Tractor 2 maanden na aankoop kapot

Toush
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Tractor 2 maanden na aankoop kapot

#1 , 13 aug 2020 10:27

Van een verkoper op tweedehands die meerdere tractoren verkoopt/ vervoersbedrijf heeft, een oldtimertractor gekocht. In zoverre onze expertise reikte ( rookte/ lekte niet, alles functioneerde). Reden om bij deze verkoper te kopen : remmen/ koppeling waren vervangen, alle olie en filters vervangen en de zeer gewilde wegpapieren zaten er nog origineel bij. De tractor laten transporteren door dezelfde man naar ons huis ( tegen vervoerskost). Thuis welgeteld 5 x gestart en hooipak mee weggezet, 1 x de kleine zandpiste gesleept, weggezet daarna... en vrijdag startte hij met veel kabaal en enorme rook. Zorgwekkend dus en start nu helemaal niet meer. Het blijft gissen van koppakking tot koelvloeistof ergens in motor... kortom, misere met een grote M...maar wat dus wel al speelde tijdens verkoop ( motor gaat niet van vandaag op morgen stuk). Planning was een jaartje de oldtimer te gebruiken tot na ons huwelijk ( we huwen in februari) en dan een jongere tractor te kopen.
De verkoper meteen erop aangesproken, hij kwam met een vreemde reactie 'iemand heeft u liggen : heeft verkeerde benzine erin gegooid/ steentjes in uw tank gegooid, er heeft iemand iets op uw motor gedaan'.
Nu staat het tractortje beschut, ons erf is 1.50 omheind en de poort naar ons erf op zit altijd op slot, niemand maar dan ook niemand buiten mijzelf is op/ bij tractor geweest...daarbij heb ik 2 grote waakhonden loslopen ;-).
De reactie verbaasde mij enorm... licht opgestoken bij tractorforum waar ze dus met alleen maar niet zo'n leuke scenario's afkwamen..
Ik voel mij dus volledig in het zak gezet, 2 maanden een tractortje sporadisch gebruiken en dan zo'n enorme panne...
Ik heb een ondertekend bewijs van verkoop, op naam van zijn vervoersbedrijf. Het is cash voldaan en staat op papier.

Kan ik hier iets aan doen? Na veel heen en weer geappt te hebben kwam hij af met 'ik wil hem meenemen voor een andere in de plaats' .. ik was daar al heel blij om... hij kwam met een tractor af vandaag maar dan moest ik die betalen en ruil voor die van mij weer??? Ja, zo kan ik ook zaken doen uiteraard. Iets verkopen, wachten tot mensen afkomen met problemen en dan weer een tractor proberen te verkopen en de oude meenemen en weer iemand mee in het zak zetten zeker????
Het is logisch dat men geen motorblok openschroeft en erin gaat kijken of het een jaar mee kan.... dat kan men ook niet met een auto doen.
Hoe sta ik juridisch hierin?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 aug 2020 10:54

Als tractor weet ik niet of je recht heeft op het consumenten garantie.

Een tractor is nu eenmaal geen consumenten artikel.

En je verkoper is Misschien zelfs geen zelfstandige verkoper van landbouwmachines.

Ik vrees dat de wet op de consumenten garantie niet van toepassing is op deze verkoop .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 16 aug 2020 11:31

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Toush
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 aug 2020 10:34

Maakt het dan uit of de verkoper een particulier is of een officiele verkoper? dat is mij niet duidelijk?

alvast bedankt :-)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 aug 2020 12:25

Een particulier moet nooit garantie geven .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Masty
Berichten: 88

#6 , 23 aug 2020 09:27

Als die man al garantie moest geven, dan staat u nog zeer zwak.
Oldtimer, na twee maanden kapot en dan waarschijnlijk nog een hoge urenstand.
De algemene regel is dat als je met een oldtimertractor wil werken, je beter een goede mechanische kennis hebt.
Die dingen kunnen anders al vlug geldputten worden.

Terug naar “Andere”