auto verkocht zonder keuring.

angell
Topic Starter
Berichten: 82

auto verkocht zonder keuring.

#1 , 21 okt 2020 01:57

Wij hebben drie dagen geleden onze auto verkocht zonder verkoopkeuring niet omdat hij er niet doorheen zou komen, de auto is in een goede staat maar omdat de man vondt dat dit niet nodig was aangezien hij dan voor de keuring moest betalen en langer moest wachten om de auto te krijgen en het toch gedacht was voor export (polen).
De huidige keuring van de auto is nog geldig tot maart 2021 de man heeft er een rit mee gemaakt de auto compleet bekeken en we zijn overeengekomen.
We hebben een carpass bij afgeleverd die zes maanden oud is we hebben de auto ook maar zes maanden lang maar we hebben niet meer met die auto gereden sinds toen aangezien we van plan waren zelfstandige te worden en corona heeft toegeslagen.
Hij vroeg ons dan of hij de papieren van de auto kon krijgen om plakkaten mee aan te vragen zodat hij de auto gelijk kon verplaatsen maar we hebben dit geweigerd en gezegd dat hij die pas kon krijgen na betaling en overeenkomst te tekenen
Maar we hebben hem wel voorgeslagen de auto tot zijn tijdelijke woning te bezorgen en daar dan de plakkaten te verwijderen voordat we hem de papieren overhandigen na betaling.
Zo gezegd zo gedaan, auto is bezorgd geweest de man heeft ons betaald en we hebben de papieren van verkoop gewoon uitgeprint van het internet ingevuld in tweevoud door ons en door hem. hij heeft ook al zijn gegevens ingevuld inclusief zijn adres in polen.
beide hebben we ondertekend.
Het probleem nu is dat we vergeten zijn om in de verkoopsovereenkomst er bij te zetten dat het voor export gedacht is.
Kan dit problemen voor ons opbrengen?
We horen tegenwoordig allemaal gekke verhalen en ik wil niet dat die man binnen twee weken weer voor me deur staat.
de plakkaten zijn al ingeleverd, de verzekering verwittigd over de verkoop. ik vraag me af of ik me te veel zorgen maak of dat het feit dat hij polen als zijn verblijfplaats heeft aangegeven genoeg bewijs is dat het voor export gedacht was?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 21 okt 2020 07:38

Hebt u verkocht aan een handelaar (geen keuring voor verkoop of carpass nodig) , of aan een particulier (wel nodig)

Of particulier die schimmig handeltje drijft ... dat kan ook aan ganse verhaal te horen.

angell
Topic Starter
Berichten: 82

#3 , 21 okt 2020 10:04

Aan een particulier die het mee naar het buitenland wou nemen.

Reclame

ovi
Berichten: 104

#4 , 21 okt 2020 10:09

Gewoon bijzetten dat het een verkoop zonder keuring of garantie is.
De koper zal het voertuig zelf ter keuring aanbieden.
Of auto verkocht voor onderdelen.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 21 okt 2020 10:26

Auto is al gebracht en blijkbaar betaald...
Hopen dat het goed gaat.

angell
Topic Starter
Berichten: 82

#6 , 23 okt 2020 18:57

inderdaad auto is al gebracht. dat is waarom ik mij zorgen er om maak. het ging allemaal zo snel dat ik compleet vergeten ben het er bij te zetten.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 24 okt 2020 10:40

Veel kans dat je niks meer hoort.

Maar het ontbreken van de carpass betekent dat de koper de aankoop nietig kan laten verklaren.


Cassatie heeft echter ook al een arrest waarin het stelt dat de carpass geen vereiste is voor een wettelijke verkoop; en (vrij vertaald) dat het ontbreken van een carpass geen juridisch wondermiddel is om achteraf -als er nadien technische problemen blijken op te duiken- de verkoop alsnog nietig te laten verklaren.

angell
Topic Starter
Berichten: 82

#8 , 26 okt 2020 14:43

ok dank u:)

Terug naar “Andere”