Betwisting factuur prestaties en bedrag

zwerver
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: Vlaams Brabant B.H.V.

Betwisting factuur prestaties en bedrag

#1 , 26 apr 2006 17:26

Bij leveren en plaatsen van een hydrofoorgroep (een waterpomp met reservoir) weigert de installateur een detail te geven van het klein materiaal en hij rekent zeker 3 uren te veel aan. Er is geen bestelbon of bestek opgemaakt, er zijn geen bijzondere voorwaarden vooraf ter kennis gebracht, enkel op de factuur die na het werk werd uitgereikt staan voorwaarden over betaaldatum en verschuldigde interesten maar verder niets dat ter zake doet.

Mijn mening: een factuur die slechts een 14-tal dagen na het werk werd toegestuurd kan geen voorwaarden meer opleggen, die afwijken van o.m. het burgerlijk wetboek, die hadden nu eenmaal voor aanvang van het werk moeten meegedeeld worden, wat niet is gebeurd.

Mijn vraag: artikel 2281 van het Burgerlijk wetboek laat bv. ook toe dat per e-mail een factuur wordt betwist, per aangetekende brief is natuurlijk nog altijd beter omwille van het bewijs maar ik vind geen termijn waarbinnen een factuur moet worden betwist. Bestaat er ergens een (wet)tekst over die ik niet vind? Wat ik wel vind is dat een factuur die helemaal niet werd betwist geacht wordt opeisbaar te zijn voor het volledige bedrag, daar zijn vonnissen over, maar "betwisten" binnen welke termijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 26 apr 2006 18:58

Algemene Voorwaarden zijn u slechts tegenstelbaar indien er u kennis van werd gegeven vooraleer u de koopovereeenkomst sloot.De verkoper dient die voorafgaande kennisgeving te bewijzen.

De factuurvoorwaarden van eiser bepalen dat een protest om geldig te zijn dient te gebeuren binnen een week na de ontvangst van de factuur.Uit het enkele feit dat eiser de tardiviteit van het protest eerst bij conclusie opwerpt,kan niet worden afgeleid dat hij afstand heeft gedaan van dat beding van de factuurvoorwaarden,nu zijn handelwijze ook voor een andere uitlegging vatbaar is(R.W. 1990-91,p 1197-1198).

De verkoper die zijn vordering tot betaling grondt op de stilzwijgende aanvaarding van facturen,voortvloeiend uit de afwezigheid van protest, moet bewijzen op welke datum die facturen bij de koper zijn toegekomen(R.W. 1991-92,p 988)

Ik leid hieruit af dat er geen vaste wettelijke termijn is bepaald om een factuur geldig te protesteren.

Ik zou U toch aanraden het NIET betwiste deel van de factuur alvast te betalen!

zwerver
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: Vlaams Brabant B.H.V.

#3 , 26 apr 2006 19:50

Die voorwaarden nadien tellen niet zoals ik zelf al aanhaalde, het gekke is dat er nochtans geen enkele verwijzing staat naar een termijn om te betwisten, wat je praktisch altijd zult vinden (8 dagen - 10 dagen en meestal staat er nog "per aangetekend schrijven"). In ons geval staat er gewoon niets, enkel betalen binnen 10 dagen na factuurdatum, interest van rechtswege van 12% (!!! nog geen klein beetje zot !!!), forfaitaire schadevergoeding van 15% (!!! zelfde opmerking !!!) bij wanbetaling en de rechtbank van Aalst.

Allemaal waardeloos zoals ik zei, hij had dat maar op voorhand moeten laten weten en ondertekenen.

Probleem: mijn vrouw heeft onmiddellijk een mail gezonden de dag van ontvangst van de factuur (zou moeten kunnen volgens BW 2281) met opmerkingen over de uren en een vraag naar het detail van de materialen, maar de plezante antwoordde niet en stuurde gewoon een rappel. Het probleem van bewijs natuurlijk voor ons (studie professor M. Storme bv handelt daarover).

Nieuwe mail van haar om opnieuw details te vragen en ditmaal antwoordde hij wel, hij ontkende de eerste mail te hebben ontvangen en "hij bleef bij zijn rappel". Ondertussen nog mails ook door mij, dus na een maand is er genoeg bewijs over de betwisting van de factuur.

Het grootste gedeelte is betaald, zelfs iets teveel naar mijn goesting.

Hij kan naar de rechtbank of hij kan de pot op, zoals hij verkiest. Als hij in Aalst zou dagvaarden is dat bovendien nog verkeerd en onontvankelijk, wij wonen in Brabant. Hopelijk kent hij van de rest ook niets, dan wordt het toch nog plezant.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 apr 2006 22:45

Hij kan naar de rechtbank of hij kan de pot op, zoals hij verkiest. Als hij in Aalst zou dagvaarden is dat bovendien nog verkeerd en onontvankelijk, wij wonen in Brabant. Hopelijk kent hij van de rest ook niets, dan wordt het toch nog plezant.
Een dagvaarding voor een rechtbank die (territoriaal) niet bevoegd is, is niet onontvankelijk. De rechtbank die zich onbevoegd verklaart verzendt de zaak naar de bevoegde rechtbank.

scorpioen

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 26 apr 2006 23:36

Hij kan naar de rechtbank of hij kan de pot op, zoals hij verkiest. Als hij in Aalst zou dagvaarden is dat bovendien nog verkeerd en onontvankelijk, wij wonen in Brabant. Hopelijk kent hij van de rest ook niets, dan wordt het toch nog plezant.
Zie art. 624 Ger. W.

Terug naar “Andere”