Aankoop nieuwe auto - bestelorder vervallen

Bektronics
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

Aankoop nieuwe auto - bestelorder vervallen

#1 , 04 okt 2020 21:05

Beste.
Ik heb mij een nieuwe wagen aangkocht op 20 februari 2020. Een offerte en daarna een wettelijke bestelbon is opgemaakt en ondertekend door de verkoopdienst van de desbetreffende garage.
De einddatum van levering van het voertuig is 30 september 2020. (Staat uitdrukkelijk op het contract vermeld)
Momenteel is het voertuig nog steeds niet geleverd aan mijn persoon.
De garagist vind zich uit met de Corona covid 19 crisis dat daarom mijn wagen niet geleverd kan worden.
Volgens navraag van mijzelf (omdat ik vroeger in de automotieve heb gewerkt) bij de hoofdverdeler in België van het desbetreffende merk, zou de wagen reeds in België zijn maar nog niet geleverd bij de dealer om financiële reden met de dealer zelf.

Aangezien we nu oktober 2020 zijn, wens ik de wagen kosteloos op te zeggen omdat de uiterste levertijd overschreven is. De dealer zegt nu dat ik een bedrag van 15% schadevergoeding zou moeten ophoesten als ik de wagen opzeg. Bij mijn vragen of de wagen naar mij kan geleverd worden, alsook de wettelijke papieren voor het in orde brengen met verzekering word ik steeds met een smoes de laan uitgestuurd. De garagist claimt dat er op het contract een rek zit van 2 tot 3 weken, maar dit staat nergens in hun verkoopsvoorwaarden vermeld.
Mijn vraag: Kan ik kosteloos mijn wagen opzeggen of moet ik een schadeclaim betalen aan de garage.
Hoe kan ik bekomen dat mijn wagen toch nog geleverd kan worden aan mij?
Alle info is natuurlijd welkom.
MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 04 okt 2020 21:58

Lees achterkant contract na
"De kleine letterkes"

Daar zal normaal staan :

Dealer had u moeten verwittigen dat de levering vertraagd was
Dan had hij ook uitstel van levering kunnen bekomen
(kwart vd voorziene levertijd normaal)

Soms staat daar ook nog een clausule voor schadevergoeding aan de koper ...
Bij Audi was dat jaren geleden 15%
En die betaalden dat effectief ook terug ...

Vraag is: wil je de auto nog
Want als je een andere nodig hebt, is het wéér wachten ...

Dealer al geconfronteerd met de reden waarom je auto er nog niet is ?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 05 okt 2020 10:00

Mijn zoon had ook iets dergelijks voor ongeveer 20 jaar geleden bij aankoop van zijn wagen.
Wagen was beschikbaar bij de verdeler/groothandel, maar dealer zou hem pas ontvangen na contante betaling van de prijs wegens nakende faling.
Zoon heeft dan een akkoord gemaakt met de garage, zodat hij de wagen kon gaan ophalen bij een andere dealer van hetzelfde merk.
Hoe deze 2 dealers dat onderling hebben opgelost weet ik niet. 14 dagen later werd het failliet van zijn oorspronkelijke garage definitief uitgesproken. Spijtig, want die was praktisch naast zijn deur, terwijl de nieuwe merkgarage een stuk verder was gelegen.

Reclame

Bektronics
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 okt 2020 21:45

#Inazuma en #mava105

Heb deal met de garage kunnen sluiten. Wagen zou nu plots ter beschikking staan in Brussel. Komt donderdag bij de garagist toe. Zal gaan kijken en controleren of afspraak nog staat. Laat afspraak duidelijk op papier zetten. Hopelijk komt alles nog in orde. Zou natuurlijk wagen willen houden, was goede prijs met salonconditie's in februari 2020. Kom er later nog op terug. Bedankt beide leden. GRTS.

Terug naar “Andere”