Garantie 2de hands wagen

Konijntjeuh123
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Garantie 2de hands wagen

#1 , 10 jul 2021 13:34

Hallo,

Ik heb in maart een 2de handswagen gekocht bij een garage. Dus heb daar dan wettelijke garantie. Nu krijg ik gister problemen met mijn pook. Kan moeilijk schakelen. Nu was mijn vraag als dit onder garantie behoord. Ik veronderstel dat ik voor deze kosten niet zelf moet opdraaien. Heb vanalles opgezocht online en vind overal dat alle gebreken binnen de 6 maanden na aankoop gwn voor de verkoper is. Klopt dit ? Ik wil graag weten wat mijn rechten hierin zijn.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1679

#2 , 10 jul 2021 15:43

zal waarschijnlijk probleem met versnellingsbak zijn, en niet zozeer probleem met pook

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jul 2021 15:58

Is de verkoper de garage of een particulier, waarbij deze laatste de auto enkel in de garage stalde voor de verkoop? Wie staat op je verkoopovereenkomst?

In het eerste geval lijkt me dit inderdaad onder garantie te vallen.

Reclame

Konijntjeuh123
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jul 2021 00:53

Heb net vernomen dat het de autokoppeling is die verbrand is. Hij zegt dat deze kosten voor mezelf zijn. Dat dit komt door men rijstijl.
Heb de auto gwn bij een garage gekocht met 1 jaar garantie.
Heb het gevoel dat die man me int zak aant zetten is. Heb vorige maand ook al mijn distributieriem moeten vervangen, en deze kosten waren ook voor mij.
Kan dit wel met een auto die ik van maart heb ? Valt dit allemaal niet onder de garantie ?

loeki
Berichten: 267

#5 , 11 jul 2021 06:16

Distributie zijn normale onderhoudskosten
U had voor aankoop moeten nagaan hoeveel U nog kon rijden alvorens dat aan de orde kwam om te vervangen.
Koppeling is een slijtage onderdeel en valt nooit onder de garantie, evenals bv remblokken

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 11 jul 2021 08:39

Om zeker te zijn van de geode staat van uw wagen, had je de wagen kunnen aanbieden bij een diagnosecentrum (bvb VAB). Dan weet je alles over de staat van die wagen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 jul 2021 09:38

Ja zoals men al schreef alle riemen dus ook de distributie en ook de koppeling daar is nooit garantie op, dit kon je zelf nazien, ken je daar niks van neem een zeer goede vriend met kennis van zaken mee, of als het een dure tweedehands is laat deze 100% keuren bij een diagnose center, kijk maar eens je banden na, het is niet omdat ze er goed uitzien ze ook nog zo zijn dus zie eens de ouderdom van je ban na, deze staan onder de DOT code op de zijkant van de band ! banden van 10 jaar zijn verstorven en levens gevaarlijk .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 11 jul 2021 10:20

of als het een dure tweedehands is laat deze 100% keuren bij een diagnose center,
Hoeft daarom nog geen dure wagen te zijn. Ben er destijds 2 x geweest voor de 2de hands van mijn echtgenote, een 2 PK en een VW Polo (eerste generatie) Van beide wagens heeft ze nadien nog jaren plezier gehad, zonder grote kosten.

Terug naar “Andere”