Groepsvakantie in vakantiewoning kan niet doorgaan - eigenaar wil niet omboeken

liezica
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Groepsvakantie in vakantiewoning kan niet doorgaan - eigenaar wil niet omboeken

#1 , 01 nov 2020 15:49

Hallo,

We zijn wellicht niet de enige in deze situatie:

Begin maart (voor de 1e lockdown dus) boeken we een vakantiehuis voor 4 nachten tijdens deze herfstvakantie. Een huis voor 12 personen, dat we met 3 gezinnen gaan gebruiken; Tot vrijdag was er nog steeds geen probleem, tot dan mochten we nog 4 andere mensen ontvangen bovenop het eigen gezin. Vrijdagavond echter, beslist de regering dat dit niet meer toegelaten is. De eigenaar wil echter niet zomaar omboeken, omdat we wel mogen reizen (niet-essentiële verplaatsingen zijn niet verboden). Zijn voorstel is dat hij ons 100 euro terugbetaalt, en dat we dan per gezin, elk 1 nacht komen; Dus ipv 4 nachten genieten met onze vrienden, mogen we elk 1 nacht gaan, en dat dus voor ochotte 33 euro minder (100 gedeeld door 3). Jullie begrijpen dat dat niet het scenario is waarvoor wij getekend hadden. (En het gaat over een luxueus huis, dus we spreken over meer dan 500 euro voor 1 nacht dan)
Wij weigeren dus zijn voorstel, hij zegt wel eens 'ik kan mss nog iets aan de prijs doen', maar stelt niets concreet voor.
Voorlopig zijn we dus hier: hij gaat proberen andere huurders te zoeken nog (aanvang is nu dinsdag voorzien), en afhankelijk daarvan zal hij ons dan eventueel toch nog omboeken.
Kan hij weigeren om ons om te boeken? Hij kan dan toch zijn deel van het contract niet nakomen, als hij een huis verhuurt aan 12 personen? Hij verwijst ook naar zijn algemene voorwaarden, maar op het moment van ondertekening van het contract werd nergens verwezen naar Algemene Voorwaarden, ik heb enkel "huisregels" getekend (geen nachtlawaai, niets kapot doen, ... je weet wel), en de Algemene Voorwaarden die nu op zijn website staan ondertussen, die dateren van eind maart (aanmaakdatum van de pdf).

Ik wil zeer begripvol zijn naar ondernemers die financiële gevolgen ondervinden van deze corona-crisis, maar dit is niet wat hij aan ons "verkocht" heeft. Dus ik wil wel samen constructief naar een oplossing zoeken, maar wou toch ook eens horen hoe we er juridisch voorstaan;

Alvast bedankt voor jullie tips en advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 01 nov 2020 16:57

Een gezin kan perfect uit 12 mensen bestaan.

In ieder geval: de annulering wordt hier eenzijdig door u gevraagd.
De reden doen er niet toe.
De eigenaar kan voorstellen wat deze wilt, of zelfs de volledige som nog steeds houden.

Juridisch staat u dus zwak in deze.

Als u een annuleringsverzekering afgesloten heeft bij het boeken, dus nog voor er sprake was een pandemie, kan het wel zijn dat deze de kosten vergoeden.

LeenW
Berichten: 12840

#3 , 01 nov 2020 17:31

Ergens klopt er iets niet in uw verhaal, met 3 gezinnen 12 mensen mocht al langer niet meer.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 01 nov 2020 18:22

Ergens klopt er iets niet in uw verhaal, met 3 gezinnen 12 mensen mocht al langer niet meer.
TS kon er wel op speculeren dat de lockdown nu wel gedaan zou zijn.

Speculanten kunnen gelijk krijgen, maar het kan ook anders uitdraaien :(

liezica
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 nov 2020 10:48

Ergens klopt er iets niet in uw verhaal, met 3 gezinnen 12 mensen mocht al langer niet meer.
Toch wel, we zijn met 6 volwassenen en 6 kinderen. Dat mocht wel nog.

liezica
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 nov 2020 11:11

Dus het feit dat hij de Algemene Voorwaarden vermoedelijk gewijzigd heeft, na contractdatum, heeft hier helemaal geen invloed op?

cesto
Berichten: 324

#7 , 02 nov 2020 11:20

Wat voor algemene voorwaarden zouden er nu gelden? Hoe weet je dat ze gewijzigd zijn? Staan die nu op zijn website?

Als ik het verhaal juist begrijp ligt het probleem aan de samenstelling van jullie groep. Het is dus jullie probleem, heel simpel gezegd. Die eigenaar heeft volledig gelijk, en hij lijkt me al vriendelijk te zijn geweest om jullie tegemoet te komen.
Een niet-juridisch tip: boek volgende keer niet zo vroeg!

Terug naar “Andere”