Bescherm persoon en online banking

BIG charlie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bescherm persoon en online banking

#1 , 11 jan 2021 13:16

Goedemiddag,
Betreft bechermd persoon (dochter) die onder bewindvoering staat (ik als vader) wegens omstandigheden.
Beslissing gemaakt door vrederechter voor onbepaalde tijd na aanvraag door ons met toestemming van de dochter.
Alle rekeningen zijn geblokkeerd en er is een rekening + zakgeldrekening geopend onder mijn beheer.
Tot hiertoe alles ok.
Nu heeft mijn dochter geen zicht via online banking op de zakgeldrekening... enkel als ze met haar kaart in de bank zelf gaat kan ze geld afhalen en kijken hoeveel er nog op de zakgeldrekening staat.
Ook kan ze met haar kaart aankopen doen in de winkels.
Is er geen mogelijkheid om mijn dochter toch toe te laten om via online banking de zakgeldrekening te gebruiken ?.
Dus enkel en alleen deze rekening zonder zicht te hebben op de andere rekening(en).
Op dit moment kan ze niet inloggen op de bank app.
Alvast bedankt.
Mvgr,
Carl.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 12 jan 2021 01:19

Dat zou u aan de bank zelf moeten vragen , waarom on-line niet kan .
Een bankkaart is wel een fysiek betaal middel , dus dat werkt . ( ongeacht WIE die kaart gebruikt )
On-line is niet echt fysiek . Daar gelden strengere criteria , en is het eerder een kwestie van " het verlenen van niet fysieke toegang "
Als de zakgeldrekening onder uw beheer staat , hebt uzelf er dan on-line toegang toe ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

artemis
Berichten: 3293

#3 , 12 jan 2021 10:51

Vraag dit inderdaad eens aan uw bank.
In mijn ervaring gaan niet alle banken even vlot om met bewindvoering.

Reclame

BIG charlie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jan 2021 18:32

@freelance ikzelf heb idd zicht via onlinebanking op de zakgeldrekening.
Kan deze ook "manipuleren", lees geld bijzetten of afhalen.
@artemis de bank is idd zeer strikt hierin en volgt zeer correct de beschikking van de vrederechter.
Ik zal contact opnemen met de griffie en vragen of er een mogelijkheid is om dit op te lossen...desnoods maak ik een afspraak met de vrederechter.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

artemis
Berichten: 3293

#5 , 12 jan 2021 19:19

Ik werkte als tijdelijk bewindvoerder van mijn partner met 2 verschillende banken (zijn banken), 2 totaal verschillende ervaringen qua vlotheid en werking van kaarten. Lag volledig aan de interpretatie van de beschikking door de bank. Nederlandse grote bank met oranje logo snapte de regels hier niet zo goed en was bijzonder stroef en traag bij de regeling van alles, dat heeft maanden geduurd. Bij de Belgische grootbank was alles direct in orde en meteen werkbaar. Kan de vrederechter niet veel aan doen.

Stuur je een PB (rechts boven) zodra ik tijd heb

BIG charlie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 jan 2021 16:18

Even laten weten hoe dit verder loopt.
Heb met de vrederechter contact genomen en deze vertelde dat er mogelijkheden waren maar dat het dus idd van de bankinstelling afhangt.
Daarna met de bankdirecteur zelf contact genomen en alles deftig uitgelegd.
Deze heeft via enkele technische instellingen ervoor gezorgd dat het online banking wel werkt met beperkingen en uiteraard onder mijn blijvende toezicht.
Nogmaals dank voor jullie inbreng.
Mvgr,

artemis
Berichten: 3293

#7 , 14 jan 2021 19:39

Goed zo, het ligt idd soms aan de interne werking van de bank.

Terug naar “Andere”