Mag Kinepolis eten/drank van thuis verbieden?

Vimy
Topic Starter
Berichten: 9

Mag Kinepolis eten/drank van thuis verbieden?

#1 , 30 jan 2009 21:31

Naar aanleiding van een discussie met vrienden zoek ik antwoorden op de volgende vragen:

Kan/Mag Kinepolis wettelijk verbieden dat men eigen eten/drank meeneemt van thuis? (Ook als het nergens aangeduid staat maar er controle is?)

Mogen zij dan ook de rugzakken doorzoeken van bezoekers? Als een bezoeker dit weigert, kan de toegang dan ontzegd worden?

Meer algemener dan: Mag een horeca zaak wettelijk zelf kiezen wie men toegang verleend of bediend en wie niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 31 jan 2009 12:38

zolang men niet discrimineert is het de uitbater die bepaald wie binnen komt en wat men kan doen
dus eten meebrengen kan verboden worden - het is ook verboden te eten op een tram

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 31 jan 2009 16:06

Het wordt erger met de kennis van de basisregels van onze Nederlandse taal.
In de vijf zinnen die hiervoor staan in dit item, vind ik 3 fouten tegen de DT-regel : verleenT / bedienT / bepaalT.


Ik heb ook al eens een tikfout , maar het wordt een gewoonte taalfouten of foutieve zinsconstructies te maken. Op TV wordt het ook maar erger! Men kent bvb. het verschil niet tussen een cijfer en een getal!!!??
Forum-gebruikers , let op aub.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 31 jan 2009 19:35

oeps sorry -- niet nagelezen en weer eens te vlug
je hebt overschot van gelijk

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#5 , 31 jan 2009 19:54

ik denk, dat als het nergens aangeduid staat dat men het niet kan ( of mag ) verbieden om zelf iets mee te nemen.

ik ga vaak naar metropolis ( antwerpen ) en siniscoop ( st-niklaas ) naar de cinema en nergens ( ja ben er al eens naar op zoek geweest ) staat aangeduid of men al dan niet eigen drinken en eten mag meebrengen.

voor zover ik dan ook weet zoude zulke zaken DUIDELIJK aangeduid moeten staan voor u het gebouw betreed

mag men u verbieden een rugzak mee te nemen en controleren?: Nee

dieke
Berichten: 1299

#6 , 31 jan 2009 20:54

mag men u verbieden een rugzak mee te nemen en controleren?: Nee
Het zou natuurlijk kunnen dat u gelijk heeft, maar ik zou toch graag de wettekst hieromtrent kunnen lezen. Ik zou het in ieder geval erg straf vinden als er zulke wet zou bestaan. In Londen wordt men hysterisch als er ergens een minuutje een tas onbeheerd is. Hier zou men in een cinema niet mogen verbieden een rugzak mee te nemen?

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#7 , 01 feb 2009 16:16

mag men u verbieden een rugzak mee te nemen en controleren?: Nee
Het zou natuurlijk kunnen dat u gelijk heeft, maar ik zou toch graag de wettekst hieromtrent kunnen lezen. Ik zou het in ieder geval erg straf vinden als er zulke wet zou bestaan. In Londen wordt men hysterisch als er ergens een minuutje een tas onbeheerd is. Hier zou men in een cinema niet mogen verbieden een rugzak mee te nemen?

enigste waarop men zou kunnen verbieden een rug zak mee te nemen en of deze te controleren is het "huishoudelijk" regelement, dit ligt meestal wel ergens op een bureau ter "inzage".

om correct te zijn zou dit aan alle ingangen moeten hangen, wat meestal ( zoniet altijd ) niet het geval is.

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 02 feb 2009 19:18

maar u koopt een filmticket en wat staat daar op ..... akkoord - kennisname - algemene regels die ter inzake liggen of zoiets enz enz

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#9 , 02 feb 2009 19:42

maar u koopt een filmticket en wat staat daar op ..... akkoord - kennisname - algemene regels die ter inzake liggen of zoiets enz enz

waarom word dit niet vermeld aan de ingang/kassa's ( al dan niet van die automatische )? of uitgehangen het "huishoudelijk regelement"?

ge moet maar eens int weekend naar de late voorstelling gaan, u ticket kopen en dan achter het "houshoudelijk regelement" vragen en als ze u dit niet wille geven u geld terug vragen ;).

ja, ge kunt deze ( normaal ) op het internet ook vinden, maar niet iedereen heeft internet of heeft er weet van dat deze er ook te vinden zijn.



ik blijf er dan ook bij, als een uitbater ( in dit geval van een cinema ) zijn "regels" niet op een duidelijke plaats kenbaar maakt ( ingang/kassa's ), hij het "recht" niet heeft om mensen te verbieden om zelf iets mee te brengen ( of controles uit te voeren )

men zou beter maatregelen nemen tegen de uitbaters ( vooral de kinepolisgroep ) voor het veel te veel vragen voor een ticket en hun onwettige "e-handeling" en het 'oplichten' van klanten door te duren prijzen te vragen voor hun produkten :evil:

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 02 feb 2009 20:46

Tas mag pas onderzocht worden door personeel nadat U uw toestemming hebt gegeven. Anders mogen enkel beëdigde wetsdienaars deze taak uitvoeren en kan het beschouwd worden als een schending van uw privacy.

Natuurlijk is het zo dat dat niemand Kinépolis kan verplichten u toe te laten tot hun filmzalen als u dit weigert. De uitbater van de zaak heeft namelijk het recht om klienten te weigeren zolang dat de basis van deze weigering geen discriminerende grond heeft. (eg allochtonen, gekleurd haarkapsel, ...)

JohnD
Berichten: 3580

#11 , 03 feb 2009 11:36

Het wordt erger met de kennis van de basisregels van onze Nederlandse taal.
In de vijf zinnen die hiervoor staan in dit item, vind ik 3 fouten tegen de DT-regel : verleenT / bedienT / bepaalT.

Ik heb ook al eens een tikfout , maar het wordt een gewoonte taalfouten of foutieve zinsconstructies te maken. Op TV wordt het ook maar erger! Men kent bvb. het verschil niet tussen een cijfer en een getal!!!??
Forum-gebruikers , let op aub.
Overschot van gelijk ... en trouwens er is nog veel meer mis in het betreffende geval. Zoals steeds een zin beginnen zonder hoofdletter (en daar zijn er een heleboel van in verdere posts); een punt komma vergeten in het midden van de zin; een zin niet eindigen met een punt, enz.. Ik vind dat al even erg als die DT fouten; ook al omdat ik tegen dat laatste ook al eens een fout durf te begaan. :shock:

JohnD
Berichten: 3580

#12 , 03 feb 2009 21:57

ik denk, dat als het nergens aangeduid staat dat men het niet kan (of mag) verbieden om zelf iets mee te nemen..... en nergens (ja ben er al eens naar op zoek geweest) staat aangeduid of men al dan niet eigen drinken en eten mag meebrengen.
Persoonlijk ben ik het daarmee eens, en vind ook dat ergens een melding wel het strikte en verplichte minimum zou moeten zijn.
Maar wat gebeurt er nu in de praktijk ? Op de voertuigen van de Lijn is het verboden te eten of te drinken. Roken is sowieso verboden volgens het reglement. Roken is trouwens ook verboden in de overdekte halteplaatsen. Veel mensen weten dat niet en roken er maar op los in die overdekte halteplaatsen. De Lijn weigert kategoriek de reizigers hier op attent te maken. Het kategoriek weigeren om de reizigers hierop attent te maken kadert in hun gedoogbeleid. Resultaat: er word soms volop gegeten en gedronken in hun bussen of trams, totdat er heel zelden een controleur op uit komt, die die personen aanmaant niet meer te eten. Geen sanctie dus tenzij die persoon weigert er mee op te houden.
Enige tijd geleden hebben er zeer kort een aantal trams rondgereden waarop enkele vignetten binnenin het voertuig hingen die op het etensverbod wezen. Zij werden om een nog onbekende reden vrij snel terug verwijderd.
Waarom word er dus nergens verwezen naar dit etensverbod in de stations van de Lijn ? Nogmaals: gedoogbeleid.
Ik denk dat hetzelfde gedoogbeleid geld in Metropolis en andere cinemakomplexen. Men wil het publiek niet teveel opzadelen met verbodsbepalingen. Ze zijn er echter wel voor die enkelingen die zich geroepen voelen ze te overtreden.

Terug naar “Andere”