fietslease schade motor

janvht
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

fietslease schade motor

#1 , 23 mei 2021 20:00

Beste,

in 2018 een fietslease aangegaan voor een periode van 3 jaar. De fiets was blijkbaar standaard verzekerd voor 2 jaar (een derde jaar bestond nog niet maar je kon hiervoor je onderhoudsgeld verhogen).
De verzekering van de leasemaatschappij vermeld echter 3 jaar voor schade en diefstal. Dit is blijkbaar een soort standaard omniumverzekering.
Nu is enkele maanden voor het einde van de lease de motor defect en is een volledige herstelling vereist.

Ik kan de fiets overnemen voor een resterend bedrag (ongeveer 500 euro), maar dan zit ik met een defecte fiets. Kostprijs nieuwe motor: 900 euro.
Ik kan de fiets terug binnen brengen maar dan moet ik volgens de leasemaatschappij ook de motor betalen omdat dit niet in de schadeverzekering zit.

Dus er is wel schade als ik hem binnenbreng en niet overneem maar geen schade als ik hem binnenbreng voor herstel ?

Ondertussen hebben ze enkele kleine voorstellen gedaan om de kosten wat te drukken want ze zitten ook wel verveeld met de zaak.
De goedkoopste oplossing lijkt hem over te nemen en naar het containerpark te voeren.

Hoe los ik dit het best op?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 23 mei 2021 21:29

Heb je zelf de polis al uitgeplozen en bevestiging gevonden dat uw schadegeval wordt uitgesloten?
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 23 mei 2021 21:42

Heb je zelf de polis al uitgeplozen en bevestiging gevonden dat uw schadegeval wordt uitgesloten?
Verzekering van 3 jaar gaat schade-bij-ongeval zijn

Geen mechanische gebruiksschade
Net zoals uw autoverzekering evenmin een lekkende cilinderkoppakking dekt


En die 2 jaar zal de garantietermijn ivm defecten zijn ...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 23 mei 2021 21:44

Wrak verkopen aan handelaar of zo kan nog iets opleveren (batterij, andere onderdelen) naargelang het merk.

iig meer dan containerpark :wink:

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 23 mei 2021 22:08

Verzekering van 3 jaar gaat schade-bij-ongeval zijn
Fietsomniums definiëren "schadegeval" wel een stuk ruimer dan bij een auto. De vraag is dan wat de oorzaak van het defect is.
"sowieso" schrijf je zo.

janvht
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 mei 2021 12:33

Heb je zelf de polis al uitgeplozen en bevestiging gevonden dat uw schadegeval wordt uitgesloten?
Verzekering van 3 jaar gaat schade-bij-ongeval zijn

Geen mechanische gebruiksschade
Net zoals uw autoverzekering evenmin een lekkende cilinderkoppakking dekt


En die 2 jaar zal de garantietermijn ivm defecten zijn ...
Dit vat het goed samen ;) - tot mijn grote spijt

janvht
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 mei 2021 12:34

Wrak verkopen aan handelaar of zo kan nog iets opleveren (batterij, andere onderdelen) naargelang het merk.

iig meer dan containerpark :wink:
dat is het voorlopige plan :) - maar bedankt om mee te denken

Terug naar “Andere”