Persoon betaald voor werken, niet uitgevoerd

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

Persoon betaald voor werken, niet uitgevoerd

#1 , 10 sep 2021 23:58

Dag leden

Indien iemand mij hieromtrent advies en bevestiging kan geven zou dat top zijn.

Ik heb in mei een huis gekocht, deze moet gerenoveerd worden. Op 24 augustus heb ik afgesproken met een persoon die als elektricien/CV installateur werkt. Hiervoor heb ik een voorschot gegeven maar er is geen contract opgesteld geweest omwille van het feit dat persoon een vriend is van de familie.

Dit ging volgens zijn beloftes maximum 2 weken duren van begin tot keuring.

Deze persoon heeft niet uitgevoerd wat hij beloofde, hij is eist andere voorwaarden.

Wel heb ik berichten en voice berichten waar hij dan bevestigt het voorschot (met exact bedrag) te ontvangen hebben maar niet direct kan terug betalen.

Is dit voldoende bewijs, indien meneer beslist om spelletjes te spelen mbt de terugbetaling van de voorschot?

Is er de mogelijkheid om, indien meneer frustraties bovenhaalt, een dubbele voorschot te eisen? Is volgens mij de standaard procedure tussen particuliers en voorschotten indien verkoper/dienstverlener annuleert/afspraken niet na komt zonder reden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 sep 2021 12:12

een dubbele voorschot te eisen? Is volgens mij de standaard procedure tussen particuliers en voorschotten indien verkoper/dienstverlener annuleert/afspraken niet na komt zonder reden?
Daar is meestal / altijd een geschreven contract. Jij hebt niets in handen.
Een voice-bericht is nu ook niet het meest sluitende bewijs.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 sep 2021 12:45

In de eerste plaats ligt de grote fout bij uzelf.
Zoals Mava zegt : geen contract. Wie sluit zulke werken af zonder gedetailleerde offerte en prijszetting ?
Vriend van de familie ? Neen een gevestigde aannemer ( met goede naam ) nemen, en niet zo maar iemand van voor en na = zwartwerk ??
Is hij als aannemer geregistreerd ? Anders zit u in slechte papieren en in land of nowhere.
En zeker omdat en volgens u controles moeten gebeuren.

Reclame

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 sep 2021 12:50

een dubbele voorschot te eisen? Is volgens mij de standaard procedure tussen particuliers en voorschotten indien verkoper/dienstverlener annuleert/afspraken niet na komt zonder reden?
Daar is meestal / altijd een geschreven contract. Jij hebt niets in handen.
Een voice-bericht is nu ook niet het meest sluitende bewijs.
Hetgeen dat ik heb is een bericht waar meneer doorgeeft dat hij de voorschot niet direct kan terugbetalen, denk dat dat wel zou moeten gelden als voldoende bewijs als meneer zelf niet uit zijn doppen liegt.

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 sep 2021 12:56

In de eerste plaats ligt de grote fout bij uzelf.
Zoals Mava zegt : geen contract. Wie sluit zulke werken af zonder gedetailleerde offerte en prijszetting ?
Vriend van de familie ? Neen een gevestigde aannemer ( met goede naam ) nemen, en niet zo maar iemand van voor en na = zwartwerk ??
Is hij als aannemer geregistreerd ? Anders zit u in slechte papieren en in land of nowhere.
En zeker omdat en volgens u controles moeten gebeuren.
Klopt, het is een lastige situatie. Meneer is gekend bij vader, had er vertrouwen in, liet hem bij mij komen om de werken uit te voeren, correct en rechtuit bij ouder, niet bij mij jammer genoeg.

Hij is volgens mij wel geregistreerd als aannemer, controles gebeuren in de zin van keuring, als ik zeg dat ik de werken heb uitgevoerd zal er ook geen probleem zijn.

Het ging hem eerst over ‘officieel met offerte en factuur en …’, achteraf zonder offerte, zonder factuur, niet mijn goesting en in mijn mening een heel mooie payday voor meneer maar goed, werken waren dringend, doet u maar meneer.

Ook niet gebeurd.

Mijn bedoeling is niet een dubbele voorschot te krijgen, dat kan mij momenteel zoveel niet schelen, mijn vloeren liggen open en prioriteit is werk uitvoeren. Maar als meneer zover wilt gaan… Heb ik een lichte overtuiging dat de berichten, mails, spraakberichten voldoende zouden moeten zijn om te bewijzen waar het over gaat.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 sep 2021 14:00

In de eerste plaats ligt de grote fout bij uzelf.
Zoals Mava zegt : geen contract. Wie sluit zulke werken af zonder gedetailleerde offerte en prijszetting ?
Vriend van de familie ? Neen een gevestigde aannemer ( met goede naam ) nemen, en niet zo maar iemand van voor en na = zwartwerk ??
Is hij als aannemer geregistreerd ? Anders zit u in slechte papieren en in land of nowhere.
En zeker omdat en volgens u controles moeten gebeuren.
Klopt, het is een lastige situatie. Meneer is gekend bij vader, had er vertrouwen in, liet hem bij mij komen om de werken uit te voeren, correct en rechtuit bij ouder, niet bij mij jammer genoeg.

Hij is volgens mij wel geregistreerd als aannemer, controles gebeuren in de zin van keuring, als ik zeg dat ik de werken heb uitgevoerd zal er ook geen probleem zijn.

Het ging hem eerst over ‘officieel met offerte en factuur en …’, achteraf zonder offerte, zonder factuur, niet mijn goesting en in mijn mening een heel mooie payday voor meneer maar goed, werken waren dringend, doet u maar meneer.

Ook niet gebeurd.

Mijn bedoeling is niet een dubbele voorschot te krijgen, dat kan mij momenteel zoveel niet schelen, mijn vloeren liggen open en prioriteit is werk uitvoeren. Maar als meneer zover wilt gaan… Heb ik een lichte overtuiging dat de berichten, mails, spraakberichten voldoende zouden moeten zijn om te bewijzen waar het over gaat.
Beste TS,

Eerst en vooral nagaan of hij wel degelijk in orde is met BTW en RSZ instanties. Iemand die een voorschot niet kan terugbetalen, zal zeker geen sterke faam en reputatie hebben. Bij controle tijdens de werken door sociale diensten en BTW en aannemer is niet in orde, oppassen geblazen.
Het ging hem eerst over officieel met offerte en factuur en ... achteraf zonder offerte zonder factuur. Dat stinkt volgens mij hard.

Opgepast dat u zegt dat u de werken zelf heeft gedaan; dan heeft u helemaal geen poot meer om op te staan indien u het voorschot wil verhalen. Zeker juridisch niet.

http://www.vdvaccountants.be/data/docum ... _staat.pdf

https://www.elfri.be/rechtspraak/aannem ... als-bewijs

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 sep 2021 15:02

In de eerste plaats ligt de grote fout bij uzelf.
Zoals Mava zegt : geen contract. Wie sluit zulke werken af zonder gedetailleerde offerte en prijszetting ?
Vriend van de familie ? Neen een gevestigde aannemer ( met goede naam ) nemen, en niet zo maar iemand van voor en na = zwartwerk ??
Is hij als aannemer geregistreerd ? Anders zit u in slechte papieren en in land of nowhere.
En zeker omdat en volgens u controles moeten gebeuren.
Klopt, het is een lastige situatie. Meneer is gekend bij vader, had er vertrouwen in, liet hem bij mij komen om de werken uit te voeren, correct en rechtuit bij ouder, niet bij mij jammer genoeg.

Hij is volgens mij wel geregistreerd als aannemer, controles gebeuren in de zin van keuring, als ik zeg dat ik de werken heb uitgevoerd zal er ook geen probleem zijn.

Het ging hem eerst over ‘officieel met offerte en factuur en …’, achteraf zonder offerte, zonder factuur, niet mijn goesting en in mijn mening een heel mooie payday voor meneer maar goed, werken waren dringend, doet u maar meneer.

Ook niet gebeurd.

Mijn bedoeling is niet een dubbele voorschot te krijgen, dat kan mij momenteel zoveel niet schelen, mijn vloeren liggen open en prioriteit is werk uitvoeren. Maar als meneer zover wilt gaan… Heb ik een lichte overtuiging dat de berichten, mails, spraakberichten voldoende zouden moeten zijn om te bewijzen waar het over gaat.
Beste TS,

Eerst en vooral nagaan of hij wel degelijk in orde is met BTW en RSZ instanties. Iemand die een voorschot niet kan terugbetalen, zal zeker geen sterke faam en reputatie hebben. Bij controle tijdens de werken door sociale diensten en BTW en aannemer is niet in orde, oppassen geblazen.
Het ging hem eerst over officieel met offerte en factuur en ... achteraf zonder offerte zonder factuur. Dat stinkt volgens mij hard.

Opgepast dat u zegt dat u de werken zelf heeft gedaan; dan heeft u helemaal geen poot meer om op te staan indien u het voorschot wil verhalen. Zeker juridisch niet.

http://www.vdvaccountants.be/data/docum ... _staat.pdf

https://www.elfri.be/rechtspraak/aannem ... als-bewijs
Super, met die informatie ben ik veel en zal ik in achte nemen. Ik weet wel dat ik vanaf vandaag zonder contract niemand zelfs een spijker uit mijn muur laat trekken… het nadeel van jong en onervaren zijn = mensen proberen hun eigen voordelen te trekken ter nadele van..

Laten we zeggen dat meneer in terme van officiële werken vast niet in orde zal zijn, nu dat ik weet dat het ‘eigen werk gedaan’ verhaal zorgt voor problemen (wat hij me heeft aangeraden trouwens), zal ik dat ook niet doen.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 sep 2021 17:23



Klopt, het is een lastige situatie. Meneer is gekend bij vader, had er vertrouwen in, liet hem bij mij komen om de werken uit te voeren, correct en rechtuit bij ouder, niet bij mij jammer genoeg.

Hij is volgens mij wel geregistreerd als aannemer, controles gebeuren in de zin van keuring, als ik zeg dat ik de werken heb uitgevoerd zal er ook geen probleem zijn.

Het ging hem eerst over ‘officieel met offerte en factuur en …’, achteraf zonder offerte, zonder factuur, niet mijn goesting en in mijn mening een heel mooie payday voor meneer maar goed, werken waren dringend, doet u maar meneer.

Ook niet gebeurd.

Mijn bedoeling is niet een dubbele voorschot te krijgen, dat kan mij momenteel zoveel niet schelen, mijn vloeren liggen open en prioriteit is werk uitvoeren. Maar als meneer zover wilt gaan… Heb ik een lichte overtuiging dat de berichten, mails, spraakberichten voldoende zouden moeten zijn om te bewijzen waar het over gaat.
Beste TS,

Eerst en vooral nagaan of hij wel degelijk in orde is met BTW en RSZ instanties. Iemand die een voorschot niet kan terugbetalen, zal zeker geen sterke faam en reputatie hebben. Bij controle tijdens de werken door sociale diensten en BTW en aannemer is niet in orde, oppassen geblazen.
Het ging hem eerst over officieel met offerte en factuur en ... achteraf zonder offerte zonder factuur. Dat stinkt volgens mij hard.

Opgepast dat u zegt dat u de werken zelf heeft gedaan; dan heeft u helemaal geen poot meer om op te staan indien u het voorschot wil verhalen. Zeker juridisch niet.

http://www.vdvaccountants.be/data/docum ... _staat.pdf

https://www.elfri.be/rechtspraak/aannem ... als-bewijs
Super, met die informatie ben ik veel en zal ik in achte nemen. Ik weet wel dat ik vanaf vandaag zonder contract niemand zelfs een spijker uit mijn muur laat trekken… het nadeel van jong en onervaren zijn = mensen proberen hun eigen voordelen te trekken ter nadele van..

Laten we zeggen dat meneer in terme van officiële werken vast niet in orde zal zijn, nu dat ik weet dat het ‘eigen werk gedaan’ verhaal zorgt voor problemen (wat hij me heeft aangeraden trouwens), zal ik dat ook niet doen.
TS : daar dient het JF voor : forumleden trachten steeds een TS zo juist mogelijk te informeren en tips te geven, en door de deskundigen de juiste juridische inslagen.
En in uw geval grondige renovatiewerken hebben goede plannen, goede uitvoerders en info nodig om uit de problemen te blijven.

Het is ook geen schande jong en onervaren te zijn. Gans het leven is een harde leerschool, die nooit eindigt ook voor ouderen niet.

Succes.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 11 sep 2021 19:58

Waarom telkens weer het hele item herhalen als er een antwoordje gegeven wordt?
Herhaal enkel het essentiële.

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 sep 2021 18:29

Waarom telkens weer het hele item herhalen als er een antwoordje gegeven wordt?
Herhaal enkel het essentiële.
Net zo essentieel als uw reactie, bedankt…

Terug naar “Andere”