Immokantoor gaat een beetje te ver

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

Immokantoor gaat een beetje te ver

#1 , 05 mar 2021 20:16

Beste,

Mijn ouders hebben vorig jaar hun huis te koop gezet via een immokantoor in Brussel.
Nadat de immokantoor alle nodige informatie had gevraagd heeft mijn mama gezegd dat er 5 verdiepingen waren en door een misverstand heeft de immokantoor dit begrepen als 5 appartementen terwijl het gewoon een unifamiliale huis is.

De immokantoor had het pas door nadat ze alle documenten hadden gekregen en waren zeer kwaad.
De prijs van onze huis was op 550k gezet en de immo bleef zeggen dat dit niet mogelijk was om te verkopen voor zulke prijs.

Na bijna 2 jaar wachten, kregen we amper mensen die ons huis nog kwamen bezoeken dus besloten we de huis via een andere makelaar te verkopen.
Hiervoor heb ik op tijd in november een mail gestuurd voor de stopzetting van het contract met de oorspronkelijke imlokantoor.
Op hun contract staat duidelijk dat je de contract stop kan zetten via mail 1 maand op voorhand.

Ik kreeg geen antwoord van de Immo dus ik ging ervan uit dat het in orde was.
Nu heeft de nieuwe makelaar de huis verkocht op 1 maand tijd, hij heeft meteen iemand gevonden en alles is in orde bij de notaris en plots komt de immokantoor ons bedreigen dat ze een advocaat willen innemen tegen mijn ouders om toch 50% van de winst te verkrijgen.

Ik heb onlangs nog een aangetekende brief gestuurd naar de immokantoor met 2 brieven.

Op de eerste brief stond er dat de koper de huis NIET via de immokantoor heeft gekocht, met haar handtekening erbij.
De tweede brief was nog eens een handgeschreven brief dat mijn ouders de contract willen stopzetten, en dat sinds november 2020.

De brieven zijn op de immolantoor aangekomen op 1 maart 2021.

De immokantoor vraagt nu 2000€ voor de "moeite" die ze in ons dossier hebben gestoken en ze beloven ons daarna met rust te laten.

Mijn vraag is kan een immokantoor zoiets doen?
Mijn ouders spreken zeer slecht Nederlands en het is vaak gebeurd dat er misverstanden waren tussen hen en de immokantoren maar nog nooit zo erg dat ze ons naar de rechter willen sturen en advocaat willen aannemen...

Stuk van het contract:
Afbeelding


Alvast bedankt voor jullie hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 05 mar 2021 20:26

U kan antwoorden dat het contract werd tijdig en correct werd opgezegd, en u hen bijgevolg niets verschuldigd bent. Eventueel ook dreigen met een klacht wegens belaging als ze u op deze manier blijven lastigvallen.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 05 mar 2021 20:31

Hier klacht indienen of er eerst mee dreigen,
https://www.biv.be/menu
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 mar 2021 21:56

Hier klacht indienen of er eerst mee dreigen,
https://www.biv.be/menu
blijkbaar hadden ze kosten voor onze huis wij willen dit betalen als de situatie beter wordt dus pas volgende week heb ik nieuws

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 05 mar 2021 22:33

Met dat gedeelte van het contract dat u postte, heeft het immokantoor recht op 50% van de commissie bij opzeg tijdens het lopend contract.
Lijkt mij dus te kloppen dat ze dit vragen, niet?

Het contract is ingegaan in augustus vorig jaar, liep tot 17 februari dit jaar.
U heeft het opgezegd in november, dus voortijdig.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 05 mar 2021 23:04

"Na bijna 2 jaar wachten, kregen we amper mensen die ons huis nog kwamen bezoeken dus besloten we de huis via een andere makelaar te verkopen."

Dat contract werd eerst 6 maanden geleden ondertekend! Geen twee jaar geleden....
Dus ja, contractbreuk.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12825

#7 , 05 mar 2021 23:14

Neen, de 17/08/2020 is toch de einddatum van het contract? Vanaf wanneer er per maand verlengd kan worden?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 05 mar 2021 23:36

Neen, de 17/08/2020 is toch de einddatum van het contract? Vanaf wanneer er per maand verlengd kan worden?
Klopt. Slecht gelezen. Blaatpraat blijkbaar ook.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 mar 2021 05:54

Hier klacht indienen of er eerst mee dreigen,
https://www.biv.be/menu
blijkbaar hadden ze kosten voor onze huis wij willen dit betalen als de situatie beter wordt dus pas volgende week heb ik nieuws
Is dat zo voorzien in het contract, zo niet is er geen reden om dat toe te zeggen? Sommige huizen hebben ze heel weinig werk aan en is de commissie dus makkelijk verdiend, andere krijgen ze niet verkocht en hebben ze pech.

Waarom zou je dan vrijwillig toch hun kosten betalen wanneer dit niet voorzien is?

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 06 mar 2021 08:50

Vooreerst de opzeg per mail; daarvan zou ik toch eens de precieze tekst willen zien. In het beknopte fotokopietje uit hun contract lees ik dat de eigenaar de overeenkomst eenzijdig en onmiddellijk zonder reden kan beëindigen, op voorwaarde dat hij een opzeggingsvergoeding betaalt, gelijk aan 50% van de overeengekomen commissie.

Heeft de eigenaar ook één maand vooropzeg gegeven, of in een "franse colère" opgezegd met directe ingang? Dat maakt volgens mij al een heel verschil.

Anderzijds de kosten die (zullen ? ) gevraagd worden. Nog voor de opstart van de verkoopsoperaties moet een compleet dossier worden opgesteld, met alle vereiste info. Die opvragen vraagt kosten. Idem dito voor eventuele EPC en andere attesten. Natuurlijk hoort die info in uw dossier, en moet die meegaan naar de eigenaar of de nieuwe makelaar. Die kosten moeten ook vergoed worden, los van eventuele commissie.

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 mar 2021 13:07

Vooreerst de opzeg per mail; daarvan zou ik toch eens de precieze tekst willen zien. In het beknopte fotokopietje uit hun contract lees ik dat de eigenaar de overeenkomst eenzijdig en onmiddellijk zonder reden kan beëindigen, op voorwaarde dat hij een opzeggingsvergoeding betaalt, gelijk aan 50% van de overeengekomen commissie.

Heeft de eigenaar ook één maand vooropzeg gegeven, of in een "franse colère" opgezegd met directe ingang? Dat maakt volgens mij al een heel verschil.

Anderzijds de kosten die (zullen ? ) gevraagd worden. Nog voor de opstart van de verkoopsoperaties moet een compleet dossier worden opgesteld, met alle vereiste info. Die opvragen vraagt kosten. Idem dito voor eventuele EPC en andere attesten. Natuurlijk hoort die info in uw dossier, en moet die meegaan naar de eigenaar of de nieuwe makelaar. Die kosten moeten ook vergoed worden, los van eventuele commissie.
De contract kan niet gestopt worden voor de eerste 6 maanden daarna kan je de deze stopzetten wanneer je wilt maar 1 maand op voorhand.
Dit heb ik dus ook via mail gedaan met een handgeschreven brief in de bijlage met mijn ouders hun handtekening dat ze willen stopzetten.
De immo kantoor had ons gezegd dat ze kosten hadden voor onze huis en ik heb geantwoord dat ze deze mogen doorsturen met de facturen en bewijs dat het voor onze huis was maar dit was nooit gebeurd.

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 mar 2021 13:09

Neen, de 17/08/2020 is toch de einddatum van het contract? Vanaf wanneer er per maand verlengd kan worden?
dat klopt, na deze datum mogen wij de contract stopzetten wanneer wij willen gewoon 1 maand op voorhand

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 mar 2021 13:47

Vooreerst de opzeg per mail; daarvan zou ik toch eens de precieze tekst willen zien. In het beknopte fotokopietje uit hun contract lees ik dat de eigenaar de overeenkomst eenzijdig en onmiddellijk zonder reden kan beëindigen, op voorwaarde dat hij een opzeggingsvergoeding betaalt, gelijk aan 50% van de overeengekomen commissie.

Heeft de eigenaar ook één maand vooropzeg gegeven, of in een "franse colère" opgezegd met directe ingang? Dat maakt volgens mij al een heel verschil.

Anderzijds de kosten die (zullen ? ) gevraagd worden. Nog voor de opstart van de verkoopsoperaties moet een compleet dossier worden opgesteld, met alle vereiste info. Die opvragen vraagt kosten. Idem dito voor eventuele EPC en andere attesten. Natuurlijk hoort die info in uw dossier, en moet die meegaan naar de eigenaar of de nieuwe makelaar. Die kosten moeten ook vergoed worden, los van eventuele commissie.
Email werd gestuurd op 15/11/2020 17:52

Afbeelding

Afbeelding

Contract:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Nosleep op 06 mar 2021 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

bosprocureur
Berichten: 6853

#14 , 06 mar 2021 13:55

Misschien toch een "laatste redmiddel" proberen?

Dat kantoor moest u minstens maandelijks (aantoonbaar !) een verslag geven van wat ze gedaan hebben voor uw pand. Als dat ontbreekt, kan u allicht terecht op het adres dat u kreeg in # van Thomas Morus :) .

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#15 , 06 mar 2021 14:04

Misschien toch een "laatste redmiddel" proberen?

Dat kantoor moest u minstens maandelijks (aantoonbaar !) een verslag geven van wat ze gedaan hebben voor uw pand. Als dat ontbreekt, kan u allicht terecht op het adres dat u kreeg in # van Thomas Morus :) .
Ik zou het liever tussen ons oplossen sinds ze een gratis advocaat hebben en ik niet deze immokantoor heeft onlangs ons bedreigt omdat er slechte reviews werden geplaats op google.
Ze hebben gezegd dat ze de mensen die een review hebben geplaats gaan uitzoeken en een rechtzaak starten.

Ik wil dat deze situaite opgelost geraakt want mijn mama heeft net een operatie achter de rug en deze stress is niet nodig.

Ik ben van plan om deze mail naar hun te sturen of raden jullie dit niet aan?:
Beste,

Ik ben de zoon van de eigenaar van het pand in ---
Onlangs heb ik te horen gekregen dat --- ons bedreigt met een rechtszaak omdat wij het huis hebben verkocht aan iemand anders via een andere makelaar.

Volgens u contract mogen wij deze stopzetten na de eerste 6 maanden wanneer wij willen, ook per mail.

Ik heb dit in orde gebracht in het verleden maar nooit antwoord op gekregen dus heb ik nog een aangetekende brief gestuurd.
Mijn ouders spreken zeer slecht Nederlands en Frans en heb het gevoel dat jullie met ze aan het spelen zijn.
Ik hou me sinds kort bezig met deze zaak en ben verbaasd van hoe ver het heeft geëscaleerd.

Mijn ouders hebben mij alle mails getoond die er werden verstuurd naar allemaal verschillende personen in de familie, er zijn hierdoor veel misverstanden ontstaan en dit is niet uit het oog te verliezen. Het is al erg genoeg dat jullie goed weten dat ze amper de taal kennen en nog steeds ervan uitgaan dat mijn ouders met opzet problemen willen veroorzaken. Ze zijn al jaren midden in een moeilijke scheiding en hebben al genoeg stress op hun schouders om er nog extra bij te voegen.

Als er kosten waren voor ons huis dan kunt u mij altijd de bewijs sturen en wij betalen dit.
Ik heb dit tegen jullie gezegd toen ik daar samen met mijn mama was.

Via onze nieuwe makelaar heb ik te horen gekregen dat jullie nu 2000 euro vragen om ons met rust te laten...
Misschien kennen mijn ouders de wet niet zo goed maar ik weet heel goed dat dit niet zomaar kan.

Ik hoop dat we een oplossing kunnen zoeken voor deze situatie en we zouden ook graag hebben dat jullie vanaf nu met mij contact opnemen voor deze probleem en met niemand anders omdat mijn ouders tal van e-mails krijgen (steeds met bedreigingen van gerechtelijke achtervolgingen) die ze niet begrijpen. Ze zijn psychologisch uitgeput en begrijpen niet waarom dit zo ver is gegaan.

U hebt ook een mail gestuurd naar mijn ouders over Google reviews?
Er is geen enkel bewijs dat wij dit hebben gedaan en mensen mogen slechte reviews plaatsen over bedrijven dat is heel de punt van deze platform het is dus niet nodig om voor dit ook te bedreigen met een rechtszaak.

Mijn mama heeft onlangs een operatie gehad en deze dingen geven haar alleen maar meer stress dus ik vraag u een laatste keer om een gedetailleerd overzicht te bezorgen van de kost zodat wij het ook kunnen nakijken.



Mvg

Terug naar “Andere”