Vergoeding medische studie

pietervdb
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

Vergoeding medische studie

#1 , 14 aug 2020 10:00

Ik heb meegedaan aan een medische studie voor het testen van een medicijn in ontwikkelingsfase. Hiervoor zou ik een vergoeding ontvangen van 2095 euro. Echter tijdens de studie was er iets misgelopen met de preparatie van een vloeistof dat ze moesten inspuiten bij mij. Hierdoor hebben ze de studie voor mij moeten stopzetten. Ik heb daarom slechts een vergoeding van 1650 euro ontvangen. Hun argeumentatie was dat ik geen recht heb op de volledige vergoeding omdat ik 2 PET scans niet heb moeten gaan en het steken van 1 arteriële katether. Ze hebben dus een prorata vergoeding uitbetaald. Ik vind dit helemaal niet correct, want de fout ligt niet bij mij dat de studie vroegtijdig is stopgezet. Ik heb hiervoor speciaal verlof genomen om extra bij te verdienen en nu krijg ik maar een deel van mijn vergoeding! Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 aug 2020 10:06

Wat staat er in hun voorwaarden? Doorgaans zijn die zeer uitgebreid en volledig.

pietervdb
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 aug 2020 10:41

Wacht ik stuur je de passage door in verband met de vergoedingen. Ik vond ze eerder vaag:

" De sponsor heeft het ziekenhuis vergoed voor de tijd die de onderzoeker en zijn/haar team aan het onderzoek hebben besteed, voor specifieke consulten voor het onderzoek en voor alle onderzoeken die in verband met dit onderzoek zijn gepland. Evenzo wordt de onderzoeksbehandeling betaald door de sponsor.

ALs u besluit deel te nemen aan dit onderzoek , worden alle onderzoeken of procedures die nodig zijn voor het onderzoek betaald door de sponsor. Als u deelneemt aan Deel A ontvangt u 2096 euro voor de studie na vervolledediging. Dit bedrag is inclusief 116 euro voor transport en parkeerkosten.
In deze vergoeding is een vast bedrag voor korte extra bezoeken om veiligheidsredenen inbegrepen zoals bijvoorbeeld een extra bloedmonster, vitale functies of ECG.

Daarnaast kan een vergoeding pro rata worden toegekend als u de studieprocedures niet volgt en/of op basis van het deel van de studie dat u heeft afgerond. ALs een langere follow-up periode nodig is ongepland op het moment van ondertekening van dit document met geïnformeerde toestemming , ontvangt u een aanvullende pro rata financiële vergoeding."

Dirt is dus de passage. Er wordt echter niks gezegd over wanneer er langs hun kant een fout wordt gemaakt. Ik heb de studie niet stopgezet of eruit gestapt, maar zij omwille van een productiefout van een stof dat volledig buiten mijn wil ligt.

Reclame

rijst
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 aug 2020 11:49

U lijkt me in dit geval te zitten:

"Daarnaast kan een vergoeding pro rata worden toegekend op basis van het deel van de studie dat u heeft afgerond."

U heeft een deel van de studie afgerond en krijgt daar de pro rata vergoeding voor.
U heeft immers niet de volledige studie afgerond. De voorwaarden melden niets over de reden of veroorzaker van het vroegtijdig afronden van de studie.

pietervdb
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 aug 2020 11:52

vrees het ook maar blijf het eigenlijk wel niet helemala fair vinden, want als een vrijwilliger zich niet aan de restricties houdt krijgt hij niks, maar als zij een fout maken dan krijg je ook maar een deel van je vergoeding. Zal er me vrees ik bij neer moeten leggen. Dit was hun officieel antwoord:
"
k heb het eens voor je bekeken.

In het algemeen wordt de vergoeding voor een studie berekend op basis van de tijd die die de vrijwilligers ervoor op de unit moeten doorbrengen, en de moeite die in eventuele onderzoeken tijdens het verblijf kruipen. Wij waarderen het ten zeerste dat je je vrij hebt willen maken voor deze studie, en je krijgt daarom ook een vergoeding voor alle tijd die je normaal gezien in de unit had moeten verblijven als de studie gewoon zijn gang was gegaan, als compensatie voor de tijd die je van het werk vrijaf hebt genomen. Je wordt dus vergoed voor het totale geplande verblijf van 5 overnachtingen, ook al hebben er daarvan maar 2 daadwerkelijk plaatsgevonden. Voor de PET-scans die niet gebeurd zijn, kunnen we je helaas geen vergoeding geven. Die hebben immers ook nooit plaatsgevonden, en hiervoor heb je je ook niet extra vrij moeten maken. Verder vind ik het zeer vervelend dat het plaatsen van de arteriële katheter zo moeizaam is gegaan en je veel last heeft bezorgd, maar ik hoop dat je begrijpt dat dit ook geen reden kan zijn tot een extra vergoeding.

Samengevat: indien we je enkel zouden vergoeden voor wat er ook daadwerkelijk heeft plaatsgevonden, dan zou de vergoeding volgens mijn berekeningen om en bij de 750 euro bedragen. Dit is dus niet het geval. Je wordt alsnog vergoed voor de tijd die je normaal gezien in de unit had moeten doorbrengen en die je van het werk hebt vrijgehouden, maar we kunnen je niet vergoeden voor de onderzoeken die tijdens deze visites normaal gezien hadden plaatsgevonden, maar nu dus niet doorgaan. Indien dit een studie was geweest zonder extra onderzoeken tijdens het verblijf (zoals PET-scans), dan had de vergoeding die je nu krijgt dus wel overeengekomen met de totale vergoeding. Misschien was dat zo ook het geval bij de andere vrijwilligers waarmee je gesproken hebt."

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#6 , 14 aug 2020 12:07

zou men zich dan niet eerder kunnen baseren op het feit dat door een fout van het studieteam (correcte naam?) een "vrijwilliger" schade lijd, immers het is door de fout van het studieteam dat er bepaalde handelingen niet zijn kunnen uitgevoerd worden, een gegeven lijkt mij waar de "vrijwilliger" totaal niet aan kan doen nog enige invloed op heeft.

probeer gewoon mee te denken :p

pietervdb
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 aug 2020 16:19

Ik dacht dat ook eerst maar daar staat in het contract helaas niks over in

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#8 , 14 aug 2020 19:48

Ik dacht dat ook eerst maar daar staat in het contract helaas niks over in
het is niet omdat er niks van in een overeenkomst staat, dat er geen andere (juridische) mogelijkheden zijn.

ik ben er vrij zeker van dat er in de Belgische wetgeving ergens een artikel staat dat dit zou moeten dekken, maar dat laat ik aan de experts hier :)

Terug naar “Andere”