Uitgebleven betaling advocatenkantoor

Pachamama
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Uitgebleven betaling advocatenkantoor

#1 , 19 okt 2021 01:19

Even een niet te korte vraag omdat hier zeker iemand meer over recht weet dan ik. Ik heb 2 advocaten gecontacteerd over een specifiek onderwerp, alles via email gestuurd.

Een van de 2 heeft mij geantwoord met iets dat ik al wist: namelijk dat ik nog tijd had om mijn dossier in te dienen (hij heeft hiervoor geen kosten aangerekend).

De 2de: Email teruggekregen met 10 tal lijnen advies= met foutieve opmerking over het datum van indienen want ik had nog tijd om mijn dossier in te dienen zoals de eerste advocaat had bevestigd.

Ondertussen, wel een factuur ontvangen van de 2de: Mag ik het factuur weigeren omdat vooral geen akkoord vooraf was over zijn tarief? In ieder geval bedankt. Mooi factuur van 300 euros o:(

Ik heb ondertussen ook een aangetekende brief gestuurd maar ik heb geen reactie op gekregen, alleen wel een betaling herinnering.

Mijn verstuurde brief hier onder:
"Ik betwist ten stelligste het bovenstaande factuur om de volgende redenen:

Toen ik u belde op 02 september 2021 hadden wij afgesproken om elkaar te bellen om mijn dossier te bespreken via de telefoon de dag nadien om 14 uur vrijdag 03 september 2021. Echter, dit bespreking over de telefoon zoals wij hadden voorzien is nooit gebeurd. Ten eerste, heb ik zoals samen afgesproken de dag ervoor (02 september 2021) op 03 september 2021 naar u gebeld maar u kon niet praten op dat ogenblik. Verder, heb ik u de week nadien ook gebeld maar ik werd aangeraden om later te bellen omdat u in meeting was: Ook is hier geen contact gelukt om het dossier te bespreken en de eventuele kost hiervoor.

Het is voor mij een grote verrassing een schriftelijk antwoord te krijgen op dinsdag 07 september 2021 van een van je collega’s wanneer wij oorspronkelijk een telefonisch onderhoud gingen houden over mijn dossier en uw eventuele tarifering. In ieder geval, is het doorgegeven advies met betrekking tot de beroepstermijn niet correct.

Er is geen voorafgaande tariefbepaling geweest, noch een akkoord van mij voor dit bedrag. Dit is deontologisch verplicht. 

Er is niet gespecificeerd waarvoor dit bedrag zou aangerekend worden, noch is hier mijn akkoord op gegeven.

Mondeling is er geen akkoord over uw tarief geweest noch schriftelijk.

Ook voor advocaten geldt:
Wetboek Economisch Recht
Art. VI.2.Vooraleer een consument wordt gebonden door een andere overeenkomst dan een overeenkomst op afstand of een buiten verkoopruimten gesloten overeenkomst, of door een overeenkomst bedoeld in artikel VI.66, verstrekt de onderneming de consument op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende informatie, indien die informatie al niet duidelijk is uit de context:
[...] 3° de totale prijs van het product, met inbegrip van alle belastingen, en alle diensten die door de consument verplicht moeten worden bijbetaald, of, als door de aard van het product de prijs redelijkerwijs niet vooraf kan worden berekend, de manier waarop de prijs moet worden berekend, en, desgevallend, alle extra vracht-, leverings-, of portokosten of, indien deze kosten redelijkerwijs niet vooraf kunnen worden berekend, in ieder geval het feit dat er eventueel dergelijke extra kosten verschuldigd kunnen zijn (…)

Tot slot, volgens het Consumentenrecht dient er tijdens het eerste gesprek een duidelijke tarifering bepaald te zijn, waarop mijn akkoord moet volgen. Ik heb geen akkoord gegeven op dit bedrag.

Ik zie graag uw creditnota tegemoet."

Graag advies. Zoals verteld hierboven, de eerste gecontacteerde persoon heeft geen enkele kosten aangerekend (wel de bevestigen wat de datum van indienen (wat ik al wist). De 2de waarnaar de brief is gericht heeft de verkeerde informatie gegeven en kosten aangerekend.

Wat te doen aub?

Alvast bedankt,

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding