Vriend wilt geld niet teruggeven

Jumpie
Topic Starter
Berichten: 39

Vriend wilt geld niet teruggeven

#1 , 28 okt 2020 17:52

Hoi,

Even het verhaal uit de doeken doen. In juli besloten ik en een vriend van mij om samen een lot lego op te kopen voor een aankoopsom van 150 euro. Hij doet zo'n beetje zaken via een bricklinkshop om sets van lego enzo allemaal te verkopen. Bedoeling was om een beetje winst te maken door de sets terug volledig te maken en deze te verkopen, om zo een budget samen te krijgen dat ik terug kon investeren in mijn hobby. Nu het liep al verkeerd bij het begin, de afspraak was dat ieder de helft zou betalen, dus ik schoot zijn helft voor en betaalde dan 150 euro plus zo'n 5 euro verzendkosten, tevens zou de winst ook in de helft worden gedaan. Het lot werd naar zijn thuis gestuurd omdat hij genoeg voorraad heeft om de sets terug volledig te maken. Hij stuurde nog een bericht dat hij de week nadien 75 euro zo overschrijven op mijn rekening. Ik zei hem toen okay geen probleem zolang dat ik maar tegen oktober zeker mijn 150 euro terug heb. Nu passeerde de maanden juni, juli en augustus zonder dat ik van hem geld terug kreeg, ondertussen waren al zo'n 13 sets van het lot verkocht met een duidelijke winst. Ik zei tegen hem ha dat is goed dan kan je mijn 150 euro terug betalen en mijn deel van de winst. Er moest nog een grote set verkocht worden van dit lot op dat moment. Nu in oktober heb ik terug achter mijn geld gevraagd, antwoord was dat hij het volgende week zou stortten. Natuurlijk geen geld, reden pc was kapot, hij zou het dan de week daarop doen. Ook weer niets, ik heb hem verleden week nogmaals aangedrongen en gevraagd of hij wel van zin is om mijn geld terug te betalen. Antwoord dat hij mijn gezaag beu is, dat hij zelf al 2 jaar op geld aan het wachten is en wat is die 150 euro voor u, je hebt wel een auto kunnen kopen. Kreeg ook de mededeling van hem dat het beter is dat onze wegen scheiden. Dus wat mij allang duidelijk is dat ik hij niet van zin is om mijn geld terug te geven. Ik heb van al die gesprekken ook bewijzen via Messenger, heb bewijs dat ik dit lot heb betaald en heb ook bewijzen van de chat op tweedehands. Mijn vraag is zou ik en/of kan ik hiermee klacht gaan neerleggen bij de politie? Word dit beschouwt als diefstal of niet. Wat zijn mijn mogelijkheden? Moet ik gewoon de zaak laten vallen?

Hoop dat er iemand mij een beetje raad kan geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 28 okt 2020 17:59

Onder welke vennootschapsvorm dreven jullie handel?

Jumpie
Topic Starter
Berichten: 39

#3 , 28 okt 2020 18:06

Ik zelf heb geen vennootschap, hij heeft een bricklinkshop. Voor mij is het een hobby. Lego verder verkopen word door iedereen gedaan in de FB groepen. Bijvoorbeeld je koopt een lot op omdat er sets in zitten waar je interesse voor hebt maar er is ook een groot deel lego bij waar je geen interesse in hebt. Om dan de kosten een beetje te besparen, verkoop je dat deel terug zodat je een beetje uw geld recupeert. Nu hij drijft handel en is er dag in dag uit mee bezig, maar welke vennootschapsvorm hij heeft weet ik totaal niet.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 28 okt 2020 18:19

Winst maken en hobby kunnen niet echt in dezelfde zin..

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#5 , 28 okt 2020 18:46

Winst maken en hobby kunnen niet echt in dezelfde zin..
dat gaat wel ze :)

bij modelbouw zijn er bv mensen die iets bouwen, airbrushen, afwerken, etc . . . en het afgewerkt model dan verkopen met kleine winstmarge (of grote, afhankelijk van de zeldzaamheid en de kwaliteit van het afgewerkt model)

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 28 okt 2020 19:00

Winst maken en hobby kunnen niet echt in dezelfde zin..
Waarom niet?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 28 okt 2020 19:07

Winst maken en hobby kunnen niet echt in dezelfde zin..
dat gaat wel ze :)

bij modelbouw zijn er bv mensen die iets bouwen, airbrushen, afwerken, etc . . . en het afgewerkt model dan verkopen met kleine winstmarge (of grote, afhankelijk van de zeldzaamheid en de kwaliteit van het afgewerkt model)
Indien dat een regelmatige activiteit is, zal er toch een registratie als zelfstandige moeten gebeuren, zie Artikel 4 btw wetboek.

Om maar te zeggen dat de fiscale gevolgen mogelijk erger kunnen zijn dan de 150 euro.

Jumpie
Topic Starter
Berichten: 39

#8 , 28 okt 2020 19:46

Sorry Leen maar je gaat totaal een andere richting op dan waarvoor ik dit bericht heb geschreven. Zoals ik al zei het is een hobby en is er dus geen regelmatigheid van activiteit.

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 28 okt 2020 20:00

Tja moet u weten prof economisch recht zei ooit dat Staat niet verplicht is om hobby's te financieren .
Langs de andere kant hebt u het bewijs dat hij effectief geld heeft geleend dus kan u naar de (vrede)rechter met uw bewijzen.

LeenW
Berichten: 12828

#10 , 28 okt 2020 23:04

Sorry Leen maar je gaat totaal een andere richting op dan waarvoor ik dit bericht heb geschreven. Zoals ik al zei het is een hobby en is er dus geen regelmatigheid van activiteit.
Maar u zegt dat u herhaaldelijk koopt en verkoop? En zeker uw vriend zou er zelfs dagelijks mee bezig zijn?

Jumpie
Topic Starter
Berichten: 39

#11 , 29 okt 2020 11:10

Sorry Leen maar je gaat totaal een andere richting op dan waarvoor ik dit bericht heb geschreven. Zoals ik al zei het is een hobby en is er dus geen regelmatigheid van activiteit.
Maar u zegt dat u herhaaldelijk koopt en verkoop? En zeker uw vriend zou er zelfs dagelijks mee bezig zijn?
Nee, niet herhaaldelijk. het gebeurt dat je een lot Lego koopt waarin elke sets zijn waar je interesse in hebt. De overschot verkoop je verder. Dit gebeurt wel niet elke week, zelfs niet elke maand. Mijn vriend is er op zelfstandige basis mee bezig en voor hem is het meer professioneel dan een hobby. Hij heeft ook een zelfstandig statuut. Ik verkoop eens iets op tweedehands of op fb of er word geruild. Er is een groot verschil tussen nu en eens een set te verkopen en er elke dag zitten te verkopen. Er zijn ook mensen die een set kopen, die deze in elkaar steken en daarna gewoon terug verder verkopen. Er zijn er die sets dubbel kopen of zelfs meer en 1 jaar wachten om deze te verkopen met veel winst omdat die dan uit de handel zijn. Denk je nu echt dat al die mensen hiervoor een zelfstandig statuut hebben?

LeenW
Berichten: 12828

#12 , 29 okt 2020 11:24

Sorry Leen maar je gaat totaal een andere richting op dan waarvoor ik dit bericht heb geschreven. Zoals ik al zei het is een hobby en is er dus geen regelmatigheid van activiteit.
Maar u zegt dat u herhaaldelijk koopt en verkoop? En zeker uw vriend zou er zelfs dagelijks mee bezig zijn?
Nee, niet herhaaldelijk. het gebeurt dat je een lot Lego koopt waarin elke sets zijn waar je interesse in hebt. De overschot verkoop je verder. Dit gebeurt wel niet elke week, zelfs niet elke maand. Mijn vriend is er op zelfstandige basis mee bezig en voor hem is het meer professioneel dan een hobby. Hij heeft ook een zelfstandig statuut. Ik verkoop eens iets op tweedehands of op fb of er word geruild. Er is een groot verschil tussen nu en eens een set te verkopen en er elke dag zitten te verkopen. Er zijn ook mensen die een set kopen, die deze in elkaar steken en daarna gewoon terug verder verkopen. Er zijn er die sets dubbel kopen of zelfs meer en 1 jaar wachten om deze te verkopen met veel winst omdat die dan uit de handel zijn. Denk je nu echt dat al die mensen hiervoor een zelfstandig statuut hebben?
Het is niet omdat het courant gebeurt, dat het wettelijk is. De fiscus zit tegenwoordig ook achter mensen die wekelijks verkopen op een rommelmarkt zonder in orde te zijn. Meerdere keren per jaar is is op zich al regelmatig, daar is rechtspraak over. Als u dingen aankoopt met het doel door te verkopen met winst, bent u m.i. een handelaar.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 okt 2020 10:30

TS kan naar de vrederechter, liefst eerst in verzoeningspoging, dat is kostenloos

Terug naar “Andere”