Kitten gekocht -> na 4 weken overleden

brittvermeulen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kitten gekocht -> na 4 weken overleden

#1 , 03 sep 2020 13:55

Op 22-7-2020 hebben wij een kitten (britse korthaar) gekocht via marktplaats. Dit bij een erkende hobbykweker.
Van te voren zijn wij twee keer wezen kijken en had de kitten last van een oogvirus, echter zou dit volgens de fokker verholpen worden door oogzalf en hun dierenarts.

Eenmaal thuis ging het niet beter, dierenarts geweest etc.
Op 23-8-2020 is de fokker de kitten op komen halen vanwege slechte gezondheid en ging hij verder onder behandeling bij hun eigen dierenarts. Deze kosten werden dan ook vergoed en hoefde wij zelf niet te betalen.
Op 26-8-2020 ben ik door de andere kittenbezitters uit het zelfde nestje gecontacteerd en deze kittens hadden dezelfde gezondheidsklachten als onze kitten. Ook zij hadden hoge kosten aan de dierenarts.
Op 1-9-2020 kregen wij bericht dat onze kitten is ingeslapen door een vergiftiging bij ons thuis, dit is echter nooit bewezen. De fokker weigert het geld terug te geven.

Tijdens de koop hebben wij geen koopovereenkomst en garantiecertificaat ontvangen. (Alleen een kwitantie)
Verder hebben wij ook geen bijgehouden bezoekjes van de dierenarts ontvangen. Tevens is de kitten zonder rabiësinenting over de grens gegaan met 12 weken.

Het is erg toevallig dat alle kittens uit het nestje ziek zijn, onze kitten is daarbij helaas overleden.

Mijn vraag hierbij is, wat moeten we hiermee doen?

Met vriendelijke groet,
Britt Vermeulen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Issued
Berichten: 1227

#3 , 03 sep 2020 19:27

Marktplaats? Over de grens? U heeft het dier in Nederland gekocht en dus is het Nederlands recht van toepassing. Ik stel voor dat u zich tot een Nederlands Rechtenforum richt.

Reclame

brittvermeulen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 sep 2020 15:49

Marktplaats? Over de grens? U heeft het dier in Nederland gekocht en dus is het Nederlands recht van toepassing. Ik stel voor dat u zich tot een Nederlands Rechtenforum richt.
Dat had ik er inderdaad niet bij gezet, de kitten hebben wij in Belgie gekocht. Vandaar de rabies inenting :wink:

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 sep 2020 18:46

Een gouden raad koop nooit dieren op Marktplaats. Heb jaren geleden mij zelfs ingezet om dieren niet te verkopen op Marktplaats, maar hebben weinig scrupules en deontologische regels.
Die internetsite zit vol broodfokkers en dierendumpers. Dieren koopt of verhandelt men niet op sites.

Erkend fokker die geen echte documenten en attesten verstrekt : meer moet men niet weten met wie men te doen heeft.

Neem een kitten of poes bij de Belgische asielen of katopvangcentra. Er is al dierenleed genoeg.

Gezien u geen enkel wettig bewijs of zelfs garantie/verkoopovereenkomst heeft, staat u juridisch nergens.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 sep 2020 22:19

Hebt u gekocht van een persoon die kittens verkoopt in het kader van zijn beroepsactiviteit of zijn commerciële activiteit? Vermoedelijk niet.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Andere”