overstap energieleverancier X naar Y

guy12
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

overstap energieleverancier X naar Y

#1 , 03 okt 2020 10:21

Hallo,

In juli 2020 besloten wij om van energieleverancier X naar X over te stappen.
Graag jullie mening over de (bedenkelijke) werkwijze van energieleverancier X
Wat raden jullie ons aan om juridisch in orde te blijven?

overzicht in een notedop:

18/7 overstap naar Y
22/7 X laat weten dat het op de hoogte is van de overstap
3/8 doorgeven meterstanden op vraag van netbeheerder
3/8 voorschotfactuur ontvangen van Xvan €600! voor augustus, september en oktober
ze wisten nochtans dat het contract in augustus zou aflopen (op 18/8 om precies te zijn)

4/8 aangetekende brief gestuurd naarX ivm veel te hoog voorschotfactuur
6/8 geweigerde aangetekende brief komt terug met de vermelding dat ze geen aangetekende zendingen aanvaarden
6/8 telefoon wordt niet opgenomen en mails worden niet beantwoord met vragen ivm weigering aangetekende brief.

De komende dagen nog pogingen ondernomen om in communicatie te treden
Berichten aan Xop hun Facebook pagina worden onmiddelijk gewist!

24/9 slotfactuur ontvangen vanX
Meterstanden waren hoger dan doorgegeven door netbeheerder, factuur toch betaald

2/10 ingebrekestelling door X voor niet betaald voorschot ondanks dat slotfactuur is betaald
(nooit eerder herinnering of aanmaning gekregen)
Er wordt gedreigd met een advocaat

Bedankt voor het meedenken

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jo23
Berichten: 382
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 okt 2020 15:02

Indien u op 4/8 een aangetekende brief gestuurd heeft naar X ivm veel te hoge voorschotfactuur en men daar niet op heeft gereageerd / de aangetekende zending geweigerd heeft volstaat het bij een eventuele rechtszaak deze brief ongeopend aan de rechter te overhandigen. Indien u bovendien de slotfactuur heeft betaald en deze factuur alle kosten dekte zie ik niet direct op welke basis men u zou dagvaarden. Uiteraard moet u wel betalen hetgeen u verbruikt heeft + de vaste kosten. Eventueel uw case melden aan de ombudsman energie of meldpunt van FOD economie indien u alles heeft betaald. Indien er nog een saldo openstaat zou ik dit betalen, want anders kan het een dure affaire worden.

https://www.ombudsmanenergie.be/nl

https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/nl/welkom

guy12
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 okt 2020 15:39

Jo23 bedankt van je reactie
Alle verbruikte energie en kosten zijn idd betaald .
Bedankt van de links
Ik heb deze klacht ingediend bij de ombudsman energie

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 03 okt 2020 16:44

Soms zijn het afzonderlijke diensten die voorschotten innen en factureren. Altijd betalen. Het verschil krijg je later terug op uw rekening.

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 okt 2020 09:32

Hoe zijn deze voorschotten vermeld op de eindafrekening? Meegeteld of niet?

(en in het vervolg de meterstanden doorgeven naar Fluvius toe zo dicht mogelijk tegen de effectieve overstapdatum, dan moeten ze niet werken met geschatte verbruiken)

Terug naar “Andere”