Tijdsstip afbetaling hypothecaire lening

Vallyfolie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Tijdsstip afbetaling hypothecaire lening

#1 , 28 dec 2020 16:57

Beste allen,

De laatste maanden ben ik op zoek naar een appartement en denk er potentieel er één gevonden te hebben.
Ik zou er normaal gezien een bod op willen doen in februari 2021, maar twijfel om de volgende reden:

Momenteel huur ik een appartement en dit zeker tot en met 16 augustus 2021. Stel dat ik nu in maart 2021 dit appartement waar ik het over had zou kopen.
Zou er dan een mogelijkheid zijn om een afspraak te maken met de bank dat ik begin met het afbetalen van mijn hypothecaire lening vanaf augustus 2021?
Of is dit pure wishfull thinking en ga ik dan ook van het moment dat ik het geld geleend heb direct ook moeten afbetalen?
Want het lijkt me net wat te veel om zowel huur als hypotheek te betalen..

Iemand hier ervaringen mee en/of doorverwijzingen naar artikels hieromtrent?


Alvast bedankt! :)

Groetjes,
Valentyn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 28 dec 2020 18:34

Zonder significante eigen inbreng wordt dit een hachelijke onderneming: kans om een hypotheek te krijgen is dan klein en de verkoper kan de clausule "aankoop onder voorbehoud verkrijgen van een lening" weigeren.

Als je voldoende eigen middelen hebt dan kan je die periode overbruggen doch ws kan je eerder vertrekken - al zeker als er onmiddellijk een nieuwe huurder is.

Vermeld even welk huurcontract je hebt om de opzegmodaliteiten te kunnen aangeven.

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 dec 2020 18:52

Er bestaan zeker oplossingen om tegen vergoeding pas later te starten met het aflossen van een lening.

Het probleem is dat wanneer je die paar maanden moeilijk kan overbruggen met eigen spaargeld, het een teken is dat je buffer misschien voor de bank te klein is om die lening te krijgen.

Een beetje het verhaal dat hoe minder je een lening nodig hebt, hoe makkelijker het is om er één te krijgen.

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 28 dec 2020 20:41

Beste

Ja dat kan. Bij quasi alle banken kan je uitstel van kapitaalsbetalingen krijgen gaande van 6 maand tot 36 maand. U betaalt dan enkel intrest en gezien die vandaag zeer laag staat moet dat lukken. Als u in februari een bod doet dat aanvaard wordt heeft u 4 maand om de akte te tekenen. Dan zijn we al juni. En u betaalt pas de maand nadien een eerste keer dus juli. Dan ben je al in de buurt...
Het is een andere zaak om het krediet rond te krijgen. Eigen inbreng is vereist. Maar gezien tussen nu en februari voldoende tijd ligt kan u perfect de banken raadplegen. U mag via PB ook uw dossier voorleggen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”