Kinderopvang

Sarah89
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Kinderopvang

#1 , 24 apr 2021 18:30

Beste,

Ik heb mijn kinderopvang afgezegt en de opzeggingstermijn bedraagt 3 maanden.
Er staat niks van een bedrag van schadevergoeding enkel “ bij het niet naleven zal er een gemiddelde van de opvangkosten aangerekend worden”.
Mijn zoon gaat 3 dagen per week aan 20€ dus komt ongeveer op 240€ per maand. Dagmoeder zegt dat ik 3x 240€ moet betalen dus 720€. Is dit correct?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 24 apr 2021 19:36

Dat is toch gewoon de opzegtermijn die u moet uitbetalen? Of zie ik het verkeerd?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 apr 2021 20:07

Tot 30 april geldt dat je niet moet betalen bij afwezigheid in de opvang.
Voor mei en juni zal de minister afhankelijk van de evolutie van de epidemie beslissen om deze regeling al dan niet te verlengen.
Als er niet moet betaald worden bij afwezigheid is m.i. geen schadevergoeding verschuldigd als het kind afwezig is tijdens de opzegtermijn.
Ook voor de respijtdagen waarop je recht hebt is m.i. geen schadevergoeding verschuldigd.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

Sarah89
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 apr 2021 23:22

Dus ik kantijdens mijn opzeggingstermijn gerust de respijtdagen opnemen ? Kan zij dit weigeren?

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 25 apr 2021 13:31

Uiteraard niet want dat is een beslissing van u.
Motivering is niet nodig.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 apr 2021 16:16

https://www.opgroeien.be/veelgestelde-v ... den-worden

Ik stel me toch wel vragen bij de antwoorden die in dit topic gegeven worden.

laat ons niet vergeten dat het hier niet om afwezigheid gaat in sensu stricto, maar om een opzeg van een overeenkomst tussen een ouder en een kinderopvangcentrum.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 25 apr 2021 18:39

Opzeg wordt gegeven maar respijtdagen mogen ook opgenomen worden.
Quid als onthaalmoeder plots haar opvang sluit -- is er dan ook opzegtermijn en schadevergoeding.

Terug naar “Andere”