IVT/IT dochter & bewindvoering

rolelael
Topic Starter
Berichten: 36

IVT/IT dochter & bewindvoering

#1 , 29 jun 2021 11:24

Hoi, mijn dochter staat onder bewindvoerder ( waaronder ikzelf voor de goederen en de mama voor de persoon ). Wij zijn gescheiden

Nu gaat zij een IVT en IT krijgen elke maand. Hierdoor vervalt normaal gezien de verhoogde kinderbijslag ( de basis kinderbijslag blijft bestaan )
Wij konden vrij beschikken over deze verhoogde kinderbijslag, en deze werd verdeeld via een verdeel sleutel om t makkelijk te maken 30/70 ; stond in onze EOT
Dit werd ook tijdens elk jaarlijks bewindvoeringsverslag zo doorgegeven aan de vrederechter ( en kwam dus niet als inkomsten te staan bij de dochter ).

Nu met ene IVT/IT wordt dit op een rekening van de dochter gestort ( waar ik dus als bewindvoerder , de financiële zaken behartig )

Maar mijn vraag is ; hoe vrij kan ik beschikken over de gelden? Wij zouden om de huishoudelijke kosten ( woonst, leven etc) van het totale IVT/IT bv 2/3 willen verdelen naar ons ( mama& papa =2 huishoudens; dochter 50/50 regeling ) . Hoe brengen we dit dan best aan in het jaarlijks verslag? Zetten we daar dan in bv -1000 eur maandelijks : 'kost en inwoon' ? En wordt daar moeilijk over gedaan? We hebben tot op heden steeds een zeer beknopt verslag ingediend omdat er ook niet echt inkomsten waren etc. Het overige 1/3de deel, dus in dit voorbeeld 500 eur blijft staan op de rekening, om al een potje op te bouwen ( of om andere kosten ng te betalen, bv kapper etc ) om later extra's te kunnen voorzien bij ene beleid woon traject ( waar de dochter in leefgroep gaat wonen = vanaf dan gaan we ook niet meer die 2/3 uitkeren naar ons toe uiteraard ).

Dit is toch voor mij nog steeds een blinde vlek. Moet je voor alles extra bv een bonnetje bewaren en mee opsturen met t jaarlijks verslag ( bv kapper, kledij ) ?

Thanks

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jun 2021 15:50

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jun 2021 20:07

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 30 jun 2021 11:29

U kan de vraag voorleggen aan de griffier. Als die niet wil meewerken (meegemaakt) dan eventueel schriftelijk aan de vrederechter zelf. De vrederechter zelf kan soms soepeler zijn dan de griffier en meer toelaten...
Moet je voor alles extra bv een bonnetje bewaren en mee opsturen met t jaarlijks verslag ( bv kapper, kledij ) ?
Je moet kastickets en facturen bewaren maar niet bij het jaarverslag voegen, enkel ter beschikking houden.

Je kan ook werken met zakgeld (bv een vast maandelijks bedrag), cash of op een zakgeldrekening. Dat kan dan vrij besteed worden zonder dat je daar een detail van moet bijhouden.

https://www.rechtbanken-tribunaux.be/si ... diging.pdf

Terug naar “Andere”