Eindafrekening energiefactuur na opzegging contract.

Donkersk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Eindafrekening energiefactuur na opzegging contract.

#1 , 09 sep 2020 16:30

Ik zoek wat advies omtrent mijn rechten/plichten en mogelijke opties...
Om de situatie te schetsen :

Begin dit jaar zijn wij verhuisd, de vorige woonst was een appartementje dat dringend gerenoveerd moest worden.
Enkel glas en een bijna antieke gaskachel spelen hier dus in mee.

Ik heb toen via de Luminus website een aanvraag gedaan naar het stopzetten van mijn contract en ben toen opgebeld geweest door Luminus waar ik nogmaals bevestigde dat ik verhuisde en zou overstappen naar een andere leverancier. Er werd mij gevraag de meterstanden door te geven waarna ik een eindafrekening zou ontvangen. Klonk allemaal logisch.

Na het afhandelen van de laatste zorgen (voorschot, verzekering, etc) heb ik de meterstanden doorgegeven kort na onze eigenlijke verhuis.
Dit ging gepaard met een tweede aanvraag tot stopzetting contract, mits mijn profiel op de Luminus website mij geen opties gaf om dit op een andere manier te doen. Ik dacht, beter zeker zijn, zodat er achteraf geen problemen uit de bus komen.
Wederom kreeg ik telefoon van Luminus, hetzelfde verhaal, alles weer uitgelegd en er werd mij weer verteld dat ik een eindafrekening ging krijgen en dat alles in orde was. Ok...

Enige tijd later bekijk ik mijn Luminus profiel en ik zie een factuur staan met negatief getal.
Indicatief dat ik niets moest betalen, dit stond in grote letters nogmaal onder de opsomming van de kosten.
Denkende dat de zaak afgerond was heb ik hier ook verder niet bij stilgestaan.

Maanden later krijg ik een vreemd telefoontje, iets betreffende mijzelf maar zonder bevestiging van wie ik was, wat mijn telefoonnummer was en het geven van mijn huidig adres wou de persoon mij niets zeggen. Niet wetende wat er aan de hand was heb ik deze informatie vrijgegeven. Bleek dit Contentia, een incasso bureau, te zijn.
Betreffende achterstallige rekeningen van Luminus. Volledig in de war heeft Contentia mij de documenten doorgestuurd en ben ik op onderzoek uitgegaan.

Even ter opsomming.
Januari -- 142 eur -Betaald
Februari -- 142 eur -Betaald (Halverwege februari zijn wij verhuisd, dus hier houdt het verbruik op)

De eindafrekening die mij opgestuurd was nam echter nog 2 maanden extra in rekening.
Maart en April (Wij waren toen al verhuisd), deze facturen zijn gewoon opgestuurd naar het oude adres en zijn nalatigheidskosten en herinneringskosten beginnen genereren. Had ik toen het factuur uitgepluisd en de "U hoeft niets te betalen" genegeerd had ik misschien gezien dat de "aangerekende voorschotten" boven ons betaalde bedrag zaten, maar helaas.

Ik was er niet van op de hoogte dat de eindafrekening na stopzetting van een energieleveringscontract een kwartaal afrekening zou zijn.
Noch dat ik facturen zou moeten blijven betalen nadat ik al verhuisd was en het contract stop gezet was. Geen alles van dit is mij verteld geweest tijdens de 2 telefonische contacten dat ik gehad heb met Luminus. Noch is er telefonisch contact gemaakt met mij betreffende deze achterstallige facturen die naar een oud adres werden gestuurd.

Ondertussen dreigt Contentia met juridische vervolging en bedraagd mijn "schuld" 257 Eur.
Hierin zitten 32 Euro aan herinneringskosten van Luminus, verwijl intresten van Contentia en 55 Euro kosten van Contentia.
Bovenop de 170 Euro resterende energie kost van de eindafrekening.

Tijdens mijn contractsduur met Luminus zijn er al ruimschoots 200-250 euro aan "herinneringskosten" betaald hier zijn ook herinneringskosten voor de herinneringskosten bij. Ik ben het een beetje zat. Vandaar ik ook weg wou bij Luminus.

Er is argument voor "betaald op tijd, dan heb je die zorgen niet", en momenteel is het betalen van rekeningen mijn vrouw haar taak, zij is hier veel beter in.
Desalniettemin zijn de herinneringskosten buitensporig,(IMO en "besides the point")

Ik heb mijn doorgegeven meterstand nog willen raadplegen om te zien of deze wel klopt. Mits de verbruiksbedragen voor die periode zo groot waren dat deze niet gedekt zijn door 2 voorschotten. Deze zijn echter niet meer te bespeuren. Ik heb Contentia ook gevraag of zij toegang hadden tot mijn doorgegeven meterstanden waarop ik nog geen antwoord ontvangen heb.

Ervan uitgaande dat de meterstanden juist zijn, had deze hele situatie vermeden kunnen worden had mijn slotfactuur gewoon het verschuldigde bedrag getoont zonder de 2 "spookmaanden", of indien Luminus contact had opgenomen mits het hier om een verhuis gaat en de eindafrekening voor 2 maanden ruimschoots een derde van het jaarfactuur bedraagt.

Wat zijn mijn opties? Het voelt alsof er misbruik gemaakt wordt om het allemaal zo moeilijk mogelijk te maken om toch nog geld te slaan uit alles en iedereen.
Hoe verlopen zulke situaties normaal? Contentia dreigt met juridische dagvaardiging, wat als dit doorgaat?

Bij voorbaat bedankt
K.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 sep 2020 16:47

Probeer al eens op te vragen bij uw netbeheerder wat de laatste gekende meterstanden zijn bij hen.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 09 sep 2020 18:13

Is er toen een meterovername gebeurd door de nieuwe huurder of door de eigenaar als t niet verhuurd was ? Een eenzijdige meterdoorgave zonder overnemer (of afsluiting aansluiting) geldt immers niet.

Reclame

Donkersk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 sep 2020 19:33

Netbeheerder gecontacteerd op suggestie. Ik wacht op antwoord.

Er is geen meterovernamedocument ingevuld. Ik ben wel met de huisbaas naar de kelder geweest om te meterstanden op te schrijven. En deze heb ik doorgegeven via de website van Luminus. Ik besef nu dat dit niet de gebruikelijke gang van zaken is. Van de huisbaas heb ik niets gehoord omtrent documenten of dergelijks.

De "nieuwe" huisbaas was tevens ook de reden dat de verhuis plaatsvond.
Het werkvolk voor de renovatie sliep in de leegstaande appartementen met een hoop gevolgen...
De hele situatie was best louche..

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 09 sep 2020 21:39

Heeft u aan het desbetreffende energiebedrijf uw nieuw adres medegedeeld (toen u meldde dat u zou verhuizen)?
En/of heeft u uw post laten doorsturen gedurende een aantal maanden?

Donkersk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 sep 2020 13:11

Ik ging er op dat moment vanuit dat de 2 maanden voorschot (284 Euro), ons verbruik van die periode wel ging dekken.
Tijdens het telefonisch contact met Luminus is er ook niet gevraagd geweest naar mijn nieuwe adres mits ik het contract niet meenam naar daar.
Wij waren de laatste huurders in het gebouw. Er sliepen daar wel mensen, maar dat waren werkmensen die aan het renoveren waren.
De oude huisbaas was ook niet te vertrouwen, laat staan om post door te sturen.

Ik heb het Luminus portaal nog wel gecontroleerd. de laatste factuur die daar te zien is heeft een negatief getal.(Niets betalen dus)
Dit is omdat er bedragen bijgeteld waren van maanden dat wij er al weg waren. Slechts als je de factuur gaat uitpluisen is dit duidelijk.
De vermelden "U hoeft niets te betalen" in grote letters is ook verwarrend.

Donkersk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 sep 2020 21:01

Net bericht teruggekregen van Fluvius.
De laatste meterstanden die zij hebben dateren van 2018.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 14 sep 2020 10:00

Het is aan de huurder de juiste meterstanden tijdig door te geven aan de netbeheerder Je hebt de fout gemaakt 2 zaken gelijktijdig te willen doorgeven (verhuis en opzegging contract)

Terug naar “Andere”