Ik had blijkbaar een begunstigde aan een verkeerd banknummer gekoppeld.
Op dd 24/8/2020 maakte ik 150€ over.
Nu liet mijn begunstigde vandaag weten dat hij het geld nog steeds niet had aangekregen.
Toen kwam ik op deze fout.
Heb meteen mijn bank gecontacteerd , ING, en die reageren als volgt:
"Beste ,
De betaling werd uitgevoerd op 24/8.
Dit wil zeggen dat de begunstigde de betaling reeds heeft ontvangen.
Onze dienst betalingen kan de bank van die persoon aanschrijven met de vraag om de gelden terug te storten , echter is dit geen garantie dat deze het ook zal doen.
Dit is tegen betaling van 30,25 euro.
Ik hoor het graag of u hiermee akkoord gaat.
Mvg,"
Kan mijn bank niet gewoon die persoon contacteren en vragen of hij me dat geld netjes terugstort?
Vindt het scrupuleus als ze me daar 30.25€ voor zouden aanrekenen.
Het Belgisch wetboek vermeld dit:
"Op basis van art 1235 van het burgerlijk wetboek kan men dit terugvorderen
Art.1235
Iedere betaling onderstelt een schuld : hetgeen betaald is zonderverschuldigd tezijn, kan worden teruggevorderd.
Geen terugvordering kan plaatshebben ten opzichte van natuurlijkeverbintenissen die menvrijwillig voldaan heeft."
Dus, als ik het met mijn beperkte kennis wil begrijpen, als ik dit via de politie laat optekenen, dan kan ik mijn geld volledig terug bekomen, en doe ik het via de bank, dan kost me dat welgeteld 30.25€?