Verkoop voertuig particulier

JordyC
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verkoop voertuig particulier

#1 , 14 okt 2020 20:36

Beste,

Handig dat et forums als deze bestaan, waarvoor dank.

Mijn verhaal waarbij ik advies zoek,

Ik heb voor een vriend van mijn vader dat niet bepaald online actief is zijn auto verkocht particulier zonder keuring voor verkoop.
De koper ( particulier) wou deze kopen zonder keuring voor verkoop, het voertuig was wel nog beging van het jaar gekeurd ( jaarlijks keuring) en deze was nog geldig en blanco gekeurd ( geen opmerkingen), Doordat het allemaal snel moest gaan voor de koper hebben we de betaling cash ontvangen ( meer als 3000euro)
Doordat we zelf geen autohandelaar zijn, hebben we een verkoop document van autoscout 24 genomen als 'contract', hierbij heb ik wel mijn persoonlijke gegevens gebruikt en niet van de vriend van men vader, Nu is het voertuig een goede week geleden verkocht, komt de koper af met een sms waar in staat als volgende :
ik heb de auto laten nakijken door een proffesional, de auto heeft een groot vliegwiel probleem, reparatie klap 21750 euro, je hebt me de auto verkocht wetende dat er een probleem was, de diagnose van de garage bevestigd dat het een probleem is dat lang aanhoudt het heeft een verborgen schroef bij de aankoop van een voertuig nieuw of tweedehands wordt de koper beschermd tegen de verkoper ( prof of privé) door de garantie voor verborgen gekregen zoals vastgelegd in artikel 1641 van het burgerlijk.
Het verborgen defect is een niet detecteerbaar defect bij aanschaf, waardoor het voertuig ongeschikt wordt voor het gebruik waarvoor het bedoeld is.
Bij verborgen van een verborgen gebrek kan de koper een beroep doen garantie op tegen verborgen gebreken tegenover de verkoper. Zo kan hij ofwel de annulering van de verkoop verkrijgen, waarbij hij het voertuig moet teruggeven en de verkoper de koper moet terugbetalen ( betaalde prijs en kosten gemaakt door verkoop) ofwel een verlaging van de verkoopprijs. Mijn advocaat zegt me dat als ik naar de rechtbank ga, ik zeker zal winnen. Dus ik ben bereid om in der minnen met u te schikken als u dat wilt. zo niet ga dan naar de rechtbank.mijn advocaat is mijn vrouw ik verlies niets. U heeft de keuze of u haalt de auto terug en u betaald mij het totale bedrag terug. Of je betaald me een deel van de 500- splitsing terug om aardig te zijn.


Ik was enorm hard verbaast toen ik deze sms aankreeg en wist niet wat te doen, zo ben ik hier terecht gekomen.

Opgelet : het autoscout 24 contract hebben we wel toegevoegd : 1 lichte krassen / 2 gebruiksporen rondom 3 geen garantie, 4 geen keuring voor verkoop 5 geen aansprakelijkheid voor de verkoper. Dit heeft de persoon ook ondertekend. De persoon heeft het voertuig opgehaald en mijn zijn eigen persoonlijke nummerplaten de auto opgehaald en naar zijn thuis adres gereden. Geen handelaars platen / geen aanhanger etc.

De typfouten in de tekst van de koper is doordat de persoon niet Nederlands talig was, maar zijn vriend dat er bij was wel, deze was tolk voor hem)


De reden waarom ik de auto heb verkocht voor de vriend van men vader : hij zelf is een oudere persoon en heeft niet graag continu telefoon / email verkeer van kopers/ handelaars, bijkomend heeft deze persoon een dubbele nationaliteit waardoor ja ook in 2020 het steeds moeilijker is een voertuig te verkopen tweedehands.


Mijn vragen :

Wat moet / kan ik doen?
Moet ik verdere stappen ondernemen?
Kan de koper iets sterk maken juridisch ? , ondanks het verkoop contract waarin vermeld staat dat er geen keuring voor verkoop is, geen aansprakelijkheid voor de verkoper?


Alvast bedankt
Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 14 okt 2020 20:55

Geen keuring voor verkoop, dus ik veronderstel ook geen carpass?
Indien dit het geval is: ga maar in op het voorstel, want verkopen zonder carpass is strafbaar.
Indien wel met carpass, en enkel geen keuring: hou het been stijf, koper heeft geen poot om op te staan.

JordyC
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 okt 2020 21:29

Beste Blaatpraat,bedankt voor je reactie. De Carpass dat wordt meegegeven aan de keuring van de jaarlijkse keuring is mee overhandigd aan de verkoper, dit is ook ingevuld op het autoscout24 contract. net zoals het geldig keuringsbewijs, 1 sleutel en het gelijksvormigsheidattest samen, met de historiek van het voertuig van onderhouds facturen / herstel facturen van het verleden en alle documenten van het voertuig, handleiding etc,...

Dus ik ben inorde met alles ? of moet ik hulp zoeken bij een eventuele advocaat ?

Bedankt !

Vriendelijke groeten

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 15 okt 2020 01:54

Een auto met een " groot vliegwiel probleem " , die minder dan een jaar geleden de controle gepasseerd is ?
Ik ben geen garagist , maar weet wel wat een vliegwiel is .
Als daar iets aan mankeert zul je het vlug genoeg horen , en eventueel zelfs startproblemen hebben .
Verborgen gebreken inroepen is een klassieker .
En dan nog per sms .

Niet op reageren . En indien ze aandringen moeten ze eerst bewijs leveren , expertise door een erkend garagehouder .
Krijg je het bewijs niet , per aangetekende , slaap dan maar gerust .
En als die persoon lastig doet , vraag hem dan om het saldo van 2500 , die nog openstaat , onverwijld over te schrijven, indien je niet voor voldaan getekend hebt . ( indien cash betaald, en geen document voldaan heeft hij geen bewijs van betaling / anderzijds mag jij geen 3000+ cash ontvangen wettelijk ) .

BW : Art. 1116. Bedrog is een oorzaak van nietigheid van de overeenkomst, wanneer de kunstgrepen, door een van de partijen gebezigd, van dien aard zijn dat de andere partij zonder die kunstgrepen klaarblijkelijk het contract niet zou hebben aangegaan.
Bedrog wordt niet vermoed, het moet worden bewezen.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 okt 2020 03:43

Ik zou wel nooit mijn eigen gegevens invullen op de verkoopovereenkomst (als verkoper of gewoon jouw telefoonnummer?). Dat is nog iets anders dan bemiddelen voor iemand.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 okt 2020 14:54

Dacht dat je bij een gewone, jaarlijkse keuring, toch geen carr pass kreeg maar enkel bij een keuring voor verkoop en waarbij er dan nog eens extra toeslag komt voor de aanmaak van de carr pass. Mogelijks hebben wij het verkeerd voor maar wij hebben er in ieder geval nog nooit een gekregen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 15 okt 2020 15:44

anderzijds mag jij geen 3000+ cash ontvangen wettelijk ) .
Tussen consumenten onderling mag dat wel - behalve onroerend goed.

Beperking tot 3000€ cash is van zodra 1 van beide partijen professioneel is.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 15 okt 2020 16:04

Kan de koper iets sterk maken juridisch ? , ondanks het verkoop contract waarin vermeld staat dat er geen keuring voor verkoop is, geen aansprakelijkheid voor de verkoper?
Je hebt de auto verkocht zonder carpass, terwijl dat verplicht is.
Verkoop kan bijgevolg nietig verklaard worden.

Koper zal daarvoor wel zelf naar de rechter moeten stappen, maar hoeft daar zelfs geen verdere argumenten aan te voeren ...

https://www.car-pass.be/nl/kopen

Geen Car-Pass gekregen: wat zijn je rechten?

Een Car-Pass is verplicht! De wet voorziet dat de particuliere koper die geen Car-Pass heeft gekregen, de ontbinding van de koopovereenkomst kan eisen. Wanneer hij zich daartoe tot de rechter wendt, zal deze de ontbinding van de koop bevelen. De koop zal dus als onbestaande worden beschouwd en de verkoper zal de aankoopsom aan de koper moeten terugbetalen.



Koper zal dit wel meteen moeten inroepen

Carpass is echter geen vereiste voor een geldige verkoop (volgens Cassatie) !

https://mijnadvocaten.be/rechtspraak/on ... -car-pass/

Terug naar “Andere”