garantie

paling
Topic Starter
Berichten: 280

garantie

#1 , 19 okt 2008 22:25

volgende vraag gesteld en antwoord gekregen

beste ,

bij +++ geld het kasticket als garantiebewijs .
de inkt op die kasticketten verdwijnt na ongeveer 6 maanden , mag dit ?
of heb ik het recht op een garantiebewijs waarvan de inkt ten minste 2 jaar zichtbaar blijft ?
graag had ik de wettelijke basis hiervan geweten en wat ik kan doen op het moment zij mij weigeren een degelijk garantiebewijs te geven bij de aankoop van een zaak waarvoor ik recht heb op garantie .

alvast bedankt .

--------------------------------------------------------------------

Naar aanleiding van uw vraag moeten wij u meedelen dat de Algemene Directie Controle en Bemiddeling (ADCB) enkel strafrechtelijk kan optreden in het kader van de diverse federale economische wetgevingen en reglementeringen waarvoor zij bevoegd is. Geschillen van burgerlijke aard in de uitvoering van verkoopcontracten (aangaande de levering, de dienst na verkoop, de garantie, enz…) vallen onder het verbintenissenrecht (burgerlijk recht) en kunnen dus niet behandeld worden door de ADCB. Als het geschil van louter burgerlijke aard is, moet onze Directie zich beperken tot het verstrekken van informatie over de rechten van de klager en de mogelijkheden om zijn geschil in der minne op te lossen.

Als bewijs van aankoop volstaat een kasticket als duurzame informatiedrager. Bij +++ kan op eenvoudig verzoek een factuur worden afgeleverd, ook aan particulieren. Wel moet dit meegedeeld worden aan de kassa voor de afrekening plaats vindt.
Op de keerzijde van de kasticketten wordt vermeld dat het thermisch papier betreft en dat het bewijs van aankoop in de juiste omgeving dient te worden bewaard (uit het licht). Er wordt aangeraden van het ticket gebeurlijk een kopie te nemen. De wet regelt niets over de “kwaliteit” van het papier voor het afdrukken van een kasticket.
We kunnen u inlichten dat u zich voor het indienen van een garantieclaim (gebeurlijk) kan beroepen op de garantiewet van 01 september 2004 betreffende de bescherming van de consument bij verkoop van consumptiegoederen. Deze wet die in voege getreden is sinds 01 januari 2005, voorziet in een wettelijke garantietermijn van 2 jaar voor elk gebrek aan een product, in nieuwe staat verkocht door een professionele verkoper aan een consument die dit bestemt voor privé-doeleinden. De consumentengarantiewet is enkel van toepassing voor eindgebruikers die het toestel niet bestemmen voor een beroepsmatig gebruik.

De consument kan – bij toepassing van de nieuwe garantiewet - zijn rechten laten gelden voor elk gebrek aan overeenstemming van het product (zoals niet-conformiteit met wat besteld werd, een kwaliteit die niet voldoet aan wat de consument redelijkerwijze mag verwachten,...). De verkoper heeft volgens de wet dus de plicht om een zaak te leveren die precies overeenkomt met wat in de koopovereenkomst of bestelbon is bepaald. Wat de wetgever beschouwt als een conformiteitsgebrek kunt u nagaan in art 1649ter van de aangehaalde wet consulteerbaar op de website van de FOD Economie onder de rubriek “Bescherming van de Consument”.

De consumentengarantiewet is dus van toepassing op de eindverkoper en in juridisch opzicht voor de consument niet afdwingbaar op de fabrikant of invoerder.
Het gebrek moet bestaan op het ogenblik van de levering. Het is evenwel mogelijk dat de consument het gebrek zelf niet heeft kunnen vaststellen op het ogenblik van de levering (zoals bvb gebreken die zich pas bij het gebruik van het toestel voordoen ). Daarom is er een wettelijk vermoeden dat het gebrek bestond op het ogenblik van de levering wanneer het zich voordoet binnen de 6 maanden vanaf de levering. De verkoper mag wel het tegendeel bewijzen door bvb. aan te tonen dat de schade te wijten is aan foutief gebruik ,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fabius
Berichten: 2

#2 , 20 okt 2008 11:52

Hallo,


ik heb dit ook reeds meerdere keren gemerkt, doch ik scan het originele garantiebewijs/kasticket dat als garantiebewijs meteen in en het originele bewaar ik in een klasseur, dubbelgevouwen, zodat er zo weinig mogelijk licht aan kan.

Indien nodig kan ik nog altijd het ingescande kasticket uitprinten en met het restant van het origineel, binnen de garantieperiode uiteraard, terecht bij het verkooppunt.

Fabius

JohnD
Berichten: 3580

#3 , 02 nov 2008 13:24

Hier zou idd wettellijk iets moeten aan gedaan worden. Het is immers omdat er thermisch papier gebruikt word voor die kassabonnen. Dat zou moeten verboden worden. Het is onbegonnen werk om telkens men iets koopt er een scan van te maken.

Trouwens wil ik er op wijzen dat het vrijwaren van lichtinvloed niet volstaat om te beletten dat de tekst verbleekt.

Erger nog: strikt wettellijk gezien kan een verkoper altijd nog het origineel eisen. Het is dus wachten op een juridische uitspraak.

Ik kan me inbeelden dat een ticket waarop bvb nog enkel de naam van de verkoper te zien is, zou kunnen dienen als model om een rechtszaak tegen de verkoper te starten, die geen ticket afgeleverd heeft dat minstens gedurende de tijd dat de garantie loopt, tegen de tand des tijds bestand is.

Reclame

Terug naar “Andere”