Geld geleend, maar krijg dit niet terug. We zijn 6,5 jaar verder.

Jeroen1357
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Geld geleend, maar krijg dit niet terug. We zijn 6,5 jaar verder.

#1 , 04 dec 2020 23:41

Hallo, graag had ik jullie advies I.V.M. geleend geld dat ik nog niet heb terug gekregen. Wat zijn mijn rechten en vooral, als ik hier mee verder zou gaan, breng ik mijn eigen dan niet in de problemen? Ik ga mijn bericht in 2 delen splitsen. Hier zet ik nu de beknopte versie. Het uitgebreide, maar lange versie zet ik in de eerste reactie. Ik doe dit omdat hier alles in staat en dit misschien toch ergens van belang is.

Ik heb aan een collega geld geleend om auto’s te kopen en te restaureren en terug te verkopen. Bij iedere verkoop kreeg ik ook iedere keer mijn geleend geld terug en een deel van de winst. Verschillende auto’s gingen goed, maar tot vandaag moet ik van 1 auto nog geld krijgen. We zijn ondertussen al 6,5 jaar verder. Ik zou nog €1350 moeten krijgen, maar ik heb geen contract. Maar na extreem veel berichten is er een beetje schot in de zaak gekomen. We zijn een afbetalingsplan overeen gekomen van €200 per maand. Ik mocht ook een contract opmaken.

Echter is deze na een paar maanden nog niet getekend, elke keer was er wel een excuus, maar ze hebben via whatsapp laten weten dat ze met het contract akkoord gaan. Echter heb ik dus geen ondertekend exemplaar, maar wel hun bericht dat ze akkoord gaan. September en oktober hebben ze betaal, wellis waar te laat, maar het is betaald. Alleen november heb ik weer niks gehad. Na hun gecontacteerd te hebben, hadden ze weer een uitleg klaar. Ik heb hun de uitstel aanvaard tot de 30ste november (wat ze zelf voorstelde), maar tot nu (3 december) nog geen betaling. Ik heb hun hier op aangesproken, maar tot heden nog geen reactie hier op.

Wat zijn mijn rechten? Kan ik hiermee naar de (vrede)rechter? Is dit nadelig voor mij, aangezien dit misschien wordt aanzien als zwart geld? Ik heb geen ondertekend contract, enkel hun bevestiging dat ze akkoord gaan. Ze hebben de 2 betalingen ook een screenshot doorgestuurd naar mij om te laten zien dat ze betaald hebben. Dus ik kan wel bewijzen dat zij alle whatsapp berichten zelf hebben gestuurd. Maar is dit een geldig bewijs?

Na deze lang tijd, ben ik er helemaal klaar mee en wil ik (indien mogelijk en indien ik mijn eigen niet in neste werk) dit gaan afronden, op welke manier dan ook.

Alvast bedankt,
Jeroen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jeroen1357
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 dec 2020 23:42

Laten we beginnen bij het begin.
Eind 2013 komt mijn collega (ondertussen ex-collega) met de vraag als ik met hem geen auto’s wil opkopen, restaureren en verkopen met winst. Het ging om het fiat X1.9 model, een auto dat dus wel verkocht geraakt aan de liefhebbers.

Echter ik heb geen verstand van auto’s restaureren. Maar dat was ook niet erg, want eigenlijk was het voor hem goed dat ik gewoon per auto een deel van het aankoop bedrag betaalde. Ik moest niet helpen restaureren en als de auto verkocht was kreeg ik telkens mijn geld terug samen met wat winst. Zonder mijn geld had hij niet genoeg en kon hij hier niet mee beginnen.
Hij zei ook altijd hoeveel geld hij graag had, hoeveel geld ik terug kreeg en de datum dat ik plus minus mijn geld zou krijgen. Dit was meestal tussen de 1 en de 2 maanden. Het was ook niet altijd heel veel geld dat ik extra als winst kreeg. Maar enerzijds moest ik hem ook niet helpen, hij deed al het werk (aankoop, ophalen, restaureren, verkoop) en anderzijds bracht het alleszins veel meer op dan het gewoon op mijn spaarboekje hebben te staan.

Aangezien we al jaren heel goede collega’s waren en zelfs na het werk regelmatig iets gingen drinken. Zag ik hier geen graten en klonk me dit ook wel een mooie deal (zeker als 21 jarige). Ik vertrouwde hem ook volledig.

Auto 1, 2 en 3 gingen zonder problemen. Ik gaf hem geld en op de afgesproken datum kreeg ik het afgesproken bedrag terug.

Bij auto 4 (07 april 2014) had ik hem alweer geld gegeven en de afgesproken datum ging ongeveer eind juni 2014 zijn.

Eind april gaf ik hem geld voor auto 5, en midden mei was de auto al afgehandeld.
Auto 6 had ik hem midden mei geld gegeven en kreeg ik mijn geld normaal ergens in juni, dit was uiteindelijk 03 juli geworden. Dus allemaal geen probleem.

Maar ondertussen was auto 4 nog altijd niet afgehandeld. In de tussen tijd liet hij mij wel telkens weten als er vertraging was van het 1 of het ander of als er een ander probleem was. Dus ik zag er geen graten in, aangezien alle andere auto’s perfect zijn gelopen. De eind datum werd ook verplaatst naar augustus en daarna naar September.

Eind augustus kopen we auto 7 en ik zou hier het geld plus minus midden september krijgen.

Dus ik moest op dat moment nog het geld van auto 4 en auto 7 krijgen, dit zijn ook de 2 auto’s waar ik het meeste voor heb gegeven

Toen is mijn collega uitgevallen met een liesbreuk, hij heeft hier complicaties op gekregen en was heel lang out. Maar de auto’s bleven natuurlijk ook staan. Maar ik had hier geen erg in, want ik dacht na zijn liesbreuk komt dit wel in orde. Maar hij bleef out en mijn vader en ik stelde voor om de auto’s te restaureren en deze dan te verkopen en zijn deel dan aan hem te geven. Maar dit wou hij niet. Ondertussen heeft zijn ex hem ook aangeklaagd wegens zwart werk en dergelijke.

Ook heeft hij op een gegeven moment een tumor, oorsuizen, …. gekregen. Allemaal super erg voor hem, maar ik wou mijn geld ook terug.
Na heel veel (maar dan ook echt heel veel) berichten hierover heb ik in een paar keer het geld gekregen voor auto 7.
*8 juni 2016 een deel, 15 januari 2017 een deel en 16 april 2017 het laatste deel van auto 7
Heel blij dat deze auto afgehandeld is.

Nu nog auto 4, ook hier weer heel veel berichten hierover. Maar op 04 juni 2018 (op de kop 4 jaar later) krijg ik een deel en op 09 oktober 2018 nog eens een deel. En toen bleef het weer stil.

Ontelbare berichten heb ik hem gestuurd en elke keer had hij een ander excuus of uitleg of dat hij er werk van ging maken of, …

Hij heeft mij ontzettend veel keren een bepaalde datum belooft, uiteraard kreeg ik op die datum nooit mijn geld. Ook liet hij dan nooit iets uit zijn eigen weten. Ik moest iedere keer vragen, waarom ik weeral niks hoorde en weeral er zelf achter moest vragen, …

Ik heb hem ook ontelbare keren gevraagd zijt eerlijk met mij. Maar dit hielp nooit.

Een 2 jaar geleden ben ik er ook achter gekomen dat hij nog geld moest aan mensen.
Sinds dien ben ik verschillende dingen in twijfel gaan stellen. Zoals is hij wel aangeklaagd door zijn ex? Heeft hij wel zoveel verschillende auto’s verhandeld. Desondanks dat ik er wel een paar gezien heb. Maar ik ben ook niet bij ze allemaal gaan kijken.
Het is ook toevallig dat net auto 4 en 7 de 2 auto’s zijn waar ik het meeste geld aan heb gegeven.

Op een gegeven moment heeft hij zelfs een ander gsm nummer genomen. Echter ken ik zijn dochter wel een beetje en heb ik via haar zijn nieuw gsm nummer kunnen krijgen. Zijn uitleg was dat hij me vergeten was om dit door te geven en totaal niet bewust was.
En zo bleven de verhaaltjes maar opstapelen.

Het probleem is dat ik nooit een contract heb opgemaakt. En ik zou nog €1750 moeten krijgen.

Na dat ik best een kwaad bericht had gestuurd, kwam er tot mijn grote verbazing eindelijk wat licht aan het einde van de tunnel.
Op 2 augustus dit jaar reageerde ze dat ze akkoord gingen met een afbetalingsplan en dat er een contract werd opgesteld.
Ze kwamen zelf af dat ze €200 per maand gingen betalen. Ik heb dan ook een contract opgesteld. Toen kreeg ik weer geen reactie, op 11 september heb ik ze zelf weer gestuurd. Toen was hun uitleg dat ze getrouw waren en dat ze het vergeten waren door de drukte. Het zoveelste excuus. Uiteindelijk weer een aantal berichten op en af gestuurd. En op 29 september heb ik de eerste betaling ontvangen. En de 2de betaling op 27 oktober.

Tot heden heb ik nog altijd geen ondertekend contract mogen ontvangen, heb hun hier meermaals achter gevraagd, maar ofwel negeren ze dit ofwel is de uitleg dat ze geen inkt hebben. Ze hebben wel via whatsapp laten weten dat ze akkoord gaan met alles wat in het contract staat en dat ze het nog zullen onderteken.
Nu voor november heb ik nog geen betaling mogen ontvangen, na de afgesproken datum heb ik er zelf weer achter moeten vragen. Nu was de uitleg dat hij zijn uitkering zoals gewoonlijk einde van de maand krijgt, maar zijn vrouw nu ook haar werk kwijt was en ze graag de datum wat later hadden.
Ben hier weer akkoord mee gegaan en het op de 30ste van de maand gezet, omdat ze hun uitkering allebei rond de 29ste krijgen.

Maar tot nu heb ik die nog altijd niet ontvangen, heb ze op 3 december gevraagd hier achter. Maar ik heb hier nog altijd geen reactie op gekregen, desondanks dat hij al verschillende keren online is geweest op whatsapp.


Nogmaals mijn excuses voor het heel lange bericht.
Nu is mijn vraag wat ik als verdere stappen kan ondernemen? Kan ik hier mee naar de (vrede)rechter gaan? Hoe kan ik aan mijn geld geraken. Heb ik juridisch gezien ergens recht op? Wordt ik zelf misschien gepakt op zwart werk?

Ik wil uiteraard mijn eigen niet in de problemen werken omdat dit misschien als zwart werk wordt bezien, of omdat ik geen contract heb.
Maar volgens mij kan ik wel bewijzen dat we iets zijn overeengekomen omdat ze iedere keer wel reageren en omdat ze ondertussen ook al een paar keer hebben betaald en de screenshot van hun betaling zetten ze ook iedere keer als bewijs in whatsapp. Maar geld dit ook als geldig bewijs?
Maar ik moet op dit moment nog €1350 krijgen van hem. We zijn ondertussen zoveel jaar verder dat ik dit echt afgerond wil hebben.
Gelukkig heb ik door de winst van de andere auto’s geen verlies meer. Maar toch wil ik heel graag het geld krijgen waar ik recht op heb.

Ik dank jullie voor mij te willen helpen.
Moesten er nog vragen zijn, hoor ik het graag.

MVG
Jeroen

eylis
Berichten: 8842

#3 , 05 dec 2020 08:10

Woont u in Nederland? Zo ja, dit is een Belgisch forum dat handelt over het Belgisch recht.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 dec 2020 09:49

Als u in Belgie woont ben je ook schuldig aan zwart werk , en belasting ontduiking enz.. als ze dit uitspitten .

Dit zou je wel eens meer dan je 1350€ kunnen kosten

En in het zwart heb je geen enkel recht .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jeroen1357
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 dec 2020 10:56

Aan Eylis, ik woon gewoon in België hoor :) . Ik weet ook dat dit dus een Belgisch forum is.

Jeroen1357
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 dec 2020 11:01

Aan Denlowie. Ik woon inderdaad in België.

Maar daar vreesde ik dus al voor. Maar ik heb nooit auto's mee gekocht, verhandeld enzovoort. Kan dit dan ook niet bezien worden als gewoon een lening? Maar dan met interest?
Of kan het ook niet helpen dat ze bevestigen dat ze mij effectief dit geld nog moeten, is dit dan ook geldig bewijs?
Waarschijnlijk niet.

Dan ga ik maar blijven berichten sturen naar hem en hopen dat ik op deze manier dan ooit mijn geld ga krijgen.

Bedankt voor de info

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 dec 2020 12:04

En in het zwart heb je geen enkel recht .
Toch wel volgens het Hof van Cassatie
https://juportal.be/content/ECLI:BE:CAS ... 4FAAZPAf4=

Ik zou me geen zorgen maken over "zwart geld". Is vermoedelijk trouwens al verjaard.
Een bericht waarin afbetalingen beloofd worden kan als een bewijs aanvaard worden door de rechter.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Jeroen1357
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 dec 2020 14:42

En in het zwart heb je geen enkel recht .
Toch wel volgens het Hof van Cassatie
https://juportal.be/content/ECLI:BE:CAS ... 4FAAZPAf4=

Ik zou me geen zorgen maken over "zwart geld". Is vermoedelijk trouwens al verjaard.
Een bericht waarin afbetalingen beloofd worden kan als een bewijs aanvaard worden door de rechter.
Bedankt voor je bericht, ik ga straks je link even doorlezen.

Het is volgens mij net nog niet verjaard, als ik mij niet vergis verjaard dit na 7 jaar. Dat zou dan april 2021 zijn. Maar ik heb zelfs ooit vernomen dat ze zelfs dan nog u daar op kunnen pakken en een boete geven, maar dat het dan onder een andere categorie of een andere dienst valt ofzo iets.

Ze hebben het contract nog niet getekend tot heden, maar ze hebben via whatsapp wel laten weten dat ze met alles akkoord gaan wat er in staat. Ik heb ook altijd horen zeggen dat berichten via whatsapp niet rechtsgeldig zijn, aangezien er niet 100% zeker bewezen kan worden dat die persoon dit ook verstuurd heeft. Maar het fijt dat ze hun screenshots van de 2 vorige betalingen ook hebben verstuurd en ik die betaling ook heb binnen gekregen, lijkt me dat dit ook als bewijs geldt dat ze akkoord gaan, want waarom stuur je anders geld en net evenveel als er afgesproken is.

Nog een bijkomend detail, toen ik het contract opmaakte heb ik zijn adres gevraagd aangezien dit blijkbaar vermeld moet staan in het contract.
Wat blijkt, dit is een foutief adres. Hoe ik dit weet, hij laat al die jaren zijn dokterspapier binnen brengen op het werk. Vorige maand heeft hij dit opnieuw laten binnen brengen en mijn vriendin (werkt in het zelfde bedrijf als mij) stond op dat moment aan de receptie en werd dus aan haar afgegeven. Zij zag dus dat daar een ander thuis adres van hem op staat, dan wat hij mij in augustus heeft doorgegeven. Dit is volgens mij valsheid in geschriften, maar ik denk niet dat ik hier iets mee kan doen, want ik mag dit officieel zelfs niet weten, lijkt mij?

jefke007
Berichten: 1815

#9 , 05 dec 2020 16:03

En in het zwart heb je geen enkel recht .
Toch wel volgens het Hof van Cassatie
https://juportal.be/content/ECLI:BE:CAS ... 4FAAZPAf4=

Ik zou me geen zorgen maken over "zwart geld". Is vermoedelijk trouwens al verjaard.
Een bericht waarin afbetalingen beloofd worden kan als een bewijs aanvaard worden door de rechter.

voor zover ik het begrijp zouden "verjaarde zwarte kapitalen" toch nog een boete moeten betalen tegenwoordig ?

https://www.deboekhouding.be/belastinge ... lariseren/

Jeroen1357
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 dec 2020 16:13

En in het zwart heb je geen enkel recht .
Toch wel volgens het Hof van Cassatie
https://juportal.be/content/ECLI:BE:CAS ... 4FAAZPAf4=

Ik zou me geen zorgen maken over "zwart geld". Is vermoedelijk trouwens al verjaard.
Een bericht waarin afbetalingen beloofd worden kan als een bewijs aanvaard worden door de rechter.

voor zover ik het begrijp zouden "verjaarde zwarte kapitalen" toch nog een boete moeten betalen tegenwoordig ?

https://www.deboekhouding.be/belastinge ... lariseren/

Dat had ik ook begrepen. Het blijft een moeilijke.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 dec 2020 16:26

Herinner u de Tongerse Magistraat die in de gevangenis is geraakt en daar ook eens flink afgetuigd werd ook.

Tongerse procureur aangehouden voor gesjoemel met tweedehandswagens
Gisteren is in Limburg procureur Dominique Renotte van de Tongerse rechtbank opgepakt in een onderzoek naar gesjoemel met tweedehandswagens. Hij wordt verdacht van witwaspraktijken en schriftvervalsing en is ondertussen door de raadsheer-onderzoeksrechter aangehouden. Dat meldt het Antwerpse parket-generaal.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Sirkii
Berichten: 5417

#12 , 05 dec 2020 16:50

De meerwaarde op elke terugbetaling had je moeten aangeven aan de fiscus als inkomst...

Bekijk het nuchter: als de gekregen meerwaardes hoger zijn dan de openstaande schuld dan heb je al geen verlies geleden. Da s al iets.

Probeer zelf het saldo te innen - hij doet blijkbaar toch wat moeite - maar zelf zou k niet procederen voor minder dan 1000€: dit is immers een burgerlijke rechtszaak die de meesten niet aankunnen zonder advocaat: conclusies schrijven etc. Je zou ev eerst bij de vrederechter een verzoening kunnen proberen: als de tegenpartij opdaagt en hij gaat akkoord dan heb je een uitvoerbaar vonnis. Als de tegenpartij niet opdaagt of niet akkoord gaat heb je niets.

Hou het verhaal kort! Ik heb nog x€ te goed van XYZ, hij heeft als enkele schijven betaald en dit is de overeenkomst. Ik ben akkoord in schijfjes van x€ per maand. Het ganse autoverhaal is irrelevant.

Als XYZ onvermogend is dan ben je niets met een vonnis want een kei kan je niet stropen.

Jeroen1357
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 dec 2020 22:10

Herinner u de Tongerse Magistraat die in de gevangenis is geraakt en daar ook eens flink afgetuigd werd ook.

Tongerse procureur aangehouden voor gesjoemel met tweedehandswagens
Gisteren is in Limburg procureur Dominique Renotte van de Tongerse rechtbank opgepakt in een onderzoek naar gesjoemel met tweedehandswagens. Hij wordt verdacht van witwaspraktijken en schriftvervalsing en is ondertussen door de raadsheer-onderzoeksrechter aangehouden. Dat meldt het Antwerpse parket-generaal.

Het is toch nog een ander verhaal. Dit gaat echt over gesjoemel en dergelijke. Echter blijft het inderdaad dat het niet correct is (zwart geld)
Misschien dan toch maar best laten en hopen dat ze toch zouden betalen.
Laatst gewijzigd door Jeroen1357 op 05 dec 2020 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroen1357
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 dec 2020 22:21

De meerwaarde op elke terugbetaling had je moeten aangeven aan de fiscus als inkomst...

Bekijk het nuchter: als de gekregen meerwaardes hoger zijn dan de openstaande schuld dan heb je al geen verlies geleden. Da s al iets.

Probeer zelf het saldo te innen - hij doet blijkbaar toch wat moeite - maar zelf zou k niet procederen voor minder dan 1000€: dit is immers een burgerlijke rechtszaak die de meesten niet aankunnen zonder advocaat: conclusies schrijven etc. Je zou ev eerst bij de vrederechter een verzoening kunnen proberen: als de tegenpartij opdaagt en hij gaat akkoord dan heb je een uitvoerbaar vonnis. Als de tegenpartij niet opdaagt of niet akkoord gaat heb je niets.

Hou het verhaal kort! Ik heb nog x€ te goed van XYZ, hij heeft als enkele schijven betaald en dit is de overeenkomst. Ik ben akkoord in schijfjes van x€ per maand. Het ganse autoverhaal is irrelevant.

Als XYZ onvermogend is dan ben je niets met een vonnis want een kei kan je niet stropen.


Dat van die meerwaarde klopt, dit is het gene waar ik het ook over had dat dit als zwart geld bezien zou kunnen worden.

Zoals je zegt ben ik ook al lang blij dat ik geen verlies heb en zelfs winst heb. Hier streefde ik ook naar, alles wat ik extra heb, is mooi meegenomen.
Ik heb zelfs een hele tijd gedacht om het zo te laten, gewoon dat ik van de miserie af ben en hem dat geld laten houden. Maar het is bij mij ook een principe kwestie, moest hij van het begin altijd eerlijk geweest zijn, als hij bv. niet kon betalen of ... Dan had ik het waarschijnlijk gelaten. Maar hij is nooit of te nooit eerlijk geweest, heeft me altijd aan het lijntje zitten houden, dan gun ik hem dit ook niet.

Hij heeft inderdaad een beetje moeite gedaan, maar na meer dan 6 jaar mag dat ook wel eens. Ik heb hem vandaag nogmaals een bericht gestuurd, hopelijk komt hier nu wel weer reactie op, alleen vrees ik er voor.
In procederen heb ik ook helemaal geen zin, ik denk echt dat er dan alleen maar verliezers zijn. Ik dacht eerder zoals je zegt aan een vrede rechter. Al handelen die vaak ook, ooh hij heeft zijn goede wil getoond, dus het is inorde, je moet hem ook snappen.

Ik weet dat ik inderdaad mijn verhaal kort moet houden en dat veel details er niet toe doen. Daarom heb ik ook een korte en een lange versie in deze groep geplaatst, voor als iemand het verhaal wou lezen en hier misschien toch belangrijke details in zaten.

Ik vrees dat hij inderdaad onvermogend is en vandaar dit ook iedere keer uitstelt tot het moment dat ze weer iets hebben en dit dan geven. Maar als je niks hebt, stel dan zelf niet voor om €200 te geven. Ik verschoot hier zelf van, ik was al blij als ze me €50 per maand zouden gegeven hebben. Dus daar snap ik hun dan ook niet in.


Bedankt voor de info,
ik hoop dat het in orde komt.

Jeroen1357
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#15 , 06 dec 2020 00:59

""

Terug naar “Andere”