Eigenaar auto

Evy_Noémi
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Eigenaar auto

#1 , 23 aug 2020 10:11

Even een vraagje, ik wordt beschuldigd door mijn ex dat ik achter zijn ma haar rug ‘haar’ auto op mijn naam heb ingeschreven.
Dit kan ik toch zomaar niet in mijn 1tje gedaan hebben.

We kochten de auto samen aan. Wij (ik en mijn ex) hebben mee een voorschot gegeven. Zij heeft de financiering op haar naam genomen. We zijn toen samen naar de garage gegaan. Dit was een stok wagen. Alles is via de garage gegaan, verzekering, inschrijving.... de verzekering moest volgens haar op mijn naam staan omdat ik het meeste met de auto ging rijden en omdat dit ook goedkoper was. (Hier was ze zelf ook bij)

Hoe kan het nu dat ik dit allemaal achter de rug heb gedaan?
Van wie is nu eigenlijk de auto?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 23 aug 2020 11:34

Als zij de financiering heeft gedaan dan is de auto van haar. Er moet wel een verdeling komen inzake het voorschot.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 23 aug 2020 11:41

Inderdaad - noch inschrijvingsbewijs (staat er trouwens op) noch verzekering is enig bewijs van eigendom.
Een koop is gesloten door overdracht van geld (financiering (voorschotten zijn niet vermeld in financiering)) en de factuur. Deze leveren de bewijzen. Als deze zaken op moeder haar naam staat is de wagen van haar.

Trouwens het voorschot is SAMEN gegeven... en dan hangt het weer af indien huwelijk van huwelijkscontract gemeenschap van goederen en aanwinsten of alleen gemeenschap van aanwinsten.... geeft allemaal een ander resultaat voor verdeling tussen u en echtgenoot bij huwelijk maar veranderd niets aan eigendomsrecht moeder over auto.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 aug 2020 12:18

Burgerlijkk Wetboek
Art. 2279. Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.
Als jij en je ex je altijd gedragen hebben als de eigenaar van de wagen (de wagen is steeds in jullie bezit geweest, jullie betaalden de kosten van garage, onderhoud, verzekering ...), zijn jullie samen eigenaar van de wagen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

BloodNight
Berichten: 621

#5 , 23 aug 2020 13:39

Burgerlijkk Wetboek
Art. 2279. Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.
Als jij en je ex je altijd gedragen hebben als de eigenaar van de wagen (de wagen is steeds in jullie bezit geweest, jullie betaalden de kosten van garage, onderhoud, verzekering ...), zijn jullie samen eigenaar van de wagen.
Dan moet ik direct een wagen gaan leasen...

Volgens u kan het dus dat iemand een wagen aankoopt en laat gebruiken door een ander, en dat die persoon plotseling eigenaar is?
Hetgeen u aanhaalt heeft betrekking tot voorwerpen dewelke u in uw bezit heeft en waar niemand een rekening van heeft. Dan geldt bezit als titel.
Indien u voorwerpen in uw bezit heeft en de tegenpartij kan aantonen dat hij het goed gekocht heeft (schenkingen buiten beschouwing gelaten), kan hij deze terug goederen terugkrijgen (of laten vergoeden).

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 aug 2020 14:56

Dan moet ik direct een wagen gaan leasen...

Volgens u kan het dus dat iemand een wagen aankoopt en laat gebruiken door een ander, en dat die persoon plotseling eigenaar is?
De bezitter moet te goeder trouw zijn.
Tevens is vereist dat men niet de houder is van de zaak uit hoofde van een overeenkomst (huur, leasing, bruikleen enz...). Maar wie zich op een dergelijke overeenkomst beroept moet dit bewijzen.
Als je dus een wagen aankoopt, die wagen laat gebruiken door een ander persoon, die persoon zich gedraagt als de eigenaar van dit voertuig, loop je inderdaad het risico dat die persoon beschouwd zal worden als de eigenaar van dit voertuig. Hij dient bijv. geen schenking te bewijzen. Het volstaat dat hij zich beroept op het bezit en dit bewijst. Jij zal dan moeten bewijzen dat deze persoon niet te goeder trouw is, of dat er sprake is van een bruikleen, of dat het bezit gebrekkig is (Zie BW Art. 2229. het bezit moet voortdurend en onafgebroken, ongestoord, openbaar, niet dubbelzinnig zijn).

http://tpr.be/logging/logpdf.php?file=c ... 3/1983-169
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 25 aug 2020 11:04



Dit was een stok wagen.
Van wie is nu eigenlijk de auto?

Mvg
Als het echt een stokwagen is (soort stokpaardje dus), gewoon een nieuwe kopen. Op naar de speelgoedwinkel!
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Andere”