geld geleend aan een vriend(in)

kirikos
Topic Starter
Berichten: 106
Juridisch actief: Nee

geld geleend aan een vriend(in)

#1 , 12 okt 2020 16:46

Ik heb een paar keer geld geleend aan een vriendin en we hebben een serieuze ruzie gekregen.
Nu ik wil mijn geld terugvragen en ze zegt dat ze niks getekend heeft ,maar ik heb bewijzen van geld die ik overgemaakt heb van bank tot bank.
Ook smsen en dergelijke bewijzen dat ik geld heb doorgestuurd, kan ik die gerechtelijk aanvallen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 okt 2020 18:21

Als je het wil hebben over " geleend " geld zal er een overeenkomst moeten zijn tussen beiden, en door beiden ondertekend. In deze overeenkomst moet staan wel bedrag er geleend werd, hoe en wanneer er moet terugbetaald worden en met ( eventueel ) de intrest. Heb je dat niet dan gaat het over ' gegeven' geld en gegeven is gegeven. Jammer maar helaas.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2020 19:19

Het feit dat je geld hebt overgeschreven bewijst nog niet je vriendin zich ertoe verbonden heeft dit terug te betalen.
Eventueel kunnen berichten van je vriendin een begin van bewijs met geschrift zijn.
Zelfs als je de lening niet kan bewijzen, kan je eventueel een vordering op grond van verrijking zonder oorzaak instellen. Je moet dan kunnen bewijzen dat je niet de bedoeling had een definitieve vermogensverschuiving in het voordeel van je vriendin tot stand te brengen. Alles hangt dan af van de concrete omstandigheden. Waarom heb je dit geld overgeschreven, wat werd er vermeld bij de overschrijving? Als je geld overschrijft met de vermelding "lening" is de kans groot dat de vordering wel gegrond is op grond van verrijking zonder oorzaak.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

Terug naar “Andere”