Reklame wetgeving: mag je als promotie een dienst gratis aanbieden

ErikBo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Reklame wetgeving: mag je als promotie een dienst gratis aanbieden

#1 , 08 sep 2020 21:02

Ik begin met het verkopen van autorijlessen.
Heb alles wat ik nodig heb om dit wettelijk te mogen doen.

Nu ben ik reklame mogelijkheden aan het bekijken en ik zie dat er toch een aantal regels zijn die ik moet respecteren.
Zo lees ik onder meer dat je niet met verlies mag verkopen,
het is mij echter niet duidelijk of dit alleen over producten gaat of ook over diensten ?

Specifiek speel ik met volgende vraag:
Mag ik bij wijze van promotie gratis rijlessen aanbieden door middel van loting.
Bv. mensen kunnen zich registreren op een lijst of een briefje in een verzameldoos steken,
per 50 deelnemers (of zo) verloot ik een gratis les. (loting wordt publiek georganiseerd)

Alle info en tips welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 09 sep 2020 08:34

Diensten verlenen is iets anders dan goederen verkopen. Je kan geen dienst verkopen, met of zonder verlies.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ErikBo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 sep 2020 16:12

Je kan een dienst perfect met verlies verkopen.
Een rijles kost mij wel wat, een auto, verzekering, keuring, benzine.
Mijn tijd laat ik buiten beschouwing, daar moet ik immers zelf niks voor te betalen.
Mocht ik met personeel werken zou me dat wel weer wat kosten.
Als ik een uur rijles verkoop voor 1 euro dan verkoop ik dus met verlies.

Maar het verbod op verkopen met verlies zou dan niet van toepassing zijn omdat er geen fysiek product wordt verkocht ? Is dat het enigste verschil / criteria ?

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 sep 2020 13:44

Ik denk dat je wellicht de wetgeving op kansspelen eens zal moeten er bij nemen?

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 10 sep 2020 13:53

U gaat sowieso een soort van vennootschap cq rechtspersoonlijkheid moeten hebben.
Dat wil ook zeggen dat u kosten en baten zal (moeten) hebben. En dan ook belasting en sociale lasten zal moeten betalen.

Om maar iets te schrijven.
Het is niet de bedoeling dat de maatschappij uw kosten betalen.

ErikBo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 sep 2020 16:55

Ik denk dat je wellicht de wetgeving op kansspelen eens zal moeten er bij nemen?
Heb ik gedaan, die is niet van toepassing omdat het een basis gegeven is dat de deelnemer iets moet kunnen verliezen.
Gezien de deelnemer gratis deelneemt is er geen kansspel zoals gedefinieerd in de wet op kansspelen.

ErikBo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 sep 2020 16:56

U gaat sowieso een soort van vennootschap cq rechtspersoonlijkheid moeten hebben.
Dat wil ook zeggen dat u kosten en baten zal (moeten) hebben. En dan ook belasting en sociale lasten zal moeten betalen.

Om maar iets te schrijven.
Het is niet de bedoeling dat de maatschappij uw kosten betalen.
Ik ben zelfstandige in de rechtsvorm van eenmanszaak, dat is allemaal al geregeld.
Het gaat er mij over wat ik wel/niet mag in de vorm van promotie.

ErikBo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 sep 2020 17:07

Artikel 101 WMPC heeft betrekking op de verkoop met verlies: het artikel verbiedt elke handelaar om een goed met verlies te verkopen. Dit verbod betreft enkel de verkoop van goederen en niet het verlenen van diensten.
Gelijkaardige teksten hier en daar teruggevonden.
Dus verkoop met verlies niet van toepassing op diensten.
Kansspelen niet van toepassing omdat iedereen gratis mag deelnemen.

Ziet iemand ergens een ander bezwaar dat ik gratis rijlessen verloot bij wijze van promotie ?

Terug naar “Andere”