Verkoop appartement - energieovernamedocument

desmetgg
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Verkoop appartement - energieovernamedocument

#1 , 13 sep 2021 15:51

Beste kenners,

ik heb op 5 juli 2021 een appartement verkocht. Daarbij is ook een energieovernamedocument getekend door de makelaar en mijzelf, dd 5/7/2021. Dit is dan bezorgd aan de nieuwe kopers (die het gaan verhuren), en ikzelf heb het bezorgd aan mijn energieleverancier om de overname te regelen.

Mijn energieleverancier heeft het contract dan pas op 30/7/2021 stopgezet, en dit 'omdat de overnemer nog niet het nodige heeft gedaan'. Die procedure, waarbij de vertrekkende energieleverancier zelf het contract moet stopzetten (omdat de overnemer niet het nodige heeft gedaan) duurt blijkbaar een maand, waardoor mijn energieleverancier claimt dat het contract pas op 27/8/2021 is beëindigd. In mijn eindafrekening is nu inderdaad gerekend tot 27/8/2021, en dit is mij dus aangerekend.

Mijn vraag is, of dit zomaar kan? Is de datum van het overnamedocument niet bindend? Ik heb dit uiteraard ook op 5/7/2021 bezorgd, en bevestiging van goede ontvangst gekregen. Het kan toch niet dat er mij extra wordt aangerekend omdat de overnemer (of mijn energieleverancier?) 'niet het nodige doet', oftewel hun werk niet correct doet?

Wat kan ik doen?

Alvast dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 13 sep 2021 16:54

Je kan niet eenzijdig een energieovernamedocument tekenen, nogal logisch ook anders zou je iemand kunnen ‘opzadelen’ met een energiecontract. Logisch dat de energieleverancier wacht tot de nieuwe partij getekend heeft. Je makelaar of jezelf had daar onmiddellijk werk van moeten maken op de dag van overhandigen sleutels of tekenen akte.

Je blijft dus gebonden aan dit contract tot er een energieleverancier is die een nieuwe overeenkomst heeft op dat adres. Je had dit wel kunnen laten afsluiten maar dat kost je dacht ik 75€ voor elektriciteitsaansluiting en nogmaals 75€ voor gas als die ook aanwezig is.

desmetgg
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 sep 2021 17:41

Voor alle duidelijkheid, het energieovernamedocument is zowel door mij als door de koper getekend (excuses dat was niet duidelijk in mijn vorig bericht), en vermeld datum 5/7/2021. Of zij direct op zoek zijn gegaan naar een nieuwe leverancier, of eerst een huurder hebben gezocht en die dan hebben gevraagd om op zoek te gaan naar een leverancier is mij niet duidelijk. Ik vermoed het laatste.

Maar het kan toch niet dat mijn contract (dat ik via het document op 5/7/2021 liet stopzetten) verder loopt omdat zij niet direct een nieuwe leverancier hebben gezocht?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3791

#4 , 13 sep 2021 19:20

Afgezien van de datum: klopt de eindmeterstand?

Tes1989
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 sep 2021 19:56

Kijk inderdaad eerst je meterstand na, als die klopt maakt het niet veel uit wat de einddatum is (Tenzij je contract na 5 juli alsnog stilzwijgend verlengd is, waardoor men toch nog jaarlijkse vergoeding (volledig of pro-rata) aanrekent.) --> Indien dit het geval is, probeer met de energieleverancier overeen te komen om de vaste vergoeding effectief maar tot 5 juli te laten lopen.

Die procedure die een maand duurt volgens uw energieleverancier klopt enkel wanneer u van leverancier verandert.
Indien u verhuist telt die maand 'opzeg' niet. Voor een verhuis kan men zelfs 30 dagen terug gaan in het verleden.
Als u inderdaad een EOD heeft dat beide partijen hebben ondertekend, mag men u niet gijzelen aan uw contract wanneer de nieuwe bewoner zijn werk niet doet.
De nieuwe bewoner zou normaal gezien aanmaningen van Fluvius moeten krijgen om een contract af te sluiten, zoniet wordt die afgesloten. Het zou anders mooi worden als de nieuwe bewoners nooit hun ding doen.

CityBird
Berichten: 792

#6 , 14 sep 2021 02:14

Voor alle duidelijkheid, het energieovernamedocument is zowel door mij als door de koper getekend (excuses dat was niet duidelijk in mijn vorig bericht), en vermeld datum 5/7/2021. Of zij direct op zoek zijn gegaan naar een nieuwe leverancier, of eerst een huurder hebben gezocht en die dan hebben gevraagd om op zoek te gaan naar een leverancier is mij niet duidelijk. Ik vermoed het laatste.

Maar het kan toch niet dat mijn contract (dat ik via het document op 5/7/2021 liet stopzetten) verder loopt omdat zij niet direct een nieuwe leverancier hebben gezocht?
Er stond dus geen leverancier ingevuld op dat document? Dan had Fluvius idd de nieuwe eigenaar moeten aanmanen om een contract af te sluiten, wat uiteraard ook tijd vergt. Zoals reeds aangehaald maakt dat niet zoveel uit als de meterstanden kloppen.

desmetgg
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 sep 2021 20:01

Bij de overnemer staat inderdaad geen leverancier ingevuld op het document.

De meterstand voor aardgas klopt, deze voor elektriciteit vind ik niet direct terug op de eindfactuur. De vaste vergoeding is berekend tot 27/8, terwijl het overnamedocument getekend is op 5/7.

Bedankt allen!

desmetgg
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 sep 2021 10:27

Update: meterstand voor elektriciteit is niet correct. Ik heb dit doorgegeven aan de leverancier. Meterstand voor aardgas is correct. Berekening aantal dagen voor vaste vergoeding is ook niet correct.

Ik heb dit alles doorgegeven aan de leverancier, en wacht hun antwoord af.

Terug naar “Andere”