Niet ontvangen ziekenhuisfactuur 04/2019

JaLa1498
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Niet ontvangen ziekenhuisfactuur 04/2019

#1 , 31 aug 2020 23:59

Hallo

In April 2019 was ik op vakantie in Parijs, waar ik om medische redenen naar de Spoedafdeling van een plaatselijk ziekenhuis moest gaan. Ik werd er onderzocht en de factuur ging naar mijn thuisadres opgestuurd worden. Ik heb 1 factuur ontvangen enkele weken later, maar niet betaald wegens financiële problemen toen.

In November 2019 ben ik verhuisd en ik ben de factuur ook compleet uit het oog verloren sindsdien, maar daarnet vroeg ik me plotseling af of het ziekenhuis eventueel alsnog een of meerdere facturen zou gestuurd hebben naar mijn oud adres met misschien meerdere herinneringen etc... (zonder daarnaast telefonisch contact op te nemen o.i.d)

Nu is mijn vraag wat ik het beste zou kunnen doen, moet ik mijn adreswijziging (bijna een jaar later) alsnog doorgeven aan het ziekenhuis of kan ik beter wachten tot zij mij contacteren als ze merken dat ik een onbetaalde factuur heb? Of is gewoon het betalen van de oorspronkelijke factuur de beste oplossing?

Is de verjaringstermijn van een ziekenhuisfactuur ook 2 jaar bij buitenlandse medische zorg? Zo ja, kan ik dan best afwachten tot 04/2021 tot de termijn verstreken is?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12838

#2 , 01 sep 2020 00:10

Best meteen betalen, als ze via deurwaarder uw nieuw adres moeten opzoeken, zijn deze extra kosten voor u.

lukasi
Berichten: 1144

#3 , 01 sep 2020 07:42

Dus mensen die u in nood hebben verder geholpen wil je nu nog eens laten fluiten naar hun centen ???
Ik zou in de grond zakken van schaamte, zeker als ik dan lees dat je nog efkes wil wachten want dan is de termijn verstreken.
Betaal dit nu en zever niet want je steelt.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 sep 2020 10:16

Dus mensen die u in nood hebben verder geholpen wil je nu nog eens laten fluiten naar hun centen ???
Ik zou in de grond zakken van schaamte, zeker als ik dan lees dat je nog efkes wil wachten want dan is de termijn verstreken.
Betaal dit nu en zever niet want je steelt.
Wow, @lukasi dat is klare taal, misschien is de inhoud aanneembaar, maar het blijft hier een advies forum en zeker geen rechtbank.
Think, ik kan de reactie van Lukasi wel volgen.
Adviesforum : zeker.
Mijn advies : indien ik financiële moeilijkheden heb, ga ik niet op verlof naar Parijs.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 01 sep 2020 10:41

Moreel-waardeordeel-forum is ergens anders...
"sowieso" schrijf je zo.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 sep 2020 10:58

Moreel-waardeordeel-forum is ergens anders...
TS vermeld zelf in zijn laatste paragraaf : voorstel misschien beter wachten op verjaring ?? = zulke zaken horen niet thuis op JF.
TS geeft zelf de voorzetten tot moreel-waardeoordelen. Normaal hoort deze topic hier niet thuis. Misschien op Userbase ?


#2 Is het enige juiste.

lukasi
Berichten: 1144

#7 , 01 sep 2020 12:38

Inderdaad, mijn verontschuldigingen, ik was wat te snel en had misschien mijn opmerking wat meer met lieve en zoete woordjes moeten inpakken maar waar staan we dan?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 sep 2020 14:03

De allerbelangrijkste vraag in deze is, heeft u bij uw ziekenhuisopname een EZVK/EHIC voorgelegd?
(Europese Ziekeverzekeringskaart of European Health Insurance Card). Hierdoor kan het ziekenhuis de rekening voorleggen aan uw Belgisch ziekenfonds en wordt enkel het persoonlijk aandeel aan u aangerekend. Indien u een hospitalisatieverzekering heeft en deze opname via uw verzekeraar heeft ingegeven, werden misschien aanvullende rekening rechtstreeks gerecupereerd.
Er vanuit gaan weet niet deert niet, krijgt in deze situatie toch wel een zeer wrange nasmaak.
Ik raad u in deze aan om uw plaatselijk OCMW te contacteren om na te gaan welke stappen u best kan ondernemen, of de sociale dienst van uw plaatselijk ziekenfonds. Mocht u het risico willen lopen dat er toch nog een gerechtelijke vordering zou komen, geloof me vrij dat zal dan een zeer zeer dure aangelegenheid worden die u serieus in de financiële problemen kan brengen. Een verwittigd man of vrouw zijn er twee waard.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

lukasi
Berichten: 1144

#9 , 01 sep 2020 14:25

Tuurlijk
maar ik denk dat sommige beter gebaat zijn met een duidelijk standpunt dan met rond de pot te draaien.

JaLa1498
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 sep 2020 14:52

Het is geen kwestie van niet willen betalen, ik had gewoon enkele vragen daaromtrent. Om daarvoor de woorden “dader” en “misdaad” te gebruiken vind ik iets te ver gaand.

Ik heb inmiddels contact gehad met het ziekenhuis en de factuur betaald.

Bij deze kan het topic afgesloten worden.

Terug naar “Andere”