aangetekende brieven

dotchielover
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: Hoboken (Antwerpen)
Contacteer: Website

aangetekende brieven

#1 , 04 mei 2006 23:33

Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum, ik hoop dat er iemand is die me wat wijzer kan maken. Ik ben werkloos (op dit moment in een IT-opleiding), en ben door de RVA 26 weken geschorst omdat ik niet gereageerd heb op een aangetekende brief. Die bewuste brief heb ik nooit ontvangen, heb er dus ook niet voor getekend. Op de RVA zeggen ze doodleuk: het feit dat wij die brief verstuurd hebben is voldoende, of je die al dan niet ontvangen hebt speelt geen rol. Jijzelf bent verantwoordelijk voor het ontvangen van je post... Waar blijft dan de zin van een aangetekende brief??? Ze beweren ook verschillende 'gewone' brieven verstuurd te hebben...ik heb niks ontvangen. Natuurlijk heb ik klacht bij de post neergelegd, maar dat haalt ook niks uit. Ik woon in een groot appartementsblok, een brief is gauw verkeerd gebust en niet iedereen doet de moeite om de brief aan de juiste geadresseerde te bezorgen. Kan dit zo maar? De RVA neemt wel mijn bestaansinkomen af! OCMW wil me ook niet verder helpen, maar dat heeft weer een andere 'reden'. Het zou te ver gaan om hier daarover uit te weiden.
Wie weet dus hoe het juridisch in elkaar zit met die aangetekende brieven?
Groetjes!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 05 mei 2006 08:55

Art.1142.Iedere verbintenis om iets te doen of niet te doen wordt opgelost in schadevergoeding,ingeval de schuldenaar de verbintenis niet nakomt.(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Het afgeven van een aangetekende brief door De Post aan een niet-geadresseerde is zulke niet-nakoming.

Het afgeven van een aangetekende brief door De Post aan een niet-geadresseerde is m.i. echter geen 'verlies, diefstal of beschadiging' ,zodat art.1142 onbeperkt van toepassing is.

De afzender kan eventueel deels aansprakelijk zijn indien het adres van de geadresseerde fout was.

Op de onrechtmatige ontvanger weegt geen contractuele,maar eventueel wel een buitencontractuele aansprakelijkheid,krachtens art.1383 samengelezen met art.1376 B.W..

De rechtsvordering tegen De Post LIJKT(vereist verder onderzoek) onderworpen aan art.2262bis B.W.

Cfr :
Bij kennisgeving per aangetekende brief wordt de dag van de aanbieding van de brief door De Post aan de woning van de bestemmeling beschouwd als de dag van de kennisgeving,ook indien de bestemmeling de zending niet in ontvangst neemt,bijvoorbeeld omdat hij afwezig is.Een loutere afwezigheid,zelfs in het buitenland,is geen geval van overmacht.R.v.St. nr.118.123,8 april 2003(M. t. Gem.Drogenbos),R.W.2003-04,p 1268.

Wie door eigen toedoen(weigering,verzuim,afwezigheid,enz.) onbereikbaar is voor een aangetekende brief,wordt dus geacht deze toch ontvangen te hebben.

Reclame

Terug naar “Andere”