Immokantoor gaat een beetje te ver

bosprocureur
Berichten: 6854

Re: Immokantoor gaat een beetje te ver

#16 , 06 mar 2021 14:24

Veel te veel info in die brief, waardoor u hen zelfs bijkomende argumenten geeft.

Vermeld gewoon dat hun contract, conform de voorwaarden, opgezegd is per mail.
Dat die opzeg ook herhaald is in de aangetekende brief van xx datum.
Dat de verkoopsovereenkomst werd getekend op datum ( minstens een maand na opzegdatum liefst :) ).
Dat u bevestigt dat u bereid bent de conform contract gemaakte opzoekingskosten te vergoeden, mits bewijs.
Dat u (uw ouders) geen aanmaningen en dergelijke meer willen ontvangen, en indien er toch komen, dat u klacht zal indienen wegens belaging.
Stuur dat aangetekend, en vermeld in uw brief dat u kopie per mail doorzendt, met cc kopie naar he eerder genoemde adres van biv.

En nog : rep met geen woord meer over negatieve reviews op internet; dit helpt m.i. uw zaak niet vooruit en zet alleen extra kwaad bloed.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#17 , 06 mar 2021 14:36

En hebben ze u een lijst met potentiële koers bezorgt en maandelijkse update ? Normaal loopt zo'n contract maar 6 maanden.
https://www.biv.be/kb/themes/beroep/var ... t-mag-niet

Niet gezien dat dit al aan bod was gekomen.

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#18 , 06 mar 2021 14:37

Veel te veel info in die brief, waardoor u hen zelfs bijkomende argumenten geeft.

Vermeld gewoon dat hun contract, conform de voorwaarden, opgezegd is per mail.
Dat die opzeg ook herhaald is in de aangetekende brief van xx datum.
Dat de verkoopsovereenkomst werd getekend op datum ( minstens een maand na opzegdatum liefst :) ).
Dat u bevestigt dat u bereid bent de conform contract gemaakte opzoekingskosten te vergoeden, mits bewijs.
Dat u (uw ouders) geen aanmaningen en dergelijke meer willen ontvangen, en indien er toch komen, dat u klacht zal indienen wegens belaging.
Stuur dat aangetekend, en vermeld in uw brief dat u kopie per mail doorzendt, met cc kopie naar he eerder genoemde adres van biv.

En nog : rep met geen woord meer over negatieve reviews op internet; dit helpt m.i. uw zaak niet vooruit en zet alleen extra kwaad bloed.
Bedankt voor de tip, ik zal nu een nieuwe mail aanmaken.
Deze immo heeft ook de notaris en andere kennissen van ons gecontracteerd zonder onze toestemming.
Op de stie van BIV staat duidelijk dat ze ons niet lastig mogen vallen.

Reclame

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#19 , 06 mar 2021 14:45

En hebben ze u een lijst met potentiële koers bezorgt en maandelijkse update ? Normaal loopt zo'n contract maar 6 maanden.
https://www.biv.be/kb/themes/beroep/var ... t-mag-niet

Niet gezien dat dit al aan bod was gekomen.
Ze hebben dit niet maandelijks gestuurd maar ze hebben een lijst gestuurd op 07/10/2020 met alle mensen die contact hebben opgenomen en alle mensen die onze huis hebben bezocht wel doorgestuurd.
Deze was gestuurd voor ze ons gingen bedreigen met een rechtzaak.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#20 , 06 mar 2021 15:02

Dat u bevestigt dat u bereid bent de conform contract gemaakte opzoekingskosten te vergoeden, mits bewijs.
Niet doen :!:

Dit is een blanco cheque.

Kosten zitten in de vergoeding van immo
Maar als ze niet kunnen verkopen hebben ze natuurlijk ook geen commissie ...

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#21 , 06 mar 2021 15:08

Dat u bevestigt dat u bereid bent de conform contract gemaakte opzoekingskosten te vergoeden, mits bewijs.
Niet doen :!:

Dit is een blanco cheque.

Kosten zitten in de vergoeding van immo
Maar als ze niet kunnen verkopen hebben ze natuurlijk ook geen commissie ...
De kosten zijn meestal voor papieren bij de gemeente die ongeveer 85 euro kosten ik vind dit helemaal niet erg als ze de rechtzaak zullen stopzetten na dit.
Maar ze vragen nu dat we blind 2000 euro moeten betalen anders laten ze ons niet met rust.

Ik weet niet hoeveel een advocaat kost maar als ik 1 moet nemen zal het mij ook ongeveer 2000 euro kosten.

Snap je waarom ik dit wil doen?

LeenW
Berichten: 12828

#22 , 06 mar 2021 15:14

Als je toegeeft, winnen zij. Dreigen kunnen ze goed, maar ze hebben geen poot om op te staan.

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#23 , 06 mar 2021 15:17

Als je toegeeft, winnen zij. Dreigen kunnen ze goed, maar ze hebben geen poot om op te staan.
Maar ze hebben een gratis advocaat en ik niet.
Het is jammer dat het zo is maar het is zo.
Als er een andere manier was dan zou ik het ook doen

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 06 mar 2021 16:14

Ik denk niet dat firma's een pro-deo advocaat kregen. Van waar heb je dat, dat ze een gratis advocaat hebben? Tijdens mijn beroepsleven dikwijls genoeg met die bende te doen gehad, zelfs 2 x tot voor de rechtbank en 2 x gelijk gekregen. Mijn advocaat was wel betaald door mijn werkgever

bosprocureur
Berichten: 6854

#25 , 06 mar 2021 16:22

Als je toegeeft, winnen zij. Dreigen kunnen ze goed, maar ze hebben geen poot om op te staan.
Ik vrees dat er in het (type)contract wel een clausule zal zitten waarin de verkoper de immo de opdracht geeft om een aantal nader genoemde opzoekingen te doen, en waarbij bepaald wordt dat die sowieso door de verkoper zullen vergoed worden (buiten alle commissie om) , of de verkoop nu tot stand komt of niet. Het gaat dan om kosten die de verkoper sowieso moet maken; de bekomen info is wel eigendom van de verkopers, dus moet samen met de oorspronkelijke documenten en briefwisseling, medegedeeld worden aan een nieuwe makelaar (en die moest dat dan ook zelf opgevraagd hebben bij zijn concullega) .

Misschien kan ik op internet wel zo'n typecontract vinden, tenzij TS eens kan kijken wat er voorzien is van commissie en kosten ?

Franciscus
Berichten: 38596

#26 , 06 mar 2021 16:32

Niet vergeten ook Fod economie - bedrieglijke praktijken in kennis te stellen.
Vermeld in uw brief ook dat u hen in kennis stelt: vb kopie naar Fod Economie
https://economie.fgov.be/nl/contact/contact-center.
Vroeger stond er een adres met vermelding dienst inspectie op hun site nu blijkbaar niet meer.

Waarom hebben ze uw notaris en uw familie gecontacteerd ...kan ook al belaging (strafbaar) zijn.
Inbreuk art 442 bis strafwetboek.

LeenW
Berichten: 12828

#27 , 06 mar 2021 17:46

Als je toegeeft, winnen zij. Dreigen kunnen ze goed, maar ze hebben geen poot om op te staan.
Maar ze hebben een gratis advocaat en ik niet.
Het is jammer dat het zo is maar het is zo.
Als er een andere manier was dan zou ik het ook doen
Hoezo een gratis advocaat?

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#28 , 06 mar 2021 22:41

Ik denk niet dat firma's een pro-deo advocaat kregen. Van waar heb je dat, dat ze een gratis advocaat hebben? Tijdens mijn beroepsleven dikwijls genoeg met die bende te doen gehad, zelfs 2 x tot voor de rechtbank en 2 x gelijk gekregen. Mijn advocaat was wel betaald door mijn werkgever
Deze immokantoor heeft over 50 panden in Belgie en ze zijn zeker niet een klein bedrijf.
Grote bedrijven hebben hun eigen advocaten

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#29 , 06 mar 2021 22:42

Als je toegeeft, winnen zij. Dreigen kunnen ze goed, maar ze hebben geen poot om op te staan.
Ik vrees dat er in het (type)contract wel een clausule zal zitten waarin de verkoper de immo de opdracht geeft om een aantal nader genoemde opzoekingen te doen, en waarbij bepaald wordt dat die sowieso door de verkoper zullen vergoed worden (buiten alle commissie om) , of de verkoop nu tot stand komt of niet. Het gaat dan om kosten die de verkoper sowieso moet maken; de bekomen info is wel eigendom van de verkopers, dus moet samen met de oorspronkelijke documenten en briefwisseling, medegedeeld worden aan een nieuwe makelaar (en die moest dat dan ook zelf opgevraagd hebben bij zijn concullega) .

Misschien kan ik op internet wel zo'n typecontract vinden, tenzij TS eens kan kijken wat er voorzien is van commissie en kosten ?
Dat kan ik pas maandag weten ik heb al een mail gestuurd voor dit maar geen antwoord dus ik zal zelf naar daar gaan
Laatst gewijzigd door Nosleep op 06 mar 2021 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#30 , 06 mar 2021 22:45

Niet vergeten ook Fod economie - bedrieglijke praktijken in kennis te stellen.
Vermeld in uw brief ook dat u hen in kennis stelt: vb kopie naar Fod Economie
https://economie.fgov.be/nl/contact/contact-center.
Vroeger stond er een adres met vermelding dienst inspectie op hun site nu blijkbaar niet meer.

Waarom hebben ze uw notaris en uw familie gecontacteerd ...kan ook al belaging (strafbaar) zijn.
Inbreuk art 442 bis strafwetboek.
De immokantoor ging akkoord met 550K eerst maar deze prijs was veel te hoog en ze vroegen om deze te verlagen.
Mijn ouders hebben akkoord gegaan met 500k en ze bleven vragen om te verlagen.
Dus hebben wij de huis gewoon via een makelaar die wij kenden verkocht voor 400K omdat de situatie thuis slecht was en mijn ouders niet meer samen willen wonen wegens scheiding.

De immokantoor heeft de notaris en onze vriend die makelaar is gecontacteerd en gezegd dat ze deze huis ook voor 400K konden verkopen maar de verkoper wilde dit niet doen.
Nu hebben ze moeite gedaan en niet betaald geweest waardoor ze een rechtzaak zullen starten.

De notaris zelf heeft nog niks gezegd tegen ons maar ik vermoed dat hij met de immorkantoor aan het onderhandelen is.
Ik heb het gevoel dat ze mijn ouders willen bang maken omdat op hun mail staat dat wij hun ongeveer 8000 euro schuldig zijn maar ze willen de rechtzaak niet starten als we 2000 nu betalen.
Ik heb geantwoord dat ze ons ten minste bewijs tonen aan wat deze geld is besteed zodat wij zien en akkoord gaan maar ook hier nooit antwoord op gekregen nochtans heb ik dit al 3 keer gevraagd.

Terug naar “Andere”