Auto kapot ontvangen na onderhoud wat nu

MarcoD
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Auto kapot ontvangen na onderhoud wat nu

#1 , 20 apr 2021 19:16

Beste leden,

Ik heb mijn auto binnengedaan in werkende en rijdende staat bij een Xdealer voor een herstelling aan de motor. Nu vandaag bij hey ophalen ervan blijkt inneens dat de automatische versnellingsbak slecht schakeld en een raar geluid maakt. Wat maakt dat hij dus niet rijvaardig is.
Volgens de dealer hebben zij niks gedaan aan de versnellingsbak en dat zij dit niet hebben kapotgemaakt.

Nu de vraag is wat kan ik doen in dit geval? Ik heb de auto rijvaardig binnengedaan met een werkende versnellingsbak en krijg de auto terug met een kapotte versnellingsbak...

Kan iemand mij hierover advies geven, ik zou heel dankbaar zijn.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 20 apr 2021 19:20

aangetekend in gebreke stellen en verzekering inlichten

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 20 apr 2021 19:24

En die merknaam eruit halen (de versnellingsbak mag je laten zitten :) )

Reclame

MarcoD
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 apr 2021 19:46

Dankuwel, wat is de kans dat ik deze zaak win? Want ik vrees dat de dealer gaat zeggen dat de versnellingsbak al kapot was voordat ik hem binnenbracht bij hen...

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#5 , 20 apr 2021 20:47

Dankuwel, wat is de kans dat ik deze zaak win? Want ik vrees dat de dealer gaat zeggen dat de versnellingsbak al kapot was voordat ik hem binnenbracht bij hen...
dat is afwachten en is onvoorspelbaar

als ge u verzekering inlicht nemen die verder de nodige stappen om de verzekering van de garage te contacteren.

komt er geen consensus uit, dan is het mogelijks rechtbank waarbij u mogelijks een advocaat kan krijgen via rechtsbijstand van uw verzekering.


de garage beweerd dat uw versnellingsbak al kapot was als ge de wagen aanbood

dan is de vraag natuurlijk hoe zijt ge tot aan de garage geraakt? ik zou hun antwoord wel eens willen weten

MarcoD
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 apr 2021 22:13

Hartelijk dank voor uw antwoord. Inderdaad ik ben op normale wijze ter plaatse geraakt zonder enige problemen. De dag nadien bij het verlaten van de garage na de reparatie ben ik direct terug gedraaid na 10 meter omdat het niet mogelijk was om met de auto te rijden.

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 21 apr 2021 10:21

Uw rechtbijstandsverzekering zal enkel mogelijks tussenkomen als je de (dure) optie “contractuele geschillen” onderschreveb hebt. Causaal verband kan je niet aantonen. Dus pure pech. Sorry

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 21 apr 2021 12:08

Wie heeft de wagen de garage ingereden ?
Wie heeft de wagen op de brug gezet?
Heeft de garage een testrit gemaakt na de herstelling? Bij mijn garage maakt de technieker die eraan gewerkt heeft een testrit van ongeveer 1 km.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 apr 2021 12:28

Een automatische versnellingsbak gaat zomaar niet kapot !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 21 apr 2021 12:55

als ge u verzekering inlicht nemen die verder de nodige stappen om de verzekering van de garage te contacteren.
Ik zie echt niet in wat dit met de autoverzekering te maken heeft, en waarom die zou tussen komen :?:

Rechtsbijstandsverzekering voor contractuele geschillen, dat heeft nagenoeg niemand ...


Wie naar de rechter stapt, moet
-schade aantonen (nog het simpelste probleem)
-fout van de tegenpartij aantonen
-oorzakelijk verband tussen die 2 aantonen


Teveel toeval is juridisch helaas niet genoeg.


Motor en versnellingsbak hangen tegenwoordig steeds meer -elektronisch- aan elkaar.
Daar kan dus zeker iets mis gaan als met aan de motor werkt.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#11 , 21 apr 2021 16:34

tegenpartij (garage) heeft (vermoedelijk) schade veroorzaakt aan de wagen, dat is toch voor de verzekering of mis ik iets? :(

topic starter kwam voor een herstelling aan de motor en dat is voor zover wij weten 'opgelost' en is de contractuele overeenkomst nagekomen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 21 apr 2021 16:54

Pfff...

Als ik die redenering tracht te volgen, zou het erop neerkomen dat de familiale verzekering van TS zou optreden tegen de verzekering BA van de garagist; natuurlijk onder alle voorbehoud, en op voorwaarde dat die familiale ook rechtsbijstand voorziet.

Maar dan zou je die auto niet als voertuig mogen bekijken, maar als een gewoon voorwerp waaraan schade werd veroorzaakt.

Ik twijfel, zeer sterk. Iemand die een idee heeft ?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 21 apr 2021 18:08

tegenpartij (garage) heeft (vermoedelijk) schade veroorzaakt aan de wagen, dat is toch voor de verzekering of mis ik iets? :(
Dat er geen ongeval is ?

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#14 , 21 apr 2021 18:20

Pfff...

Als ik die redenering tracht te volgen, zou het erop neerkomen dat de familiale verzekering van TS zou optreden tegen de verzekering BA van de garagist; natuurlijk onder alle voorbehoud, en op voorwaarde dat die familiale ook rechtsbijstand voorziet.

Maar dan zou je die auto niet als voertuig mogen bekijken, maar als een gewoon voorwerp waaraan schade werd veroorzaakt.

Ik twijfel, zeer sterk. Iemand die een idee heeft ?
het is dat waarop ik verder zou gaan

iemand heeft schade veroorzaakt aan de wagen, niet door een ongeval maar bij het uitvoeren van zijn werk

daar zijn toch ook verzekeringen voor of zijn garagisten toch voor verzekerd?

bosprocureur
Berichten: 6853

#15 , 21 apr 2021 18:32

Garagisten zijn daar meestal voor verzekerd, zij het dikwijls met een serieuze vrijstelling. Maar dan moet de garagist wel beginnen met te erkennen dat hij/zij verantwoordelijk is voor die schade. En (ik twijfel dus heel sterk) de eigen familiale verzekering van TS zou heel misschien kunnen helpen bij het recupereren van de schade, maar die kan zich al verschuilen achter een contractuele verhouding tussen schadelijder en vermeende veroorzaker, plus dat zij in principe voertuigschade uitsluiten.
Ik heb wel eens voorgehad dat een oldtimer, die nog in de fase van heropbouw zat, beschadigd werd door een voorwerp dat in stormweer weggewaaid was van bij de buren, en dat de familiale van de schadelijder de verdediging , ook expertise en zo, opgenomen had.... Zeg dus nooit nooit; een telefoontje naar de makelaar kan hier allicht opheldering brengen.

Terug naar “Andere”