geld terug vorderen

Goodi
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

geld terug vorderen

#1 , 26 aug 2020 11:18

Ik had blijkbaar een begunstigde aan een verkeerd banknummer gekoppeld.
Op dd 24/8/2020 maakte ik 150€ over.
Nu liet mijn begunstigde vandaag weten dat hij het geld nog steeds niet had aangekregen.
Toen kwam ik op deze fout.
Heb meteen mijn bank gecontacteerd , ING, en die reageren als volgt:

"Beste ,
De betaling werd uitgevoerd op 24/8.
Dit wil zeggen dat de begunstigde de betaling reeds heeft ontvangen.
Onze dienst betalingen kan de bank van die persoon aanschrijven met de vraag om de gelden terug te storten , echter is dit geen garantie dat deze het ook zal doen.
Dit is tegen betaling van 30,25 euro.

Ik hoor het graag of u hiermee akkoord gaat.

Mvg,"

Kan mijn bank niet gewoon die persoon contacteren en vragen of hij me dat geld netjes terugstort?
Vindt het scrupuleus als ze me daar 30.25€ voor zouden aanrekenen.

Het Belgisch wetboek vermeld dit:
"Op basis van art 1235 van het burgerlijk wetboek kan men dit terugvorderen
Art.1235
Iedere betaling onderstelt een schuld : hetgeen betaald is zonderverschuldigd tezijn, kan worden teruggevorderd.
Geen terugvordering kan plaatshebben ten opzichte van natuurlijkeverbintenissen die menvrijwillig voldaan heeft."

Dus, als ik het met mijn beperkte kennis wil begrijpen, als ik dit via de politie laat optekenen, dan kan ik mijn geld volledig terug bekomen, en doe ik het via de bank, dan kost me dat welgeteld 30.25€?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 26 aug 2020 11:46

Dat ziet u verkeerd, burgerlijk wetboek heeft niets met politie te maken.

U hebt inderdaad recht op de terugbetaling, maar u moet het wel zelf regelen.

Goodi
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 aug 2020 11:49

En hoe kan ik dat regelen zonder die hoge kosten te hoeven betalen die ING voorstelt?

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 26 aug 2020 11:53

Zelf aanschrijven. Maar dan moet u natuurlijk wel weten aan wie u betaald hebt?

Goodi
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 aug 2020 12:12

mja.....dat is nu net het probleem uiteraard, en nogmaals, hoe kom ik daar dan achter wie schuil gaat achter dit rekeningnummer?
Heb enkel online kunnen terugvinden dat het een nummer van een Bpost klant zou zijn.

LeenW
Berichten: 12824

#6 , 26 aug 2020 12:16

Soms is het een vergissing van rekeningnummers, dan zou u het wel weten. Maar als het volledig onbekend is voor u, dan hebt u de assistentie van de bank wel nodig.

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 26 aug 2020 12:36

u kan ook proberen een som van € 0,5 te storten op die rekening met als vermelding gelieve storting van die datum terug te geven. Met vriendelijke dank uiteraard :)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 aug 2020 12:39

mja.....dat is nu net het probleem uiteraard, en nogmaals, hoe kom ik daar dan achter wie schuil gaat achter dit rekeningnummer?
Al aan uw bank gevraagd?
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

LeenW
Berichten: 12824

#9 , 26 aug 2020 12:52

mja.....dat is nu net het probleem uiteraard, en nogmaals, hoe kom ik daar dan achter wie schuil gaat achter dit rekeningnummer?
Al aan uw bank gevraagd?
Mag de bank dit dan zomaar vrijgeven?

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#10 , 26 aug 2020 20:12

Beste

U heeft een fout gemaakt. Dat is menselijk. Maar u vraagt nu dat de bank dat in uw opdracht regelt maar u verwacht dat ze dat gratis doet. Helaas krijgen bankmedewerkers een loon, en is het evident dat u de loonkosten van uw opdracht betaalt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 aug 2020 23:28

u kan ook proberen een som van € 0,5 te storten op die rekening met als vermelding gelieve storting van die datum terug te geven. Met vriendelijke dank uiteraard :)
Ik zou de ten onrechte storting inderdaad eerst op deze manier terugzien te verkrijgen. In de mededeling vermelden dat het een onverschuldigde betaling betreft die men graag binnen 8 dagen terug gestort wenst te krijgen.

Als de persoon dit niet doet, is er sprake van kwade trouw en kunnen er interesten verschuldigd zijn vanaf de betaling. Reageert de persoon niet, laat dan de bank een ingebrekestelling versturen.
.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#12 , 27 aug 2020 09:35

Is het wel een bestaand rekeningnummer?
Ook al is het nummer wiskundig correct (dan geraakt hij door de stortingsprocedure), alsnog kan hij onbestaand zijn.

In dat geval krijg je uw geld binnen de 2 weken automatisch terug.
Thans zo was het 5 jaar geleden, mogelijks is het nu nog vlotter.

Terug naar “Andere”