Schadevergoeding Sociaal Verhuur Kantoor

whynot
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schadevergoeding Sociaal Verhuur Kantoor

#1 , 09 mar 2021 12:44

Ik ben eigenaar van een woning en heb in 2020 via een SVK een renteloze renovatie lening bekomen van 25,000EUR (tot hier toe maar de eerste schijf) met de bedoeling na beeindigen van de renovatiewerken een hoofdhuurcontract van 9 jaar aan te gaan met SVK. Wegens een combinatie van veranderde omstandigheden (pandemie onder andere) wil ik niet verder dit pad op met het SVK en wil graag de 12,500EUR die ik al heb gekregen terugbetalen.

Result - het SVK eist nu een schadevergoeding van rond de 5,000EUR om de eerste schijf van 12,500EUR terug te betalen. Het exact bedrag zal worden besproken op hun Raad Van Bestuur binnen 2 maanden! Is een schadevergoeding (niet over gesproken in het contract trouwens) dan vrij te berekenen? En is twee maanden wachten echt redelijk?

Wat er wel in het renteloze lening contract staat is.....
(Het hoofdhuurovereenkomst is nog niet opgemaakt, dat zou pas na de renovatiewerken gebeuren.)
"Als tussen partijen geen hoofdhuurovereenkomst voor 9 jaar wordt afgesloten, om welkdanige reden ook, of als de hoofdhuurovereenkomst eindigt voor de termijn van 9 jaar verstreken is, is het volledige in artikel 4 bedoelde bedrag of het saldo ervan onmiddellijk opeisbaar. Het SVK vordert de betaling van het opeisbare bedrag met een aangetekend schrijven. De eigenaar betaalt het verschuldigde bedrag aan het SVK binnen de 30 dagen na de verzending van deze aangetekende brief."

Iemand ervaring met gelijkaardige situatie? Welke rechten/opties heb ik om hierop in te gaan? Ik wil wel redelijk zijn en versta dat er kosten zijn gemaakt om mijn dossier te beheren, maar toch geen 5,000EUR.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 09 mar 2021 14:24

" Result - het SVK eist nu een schadevergoeding van rond de 5,000EUR om de eerste schijf van 12,500EUR terug te betalen. "

Het is niet duidelijk hier , waarom een schadevergoeding gevraagd wordt op een terug te betalen bedrag , wanneer het uw intentie is dit terug te betalen , en u dit ook effectief terugbetaald binnen 30 dagen na de opeisbaarheid bij aangetekend schrijven .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Terug naar “Andere”