Niet terugbetalen lening

ludodd
Topic Starter
Berichten: 20

Niet terugbetalen lening

#1 , 18 aug 2020 10:52

Ik heb privé een lening gegeven en nu weigert de persoon de mondelinge overeenkomst na te leven. Ik heb enkel als bewijs de stortingen van de geleende sommen : 2x 700 / 1 x 3000 / 1x 5000, dus in totaal 9400€. Heb ik kans om een gerechtelijke procedure op basis hiervan te winnen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 aug 2020 11:08

Staat er iets op papier van overeenkomst ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 aug 2020 11:26

De stortingen volstaan niet als bewijs van een lening. Zij bewijzen immers niet dat de tegenpartij zich ertoe verbond om de ontvangen gelden ook terug te betalen. Eventueel kan de vordering wel gegrond zijn op basis van verrijking zonder oorzaak. Dit hangt af van de concrete omstandigheden waarin de stortingen gebeurd zijn en de uitleg die u, en de tegenpartij, hiervoor kunnen geven.
U doet er best aan te proberen een reactie, eventueel per SMS of iets dergelijks, van de tegenpartij uit te lokken waarin deze belooft terug te betalen. Begin dus met te vragen wanneer ze denkt u terug te betalen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

ludodd
Topic Starter
Berichten: 20

#4 , 18 aug 2020 13:08

Op de overschrijving staat bij mededeling "lening". Ze reageert niet op mijn SMS en whatsapp berichten.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 18 aug 2020 16:19

Die zit momenteel ergens in het buitenland met uw centen

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 aug 2020 17:27

Als tegenpartij niet komt opdagen na een dagvaarding en de zaak bij verstek behandeld wordt zal je normaal gezien gelijk krijgen.
Als tegenpartij wel verschijnt hangt het ervan af welke uitleg zij zal geven nu de overschrijving "lening" vermeldt. Dit is strikt juridisch gezien niet voldoende om de leningovereenkomst te bewijzen, maar de kans is groot dat de rechter zal trachten je gelijk te geven, bijv. op grond van verrijking zonder oorzaak, omdat de tegenpartij geen oorzaak voor de ontvangst van de gelden zal kunnen aannemelijk maken.
Ik zou wel nog eerst per aangetekend schrijven in gebreke stellen.
Ook het stilzwijgen n.a.v. uw SMS en aangetekend schrijven kan door de rechter beschouwd worden als een bekentenis.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#7 , 18 aug 2020 20:26

Vraag is natuurlijk of betrokkene in staat is terug te betalen. Een kei kan je niet stropen en vraag is in welke mate je inspanningen/kosten zinvol zijn.
Het feit dat ze blijkbaar bij een bank niet terecht kon en u het gelde leende aan een blijkbaar onbetrouwbaar iemand mag een goede les zijn.
Mijn beste vriend is piloot en die zegt altijd : zolang mijn bankier niet met mijn vliegtuig vliegt’ ga ik evenmin zijn job overnemen. Dat komt zelden goed’
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”