probleem electriciteitsmeter

't appartement
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

probleem electriciteitsmeter

#1 , 09 okt 2020 22:57

Blijkbaar is er iets mis met de teller van de elektriciteit in mijn tweede verblijf.
Op 12 maanden tijd is de stand van die teller niets gewijzigd, zelfs niet achter de komma.
Waarschijnlijk is hij dus stuk.
Aangezien ik er veel minder aanwezig was wegens de coronalockdown (verbod ernaartoe te gaan) ligt het werkelijke maar niet gemeten verbruik stukken lager dan in andere jaren.
Wat is de wettelijke procedure in dergelijk geval????
Eerstdaags verwacht ik de jaarlijkse afrekening en ik wil voorbereid zijn om me te kunnen verdedigen voor het geval dat ze me een onwerkelijk bedrag zouden aanrekenen.

Het betreft voor alle duidelijkheid een officiële teller van Fluvius op mijn naam.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 okt 2020 09:01

Ze zullen meer dan waarschijnlijk een gemiddelde maken van de laatste jaren. Aan u dat uit te leggen en te verdedigen, dat je er minder aanwezig was ingevolge Covid. Dat kan gemakkelijk voor de maanden dat het officieel verboden was er te zijn, maar voor de andere maanden zal het veel moeilijker zijn.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 10 okt 2020 11:57

Indien fluvius u nog niet gecontacteerd heeft om de teller te vervangen zou k ze zelf contacteren om uw goede intentie te laten zien.

Reclame

't appartement
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 okt 2020 12:43

Ze zullen meer dan waarschijnlijk een gemiddelde maken van de laatste jaren. Aan u dat uit te leggen en te verdedigen, dat je er minder aanwezig was ingevolge Covid. Dat kan gemakkelijk voor de maanden dat het officieel verboden was er te zijn, maar voor de andere maanden zal het veel moeilijker zijn.
Gemiddelde van wat? Tot vorig jaar was het mijn hoofdverblijf (domicilie en dus aantoonbaar). Daarna werd het mijn tweede verblijf waar ik over een periode van 12 maanden hoop en al in totaal wegens covid- lockdown vier weken ben geweest. Is Fluvius niet verantwoordelijk voor de goede werking van zijn prullen?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 10 okt 2020 15:56

Maar als gebruiker moet je defecten onmiddellijk melden. Je denkt toch niet dat Fluvius een heel jaar GRATIS stroom zal leveren?

't appartement
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 okt 2020 18:58

Het defect kwam eerst tot uiting toen me de meterstanden werden gevraagd.
Ik denk niet dat het normaal is om elke dag de tellers van de monopolisten te gaan controleren.
Bovendien heeft de teller "nacht" wel gelopen. Het is een tweevoudige teller. Ik denk dat de automatische omschakeling is blijven hangen op nacht. Als ze me nu nog eens forfaitair gaan aanreken voor dagverbruik dan betaal ik deels dubbel. En veelvuldig veel als ze zich gaan baseren op de vorige jaren toen ik daar permanent woonde en was gedomicilieerd.

Trouwens ik koop de stroom niet van Fluvius maar van Lampiris.
Ik vraag geen gratis stroom, waar haalt u dat vandaan.
Gewoon een correcte afrekening, meer moet dat niet zijn.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 11 okt 2020 10:03

Maar als gebruiker moet je defecten onmiddellijk melden. Je denkt toch niet dat Fluvius een heel jaar GRATIS stroom zal leveren?
Bij mij bleef de teller, jaren geleden, ook op "nacht" hangen. Bij de eerste meteropname had de bediende niets gemerkt, het jaar erna wel wegens geen dagverbruik. Toen hij me vroeg of ik dat niet gezien had, heb ik verklaard dat ik daar geen barst van ken, dus neen. Ik heb géén correctie gekregen, en dus anderhalf jaar voor nachtverbruik betaald. Je kan dus geluk hebben.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 11 okt 2020 15:32

Enkele jaren geleden had ik dat ook met een tweevoudige meter. Hij bleef ook hangen op "nacht".
Zoiets ziet men inderdaad eerst met een jaar vertraging tenzij men een controIefreak is (een psychische afwijking!). Ik heb dat toen gemeld aan Fluvius en die hebben voor een nieuwe teller gezorgd. Alles zonder verdere gevolgen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 11 okt 2020 18:59

Er is dus niet “geen verbruik” doch alle verbruik is op “dalurentarief” geteld. ...

Mijn dubbele teller bleef hangen op “dag”. Bij de laatste afrekening heeft L* zonder dat ik iets vroeg het dagverbruik opgesplitst in dag en nacht. Ikke content ;-). Fluvius contacteerde mij quasi onmiddellijk voor een metervervanging. Paar maanden getreuzeld tot m n zomerzonnepaneelstroom quasi opgebruikt was en dan zelf Fluvius gecontacteerd voor de wissel naar een digitale teller en gratis omschakeling naar enkelvoudig tarief.

Wacht dus even af wat uw energieleverancier doet.

PS. Enkel distributie is nog een monopolie. En natuurlijk de vele taksen. De rest niet ;-)

Terug naar “Andere”