Brandverzekering BTW

imhotep
Topic Starter
Berichten: 55

Brandverzekering BTW

#1 , 28 aug 2020 14:11

Dag Iedereen,

Even een korte schets van ons probleem.
Vitro-keramische kookplaat is gebarsten => valt onder glasbreuk, dit wordt aangegeven bij de brandverzekering.

Verzekeringen keuren offerte voor herstelling goed maar betalen het bedrag uit exclusief BTW en met de franchise in mindering gebracht.

Aangezien deze kookplaat al 12 jaar oud is wens ik liever een nieuwe te kopen (= +/- zelfde prijs als herstellen maar een modernere versie met 2 jaar garantie)

Ik had altijd begrepen dat ik wel recht op de btw heb aangezien ik verzekerd ben tegen geleden schade en niet voor het herstellen van schade, ik heb 12 jaar geleden trouwens ook 21% moeten betalen op deze kookplaat.

Op het forum vind ik een ganse hoop info maar dit heeft telkens betrekken op ongevallen met voertuigen.
Zo vond ik bijvoorbeeld:
- "Cass. 20 september 1988,Verkeersrecht 1988,317,noot BREWAEYS,E.,J.L.M.B. 1989,1042,noot DEBOECK,K."

Alsook via de opzoeking via http://jure.juridat.just.fgov.be/Jurida ... d/?lang=nl
In de arresten van het Hof van Cassatie met de termen: schade + btw + aansprakelijkheid

Verder vond ik ook nog onderstaande uitspraak.
- Vredegerecht Waver , 05-10-1989, J.L.M.B.,89, 1107

Nu is het mij nog steeds niet 100% duidelijk of ik effectief recht heb op de BTW en wat ik dan best tegen de verzekeringsmaatschappij kan melden.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2522
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 aug 2020 18:36

Normaal als u een kopie van de factuur overhandigd aan uw verzekering, moet u de BTW terug krijgen ( wel ten belope van goed gekeurde offerte bedrag ). Schakel uw makelaar in.

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 28 aug 2020 19:35

Met voorlegging van de factuur van uw nieuwe kookplaat moet u m.i. betaling krijgen van de toegekende som, verhoogd met de BTW daarop. En eigenlijk zou ik ook de plaatsingskosten in rekening proberen te brengen...

Reclame

imhotep
Topic Starter
Berichten: 55

#4 , 29 aug 2020 08:40

De vraag is vooral of ik zonder factuur recht heb op de btw.

Bij schade aan voertuigen is dit duidelijk, maar in dit geval geraak ik er niet uit.

LYNX XX
Berichten: 2522
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 aug 2020 09:05

Met voorlegging van de factuur van uw nieuwe kookplaat moet u m.i. betaling krijgen van de toegekende som, verhoogd met de BTW daarop. En eigenlijk zou ik ook de plaatsingskosten in rekening proberen te brengen...
Er is een akkoord met verzekeringsmaatschappij omtrent bedrag ( volgens offerte ), dus kan TS enkel de BTW op het bedrag ( overeengekomen zonder BTW ) terug krijgen na voorlegging factuur. Plaatsingskosten had hij moeten voorzien in de offerte.

LYNX XX
Berichten: 2522
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 aug 2020 09:07

De vraag is vooral of ik zonder factuur recht heb op de btw.

Bij schade aan voertuigen is dit duidelijk, maar in dit geval geraak ik er niet uit.
BTW is te betalen door verzekering na voorlegging factuur.

Begrijp uw probleem niet : aankoop nieuwe kookplaat zonder factuur ?? Wat met de garantie ??

Terug naar “Andere”