Postbode die huisnummers niet kan lezen

JVanDerSarre
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Postbode die huisnummers niet kan lezen

#1 , 12 aug 2020 23:44

Beste forum,

Ongetwijfeld krijgt iedereen wel eens iemand anders zijn/haar post in de brievenbus, maar wat ik de laaste weken meemaak ben ik nog niet veel tegengekomen.

Sinds 2 weken valt steeds weer dezelfde post -niet voor mij bestemd- in mijn brievenbus. Zowel de naam en huisnummer van de bestemmeling komen zelfs niet in de buurt van mijn gegevens, buiten het feit dat het ook iemand in dezelfde straat is. Telkens weer, drop ik de post (betreft een reclamefolder in dit geval, maar dan op naam dus) terug in de rode brievenbus op het einde van mijn straat, met de hoop dat de oen van een postbode die bij ons de ronde doet zijn//haar ogen eens opentrekt en de bestemmeling juist leest... maar dus zonder succes en valt dat ding -intussen al voor de 3e keer gisteren denk ik- in mijn brievenbus.

Nu, men zou kunnen zeggen, 't is een kleine moeite om het dan zelf in de juiste brievenbus te steken... wat niet onjuist is. Maar vaak moet je -ook al is het in je buurt- helemaal naar de andere kant of uiteinde lopen, of straat verder, of dit, of dat ... en sommige buren zijn zo nors, dat ik liever wegblijf uit hun brievenbus. En de eerste keren was het misschien eens leuk om het te doen, maar gezien ik bijna wekelijks verkeerde post ontvang, soms zelfs meerdere, ben ik het beu om voor postbode te spelen, zonder dat bpost mij op hun payroll zet. Zeker in deze COVID-19 tijden.

Ik ben ook eens gaan kijken op de website van bpost om een klacht in te dienen, maar tegenwoordig maken ze het je zo moeilijk om hen te contacteren of moet je verschillende pagina's met heel wat gegevens invullen... ik heb verdomme zelf andere hobbies om mij bezig te houden.

Concreet is mijn vraag: of het nu occasioneel of regelmatig voorkomt, ben ik verplicht om post dat in mijn brievenbus valt, maar niet voor mij bestemd is, zelf bij de juist persoon af te leveren? Bestaat er zo'n regel of wet? Want -ook al betreft het in dit geval "maar" een reclamefolder, de juiste bestemmeling zijn/haar post is nu voor de 3e keer niet bezorgd of verkeerd bezorgd. Kan ik dus uiteindelijk beschuldigt worden van, ik weet niet, "belemmering postverdeling" ofzo, omdat ik het steeds weer in de rode brievenbus steek? En ik vertik het dus, om die idioot zijn werk te doen. Want dit is duidelijk kwaad opzet. Die postbode, komt diezelfde post, bewust terug bij ons droppen. Als dit niet pesten is, weet ik het niet meer.

Spijtig genoeg ben de bewuste postbode nog niet tegengekomen, want dan had ik hem/haar reeds daarover mijn gedacht gezegd.

Bedankt voor jullie tips.

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 13 aug 2020 00:10

U hebt geen wettelijke verplichting om dat te doen, maar wat heeft de ontvanger verkeerd gedaan om uw woede te verdienen? Hij is er uiteindelijk de dupe van.

Wel alle begrip voor uw frustraties tov de postbode. Gelet op de tijd van het jaar en dat het zeer recent is, gok ik op een jobstudent.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 13 aug 2020 09:03

Zolang u de post niet doet "verdwijnen" is er juridisch geen probleem.

Klachten :arrow: postmeester of online


Probleem is dat overheid / aandeelhouder dat probleem niet wenst te (h)erkennen, en er van uitgaat dat Bpost feilloos werkt
Intussen is er zelfs voor aangetekende zendingen geen enkele garantie meer van aflevering


Bpost wil geen behoorlijk loon betalen aan nieuwe uitvoerende werknemers, en heeft zo een gigantisch probleem om deftig personeel te vinden.

If you pay peanuts ...
Die geregeld amper of niet kunnen lezen of schrijven.
Niet bij manier van spreken, letterlijk !

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 13 aug 2020 09:09

Het zijn tegenwoordig moderne sorteermachines die de post per straat en huisnummer sorteren en bundelen, klaar voor de postbode. Die hoeft ze enkel nog maar bij de juiste bus in te steken, zelfs zonder de naam te hoeven lezen (lezen is dus geen vereiste meer voor postbodes :mrgreen: ). Er wordt gepost op huisnummer. (cijfers lezen kan zelfs mijn jongste kleidochter van 3 jaar al :D )

JVanDerSarre
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 aug 2020 10:18

maar wat heeft de ontvanger verkeerd gedaan om uw woede te verdienen? Hij is er uiteindelijk de dupe van.
Ik heb helelmaal niets tegen de eigenlijke ontvanger, ken die persoon zelfs niet. Maar ik denk dat zelfs een postbode in uniform zijn/haar werk zou staken, indien daartegen geen loon zou staan. Zoals ik reeds aangaf, occasioneel wil ik wel een directe buur zijn/haar post wel in de brievenbus gooien. Maar als ik bijna maandelijks meerdere brieven zelf moet beginnen sorteren en verdelen naar de huizen en straten in mijn omgeving... waar zijn we dan mee bezig!? De BE staat die aandeelhouder is en bpost hebben meer mankracht en zijn rijker dan ikzelf, waarom zou ik verdomme voor hun onkunde moeten opdraaien?

Eigenlijk ben ik niet zozeer boos op de postbode zelf. Zoals iemand het aangeeft, wie weet tegen welke voorwaarden en in welke omstandigheden ze moeten werken. In het geval van mijn postbode, en bij deze ga ik vanuit de veronderstelling dat de stommerik het niet met opzet meermaals verkeerdelijk bij mij aflevert, kan die jongen of dat meiske er misschien niet aan doen dat ie zo stom is!

Ik ben eigenlijk meer kwaar op bpost zelf. Je moet verdomme een halve dag uittrekken om een klacht te kunnen indienen, als je al een deftige verwijzing en begeleiding kan vinden naar een klachtenpagina. En bellen is helemaal een hopeloze onderneming... weet zeker dat je daar ABSOLUUT NIET binnen geraakt! Eerst moet je driekwartier stomme menu's doorlopen en uiteindelijk vragen ze je toch online contact op te nemen via hun "verborgen" of onnodig omslachtige klachtenpagina's. Alles om de klant te ontmoedigen hen te contacteren voor eender wat, vooral als men ontevreden is. En spijtig genoeg is niet enkel bpost die zulke crapuleuze praktijken hanteert.

Als ik naar mijn bank bel, duurt het een half uur vooraleer een machine je vertelt om op een minder druk moment terug te proberen en wordt er ingehaakt, eender welk moment van de dag of welke dag van de week je ook belt hetzelfde. Heb kennissen die bij banken werken en van hun weet ik dat die helpdesks voor een groot stuk door zwakke lichten worden bemand die schaamteloos laten rinkelen tot ze uit verveling eens een oproep willen beantwoorden.

Zelf ik heb ik het meermaals moeten vaststellen: sta aan te schuiven aan onthaal ziekenhuis, telefoon rinkelt als een zot en de boerinnen achter het onthaal nemen niet op tot hun weekendverhalen zijn verteld. En als ze opnemen zijn ze boertig tot en met tegen de beller, die misschien voor iets ernstigs belt. Ik dat niemand voor de fun een ziekenhuis opbelt.

Wat een KUTmaatschappij toch, maar ik wijk af. Ga vandaag folder terug in de rode bus stoppen, vergezeld met briefje in grote letter juiste huisnummer. Benieuwd of het weer bij mij terechkomt.

LYNX XX
Berichten: 2522
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 aug 2020 10:49

Ik krijg geregeld ( meermaals ) post van andere personen in de brievenbus. Indien de post van buren of dicht bijwonenden : steek ik die persoonlijk in de bus. Indien post van verder gelegen adressen : terug in brievenbus Postkantoor. Weet het is soms lastig. Maar er zijn ernstige zaken in het huidige leven.

Bovendien heb ik respect voor ieders job en scholing. Hedendaagse postbodes : veel te weinig betaald, door weer en wind en soms gepakt als muilezels. Iedere job van laag tot hoog is belangrijk.
Tegenwoordig kijkt men veel te neerbuigend naar zo gezegd ( ??? ) mindere jobs.
Vroeger hadden de mensen een vaste facteur, een sociaal persoon waaraan men ook al eens iets kon vragen, en welke steeds bereid was om die kleine boodschap ( geen plasje ? ) mee te nemen. Nu is alles geëvolueerd naar onpersoonlijkheid en norsheid. Frans de facteur kende de buurt, hield ook een oogje in het zeil en hield van een jenertje. Wij hadden allemaal kinderen van de facteur, melkboer, krantenman, bakker, visboer ... Toch heimwee naar die tijden en samenhorigheid..

En stommerik en onkunde : domme mensen bestaan niet wel mensen die dom reageren en doen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 aug 2020 11:01

Aansluitend op Father, lees misschien ook eens dit topic, viewtopic.php?t=36076
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

lukasi
Berichten: 1147

#8 , 13 aug 2020 11:11

hier een tijdje ook gehad.
Verkeerd geleverde briefwisseling , pakketten voor een week bijgehouden en dan even langs gereden bij het postkantoor. Binnen gebracht met vraag om de verantwoordelijke kantoor te zien/spreken. Gevraagd wat de facturatiegegevens waren voor zijn kantoor want dat ik de volgende keer de factuur/ onkostennota ging opsturen.
Beetje gehoonlach natuurlijk, maar het was toch opgelost.
Misschien omdat hij door had dat ik het gesprek had opgenomen ???

JVanDerSarre
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 aug 2020 11:47

En stommerik en onkunde : domme mensen bestaan niet wel mensen die dom reageren en doen.
Sorry maar, dit is echt kwak; hopelijk voor deze afsluiter niet te veel moeten nadenken met dit weer.

Ik ben de eerste om verloren post bij de buren te steken, als het doenbaar en redelijk blijft, en vis -in tegenstelling tot sommigen- niet naar complimentjes voor mijn goede buurschap en correctheid.

Maar als je 3X dezelfde post verkeerd dropt, is er wel degelijk iets aan de hand met je. Verstandelijk kan men misschien wel slim zijn (iedereen heeft zijn/haar capaciteiten), maar neemt niet weg dat je wel stom of dom of onkundig of noem het zoals je wil... kan zijn in de uitvoering van iets dat je is toevertrouwd en waarvoor een vergoeding krijgt. Misschien niet voldoende, maar dat is een andere discussie.

Waaom zou ik mij moeten schuldig voelen als ik het niet meer voor de 15e keer, 5 huizen verder in de bus wil gaan stoppen of moet ik mezelf afvragen of ik iets verkeerd doe als ik het niet doe en het terug in de rode bus gooi? Waarom zou eender wie, keer op keer op een rij het recht mogen hebben om iemand die daarvoor niet verantwoordelijk is, voor zo'n (sociaal) dilemma te plaatsen.

Niet vergeten dat de eigenlijke ontvanger nu voor derde keer post niet heeft ontvangen. Ben ik nu de schuldige daarvan, omdat ik vanuit principe geen vrijetijdspostbode meer wil zijn? Als dat zo is, kan ik net zo goed een postsorteerhoekje voorzien ergens in de woning.

"als ik de brief bij de buren steek, ben ik een goed persoon" en "als ik dat weiger te doen voor de 15e keer, ben ik een zagevent zonder echte problemen". Wat een bullshit (pardon my french).

WP002
Berichten: 1479

#10 , 13 aug 2020 12:19

Bij mij is dat ook dagelijkse kost. Blijkbaar zijn de wervingsvoorwaarden bij de post zéér laag.

Franciscus
Berichten: 38603

#11 , 13 aug 2020 12:22

In een rode postbus droppen met daarop de mededeling fout gepost door postbode.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 13 aug 2020 18:37

Het zijn tegenwoordig moderne sorteermachines die de post per straat en huisnummer sorteren en bundelen, klaar voor de postbode. Die hoeft ze enkel nog maar bij de juiste bus in te steken, zelfs zonder de naam te hoeven lezen (lezen is dus geen vereiste meer voor postbodes :mrgreen: ). Er wordt gepost op huisnummer. (cijfers lezen kan zelfs mijn jongste kleidochter van 3 jaar al :D )
Door het geknoei van Bpost ben ik steeds meer overgeschakeld op elektronische post / Doccle / ZoomIt / en andere toestanden - hoewel ik dat eigenlijk niet wou.

Zowat een derde van mijn (rest)post is foutief bestelde post voor iemand anders.
Hallucinant :shock:

Dat gaat van post voor de buren, over post voor een straat (of 2) verder, tot post voor de andere kant van de stad ... en er is hier zelfs geen postbus meer in de buurt om ze in te dumpen.

Wat met andermans post gebeurt, gebeurt ongetwijfeld ook met mijn post.


Als je hier op forum leest dat mensen zelfs PVs etc niet toekrijgen: mij verwondert dat allerminst nog.
10-15 jaar geleden nagenoeg onbestaande
Tegenwoordig bijna het nieuwe "normaal"

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 13 aug 2020 18:42

"Maar als je 3X dezelfde post verkeerd dropt, is er wel degelijk iets aan de hand met je."

Zelfs een ezel stoot zich geen tweemaal (laat staan driemaal) aan dezelfde steen.
https://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede0 ... 1_0564.php
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2522
Juridisch actief: Nee

#14 , 13 aug 2020 19:36

"Maar als je 3X dezelfde post verkeerd dropt, is er wel degelijk iets aan de hand met je."

Zelfs een ezel stoot zich geen tweemaal (laat staan driemaal) aan dezelfde steen.
https://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede0 ... 1_0564.php
Thomas het is ook niet altijd de schuld van de postbode.
vb. 3 jaar geleden ontving ik in mijn brievenbus een brief op mijn adres. 3 x maal in de brievenbus gestoken postkantoor.
Naam op brief mij onbekend, adres wel het mijne.
Kreeg telkens brief terug. Uiteindelijk naar postmeester getrokken en uitgedokterd hoe de vork in de steel zat.
Brief kwam van een vereniging waarvan een buurvrouw ( appartementsgebouw ) secretaris was.
Conclusie : de vereniging ging hier in de fout want zij moesten de naam van mevrouw op de adressering zetten of per adres.
Zodoende had ik het herkend en moest de postbode niet nodeloos diezelfde brief posten.

Hetzelfde voorgehad met een buurvrouw waarvan de moeder in een RVT woonde. Haar briefwisseling kwam steeds op haar naam bij haar dochter.
Dus naam moeder en adres bij ons. Na vele malen er dan achter gekomen hoe de vork in de steel zat. Buren staken ook dan die brief steeds bij mij
( die naïeveling zal het wel oplossen ).
Het is niet altijd de schuld van Bpost. En kan nog meerdere gevallen aanhalen. Post niet altijd goedspreken maar ook eens zien naar de afzenders zelf.
Ook een frappant voorbeeld ; grote bank stuurt correspondentie naar klant : 2 buren bij dezelfde bank en de ene krijgt briefwisseling van de andere en omgekeerd. Toch niet de schuld van die zo gezegd domme postbode ???

Franciscus
Berichten: 38603

#15 , 13 aug 2020 19:51

Naam is niet van belang voor post wel huisnummer en busnummer.

Terug naar “Andere”