Dode boom

MaximeMarie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Dode boom

#1 , 05 nov 2021 14:58

Hallo,

Wij bestelden bij een tuinman 4 grote bomen om privacy in onze tuin te voorzien. 3 van de 4 bomen zijn perfect in orde, maar 1 is dood. We hebben onze tuinman bij aanplanting erop gewezen dat 1 boom al dood is. Hij zei ons dat een boom een jaar nodig kan hebben om erdoor te komen. We geven de boom een jaar en kopen speciaal een buizensysteem bij aan om de boom van voldoende water te voorzien. Deze komt er echter niet door. We blijven dit melden. Mondeling wordt ons gezegd dat de tuinman de boom zal vervangen indien hij er niet doorkomt. Nu 1,5 jaar later komt de tuinman ook tot de conclusie dat de boom er niet gaat door komen. Van de mondelinge belofte, schiet er weinig over. Hij stelt ons een nieuwe boom aan halve prijs voor. Dat vind ik niet correct, maar is dat niet correct? Kan ik iets doen? Vr gr, Maxime

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 nov 2021 16:30

Normaal geeft een tuinaannemer minsten 1 jaar waarborg, en zal de planten vervangen, op zijn kosten, die het niet gehaald hebben Dat was althans toch zo bij mijn tuinaanleg.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 05 nov 2021 17:26

Als het niet op papier staat hang je af van de goodwill van de tuinier.
In dit geval strekt zijn goodwill niet verder dan een halve boom.....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

jef007
Berichten: 1681

#4 , 06 nov 2021 14:07

garantie??
2 jaar??

freelance
Berichten: 2615

#5 , 06 nov 2021 14:15

Garantie op aanplantingen van bomen is niet voorzien in de wetgeving .
Wanneer de tuinaannemer dit toch geeft , dient dit op papier te staan .
Wanneer niet schriftelijk beloofd , dient u zich te schikken in datgene wat de aannemer uiteindelijk voorstelt ( wat geen enkele verplichting van hunnentwege impliceert , tenzij schriftelijk beloofd ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 nov 2021 16:02

Je had sterker gestaan als je na de discussie bij aanplanting voor de zekerheid al schriftelijk had laten weten dat de boom volgens jou al bij aanplant dood was, maar dat je op vraag van de aannemer een jaar wacht of deze er nog door komt.

Persoonlijk zou ik dit nu nog doen en daarin de historiek vermelden over de discussie toen met datums bij. Om die reden gratis vervangen vragen. Dan moet de aannemer al expliciet in zijn schriftelijk antwoord liegen dat de boom pas later afgestorven is.

In het beste geval kiest hij eieren voor zijn geld.

Terug naar “Andere”