtbank ook niet in.

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 nov 2021 19:11

Ze hebben ook op diezelfde dag van de afspraak mijn huisbaas gebeld om te proberen me zo te bereiken, die heeft me gebeld en heb daar een voicemail van als bewijs. Dit lijk me een schending van mijn privacy en een schending van de gdpr wetgeving. Kan ik voor deze zaken een klacht indienen, zoja, iemand enig idee waar?
Ik zie de link met GDPR niet. Niemand heeft je gegevens doorgegeven. De loodgieter heeft aan je huisbaas gevraagd om je te bellen. De huisbaas had je nummer ongetwijfeld al.

JohnD
Berichten: 3580

#7 , 18 nov 2021 22:20

@palm35. U zegt "Heb mondeling (tijdens bezoek loodgieter op afspraak van huisbaas) ene afspraak gemaakt voor onderhoud van gasketel.".

Als ik het goed begrijp heeft uw huisbaas met u een afspraak gemaakt om een loodgieter naar u te sturen.

U heeft dan (zoals u zelf zegt) mondeling een afspraak gemaakt met uw loodgieter.

U heeft die afspraak gemist of niet nagekomen.

Huisbaas nog loodgieter heeft dan geen enkel bewijs dat er een afspraak gemaakt werd dacht ik. Het is uw woord tegen dat van hem.

De zaak is dan duidelijk want er is niet het minste bewijs, hoogstens een vermoeden. Case closed.

Nog een tip, maar daar is het in dit geval wel te laat voor denk ik: geef nooit een tel nummer of email adres aan uw huisbaas, en als hij u schrijft en de toon van zijn schrijven bevalt u toevallig niet ? Wel dan hebt u doodgewoon niets ontvangen.

Die laatste tip is enkel nuttig als u geen goede verhouding hebt met uw huisbaas, En wat vandaag een goede verstandhouding is kan later soms ontaarden in een minder goede.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD
Berichten: 3580

#8 , 19 nov 2021 06:55

Ik heb wat mijn laatste post betreft vergeten te lezen dat u iets per email naar die loodgieter hebt gestuurd om een lagere prijs te bedingen. Dus in feite geeft u hierbij per email toe dat u een afspraak gemaakt had. Niet verstandig om iets te ondernemen vooraleer hier op het forum info te vragen. Dus wat dat betreft rest er u alleen noch te betalen denk ik. Spijtig want u schijnt een harde werker te zijn.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

palm35
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 nov 2021 09:25

Bedankt allen voor de reacties, geeft me wel enig inzicht. Voor de duidelijkheid over de afspraak. Die was tussen mij en de loodgieter. Huisbaas heeft daar niets mee te maken vermits onderhoud gasketel verantwoordleijkheid van de huurder is. Verhuurder kan wel legale actie ondernemen als dit niet elke 2 jaar gebeurt. Ik heb inderdaad toegegeven dat ik een afspraak gemaakt heb, ook dat ik fout was om de bel niet te horen, heb me ook uitgebreid geëxcuseerd. Is volgens mij maar logisch. De pure juridische vraag is ofdat de annulatie vergoeding die ze eisen rechtsgeldig is en kan afgedwongen worden vermits de loodgieter me niet op de hoogte heeft gebracht van de algemene voorwaarden bij het maken van de afspraak.

Wat de privacy en gdpr betreft.
Afspraak was tussen mij en loodgieter, huisbaas ( waar ik momenteel een goede relatie heb) heeft daar niets mee te maken. Een afspraak hebben voor een bepaald iets op zich is data. Zowel de afspraak alsook waar de afspraak voor is kunnen interessante gegevens zijn. De datum kan de huisbaas laten begrijpen dat ik te laat ben met mijn ketel onderhoud ( niet het geval ,maar het kan). Het feit dat het voor onderhoud ketel is.... Dit kan een reden zijn tot verbreking huurovereeenkomst bij eventueel slechte relatie met huisbaas. Op z'n minst is mijn reputatie geschonden ten op zichte van mijn huisbaas dat ik mijn afspraken niet nakom.
Dit is een schending van mijn privacy vermits die data niet gedeeld mag worden met derden. Gdpr..... Loodgieter deelt datum en onderwerp vna afspraak met derde..... hier heb ik geen toestemming voor gegeven in de privacy policy ( die ze trouwens helemaal niet hebben wat ook een overtreding is)

Interssante update: Ik heb via mail hun algemene voorwaarden opgevraagd ( had die nog altijd niet ontvangen). Ze hebben me een werkorder doorgestuurd op mijn naam, adres, etc... met onderaan mijn naam en een handtekening ( niet de mijne). Schriftvervalsing ?

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 19 nov 2021 09:35

Er is wel een afspraak. Een mondelinge en deze kan met alle middelen van recht bewezen worden ook mails en telefoongesprekken die zelfs mogen en kunnen opgenomen worden. Het is steeds de rechter die beslist. TS heeft door omstandigheden de afspraak vergeten en de bel niet gehoord.
Kan uiteraard maar dat wil niet zeggen dat loodgieter ter goeder trouw langskomt maar niet binnen geraakt. Belt blijkbaar nog met de vermoedelijke opdrachtgever de huisbaas. De controle is een taak van de huurder.
Ik zie hier zoals reeds geschreven geen inbreuk van de privacy wetgeving noch zie ik hier dat er niet voldaan zou moeten worden aan een redelijke schadevergoeding. Dat de algemene voorwaarden niet gekend zouden zijn en niet op de website staan dat is inderdaad een punt maar... daarvoor naar de rechtbank gaan.....dat moet de TS zelf bepalen.
Staat redelijk zwak...zeker als in het verleden al met die firma gewerkt zou zijn.

palm35
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 nov 2021 09:42

@mava105
Ten eerste, niet waar! Als de juridische conclusie is dat ik moet betalen zal ik betalen. Ik heb ook via mail contact gehad met de loodgieter om dit op te lossen in de rminne en heb me zeker en vast open en positief opgesteld. De tegen partij was grof en behandeld me als een stuk vuil. Daar zit de reden van mijn post.
Zoals hierboven reeds vermeld, ik zoek juridisch advies. Ik zie in je andere posts dat deze zeker behulpzaam zijn en over de core van de zaak gaan. Je heb blijkbaar een heel pak kennnis die ik niet bezit. Ik vraag me dan ook af waarom je deze kennis niet gebruikt om mij te helpen. Je heb vanaf he eerste post in dit topic enkel negatieve commentaren gegeven die niet over het juridisch aspect gaan. Iets dat ik je ooit aangedaan heb? Ik ken je niet dus dat zou me verbazen.

Als je me niet wil helpen, dat is je vrije keuze uiteraard, maar vervuil mijn post dan niet met onnodige commentaren waar niemand iets aan heeft

palm35
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 nov 2021 09:42

Er is wel een afspraak. Een mondelinge en deze kan met alle middelen van recht bewezen worden ook mails en telefoongesprekken die zelfs mogen en kunnen opgenomen worden. Het is steeds de rechter die beslist. TS heeft door omstandigheden de afspraak vergeten en de bel niet gehoord.
Kan uiteraard maar dat wil niet zeggen dat loodgieter ter goeder trouw langskomt maar niet binnen geraakt. Belt blijkbaar nog met de vermoedelijke opdrachtgever de huisbaas. De controle is een taak van de huurder.
Ik zie hier zoals reeds geschreven geen inbreuk van de privacy wetgeving noch zie ik hier dat er niet voldaan zou moeten worden aan een redelijke schadevergoeding. Dat de algemene voorwaarden niet gekend zouden zijn en niet op de website staan dat is inderdaad een punt maar... daarvoor naar de rechtbank gaan.....dat moet de TS zelf bepalen.
Staat redelijk zwak...zeker als in het verleden al met die firma gewerkt zou zijn.
Thanks

poorterke
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 nov 2021 12:45

@mava105
Ten eerste, niet waar! Als de juridische conclusie is dat ik moet betalen zal ik betalen. Ik heb ook via mail contact gehad met de loodgieter om dit op te lossen in de rminne en heb me zeker en vast open en positief opgesteld. De tegen partij was grof en behandeld me als een stuk vuil. Daar zit de reden van mijn post.
Zoals hierboven reeds vermeld, ik zoek juridisch advies. Ik zie in je andere posts dat deze zeker behulpzaam zijn en over de core van de zaak gaan. Je heb blijkbaar een heel pak kennnis die ik niet bezit. Ik vraag me dan ook af waarom je deze kennis niet gebruikt om mij te helpen. Je heb vanaf he eerste post in dit topic enkel negatieve commentaren gegeven die niet over het juridisch aspect gaan. Iets dat ik je ooit aangedaan heb? Ik ken je niet dus dat zou me verbazen.

Als je me niet wil helpen, dat is je vrije keuze uiteraard, maar vervuil mijn post dan niet met onnodige commentaren waar niemand iets aan heeft
Mava105 heeft wel vaker dit soort opmerkingen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 19 nov 2021 12:57

Ik ben GEEN jurist, wel ervaringsdeskundige. Om geen foutieve juridische info te geven, onthoud ik me dan ook van iedere juridische uitleg en/of wetteksten.
Maar ik spreek uit ondervinding en weet meestal hoe degelijke zaken gewoonlijk aflopen. (30 jaar als beheerder van gebouwen)

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#15 , 19 nov 2021 22:30

Als u een strikt juridisch advies wenst, dan moet u zich tot een advocaat wenden en niet tot dit juridisch forum. U kan de blauwe balk gebruiken als u professioneel juridisch advies wenst.
De meeste ernstige leden die heel veel tijd steken in dit forum om de mensen zo goed mogelijk te helpen, zijn "hardwerkende" ervaringsdeskundigen. Dus een beetje respect is wel aan de orde.
Dank u wel, een ervaringsdeskundige, niet-jurist.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”