Eenzijdige verbreking koopovereenkomst door de verkoper

Ik heb een vraag
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Eenzijdige verbreking koopovereenkomst door de verkoper

#1 , 16 okt 2020 00:01

Beste leden,

Ik wou een auto van iemand kopen, wij hebben over de verkoopprijs onderhandeld en zijn tot een compromis gekomen voor een bedrag van EUR XXX. de verkoper wilde een voorschot van EUR XXX euro. Die heb ik onmiddellijk betaald via overschrijving, het resterende bedrag ging ik betalen bij het afhalen van de wagen de dag nadien. De verkoper had dit gevraagd gezien die nog niet over een andere wagen beschikte. Verder hebben we niets ondertekend alles gebeurde mondeling.

De volgende dag kreeg ik een SMS bericht van de verkoper waarin die vraagt om de afhaling uit te stellen omdat er onverwachts iets tussenkwam. Ik ging daarmee akkoord.

Een dag later heeft de verkoper echter besloten de koop toch niet te laten doorgaan omdat hij die aan een vriend wilde verkopen. Ik heb aangegeven dat ik niet akkoord ben en wees hem er op dat wij reeds een verkoopovereenkomst hebben gesloten (mondeling). Hij zei dat het te laat was omdat de auto al weg is en dat wij geen verkoopovereenkomst hebben getekend en stortte mijn voorschot terug.

In toepassing van art. 1583 BW wordt aangenomen dat “Hij is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.” Dit betekent dat de verkoopovereenkomst voltrokken is van zodra de koper en verkoper akkoord zijn omtrent de zaak en omtrent de prijs, ook al is dat akkoord slechts mondeling.

Mijn vraag is:

Pleegt de verkoper hier een contractbreuk door de verkoopovereenkomst eenzijdig te ontbinden? Kan ik hiervoor een verbrekingsvergoeding of schadevergoeding bekomen?
Kan het betaalde voorschot en de SMS berichten (over het uitstel van de levering) gezien worden als bewijs voor het bestaan van het contract?


Alvast bedankt voor jullie reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 10 nov 2020 22:22

Ja u zou een schadevergoeding kunnen krijgen maar dan zal u naar de rechtbank moeten met de betaling als begin van bewijs - want niets op papier.
Kans op geding beslissende eed... kans op slagen een kristallen bol.
U voorschot is teruggestort ... houden zo en sluit de zaak af.

Reclame

Terug naar “Andere”