Pakketten ontvangen zonder iets besteld te hebben

BirgitB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Pakketten ontvangen zonder iets besteld te hebben

#1 , 30 nov 2020 15:45

Beste,

Eergisteren hebben ze 4 pakjes bij de buren afgeleverd die zogenaamd voor ons bestemd waren (en dus gisteren bij ons terecht kwamen).
Ik had niets besteld (mama ook niet) er staat niets van adres of naam vermeld op de buitenzijde van de pakjes (ook geen afzender), en bij het openmaken ervan werd ook geen factuur aangetroffen...

(op één doos staat een merknaam (bedrijfsnaam?), dus die heb ik reeds aangeschreven, maar de andere dozen zijn blanco..)

Wat kunnen wij doen?
Dank bij voorbaat,
Vriendelijke groeten,
Birgit

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 30 nov 2020 19:24

Strikt wettelijk gezien moet u helemaal niets doen. Niet reageren (telefonisch of per brief). Niets betalen, maar ook niets terugsturen. Als de Afzender deze pakjes terugvraagt, hoefde u deze pakjes niet eens te bewaren. U kan ze dus weggeven, weggegooid of opgebruikt hebben.

BirgitB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 nov 2020 20:07

Beste,

Dank u voor dit antwoord.

Ik heb voornamelijk schrik dat men mijn adres/naam (ik weet het niet, want het staat niet op het pakket, en een buur heeft het aangenomen wanneer ik niet thuis was), gebruikt was om fraude te plegen, en er een van de volgende dagen een vreemde op de stoep staat om zijn pakketten te claimen (en ik nadien dus een rekening in de bus krijg, die bovendien aanzienlijk zal zijn, gezien de hoeveelheid en inhoud)...

Het is gewoon zo vreemd dat er eigenlijk geen identificatiegegevens van beide partijen aanwezig zijn...

Mvg,
Birgit

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 30 nov 2020 21:28

Als u al iemand voor de deur zou krijgen die u vraagt of u een pakje gekregen hebt, vraagt u vanwege welke firma (omdat u wel vaker pakjes ontvangt). en gezien het feit dat op het pakje dat u kreeg géén firmanaam stond, kan u in alle eerlijkheid antwoorden dat u van de firma van deze persoon géén pakjes ontvangen hebt. Evenzo als er een factuur in uw bus zou vallen. U heeft pakjes ontvangen, alleen niet van die firma.

BirgitB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 nov 2020 22:35

Hartelijk bedankt,

Toch vind ik dit een zeer vreemde situatie, en maakt dit mij ongerust. Stel dat iemand dreigend zijn pakjes eist (ik kan mijn vrouwtje gerust staan, daar niet van), en hij een wapen of wat dan ook gebruikt en ik nadien alsnog moet betalen...? Ik kan de politie contacteren? Maar sowieso ben ik ten eerste blootgesteld aan geweld (enkel ik en mijn mama wonen hier, en haar wil ik sowieso niet aan de volgende deurbel bloot stellen...) en moet ik betalen voor goederen die niet de mijne zijn. In Nederland is dergelijke pakjesfraude reeds langer gekend, maar niet in de vorm dat er geen enkele traceerbare verzender/bezorgde,... te achterhalen valt.

En echt zeer hartelijk bedankt voor uw hulp tot nog toe!

Mvg,
Birgit

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 01 dec 2020 10:47

Als iemand u bedreigt, belt u uiteraard het noodnummer 101. Niemand kan u verplichten te betalen voor goederen die u niet heeft besteld.
"sowieso" schrijf je zo.

Kali
Berichten: 762

#7 , 01 dec 2020 10:56

Wat was de inhoud van de pakketten?

Desgevallend deze aan de politie afgeven en melding maken.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 01 dec 2020 12:31

" en hij een wapen of wat dan ook gebruikt"

Ik heb de indruk dat er in die dozen onwettige producten zitten.
Vanwaar anders die angst voor het criminele milieu.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

BirgitB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 dec 2020 21:09

Er zitten geen illegale producten in de pakketten! Vreemd dat men mij hiervan verdenkt. Enkel verzorgingsproducten in een grote hoeveelheid, en daarnaast 3 kleine doosjes met wat lijkt op een soort geschenken...

Nogmaals: Geen enkele info over de verzender/adres/ontvanger...

BirgitB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 dec 2020 21:50

(de angst heb ik omwille dat ik berichten gelezen heb dat er opeens mannen opduiken om hun pakketten te claimen, en dat je nadien wel de rekening moet betalen... Er wordt gezegd ze niet mee te geven, maar dan vrees ik geweld van hun kant, vandaar die opmerking...)

loeki
Berichten: 267

#11 , 02 dec 2020 05:59

U ontvangt pakjes zonder Uw naam of iemand anders naam op, noch firmanaam van de afzender.
Maw. blanco kartonnen dozen met inhoud worden bij U afgeleverd. (allee, bij Uw gebuur, zogezegd voor U)
Heeft Uw gebuur voor ontvangst moeten tekenen?
Dit lijkt me dus echt een dubieus verhaal.
Als er niets op een doos staat hoe weet een colliedienst dan bij wie hij moet zijn met die doos?
Als het al waar is wat U hier verteld, dan zijn het meer dan waarschijnlijk dozen van sinterklaas.
U zal braaf geweest zijn en sinterklaas beloont U daar voor.
Dus no worry, be happy!!

jef007
Berichten: 1679

#12 , 02 dec 2020 12:47

ja inderdaad, een vroege Sint!

Terug naar “Andere”