vraagje over aangetekende zendingen

ricotta
Topic Starter
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

vraagje over aangetekende zendingen

#1 , 31 jul 2020 22:06

Hallo,

Iemand die mij wat advies kan geven ivm volgend probleem : aangetekende zendingen (uit china), met track & trace nr worden gewoon achtergelaten in de inkomhal van het appartementsgebouw waar ik woon. Vorige week vond ik een lege, opengescheurde verpakking terug in de hal, vandaag lag mn aangetekende zending op de grond in de inkomhal, via track & tracce hebben beide zendingen nog steeds de status "in afwachting van douane inklaring". En dan nog 2 "gewone" verzendingen uit china, niet aangetekend, wel met track & trace, zouden achtergelaten zijn in mijn brievenbus (ter info : het gaat om schoenen, probeer dat maar is in mn brievenbus te krijgen), ik heb mn schoenen dus nooit ontvangen.
Ik contacteerde telkens bpost, maar die verwijzen door naar de chinese afzender ;:deze zou aan china post moeten meldden dat er een probleem is, china post moet dat dan aan bpost meldden, en dan "zullen ze uiteraard hun volle medewerking verlenen"
Kortom bpôst doet niets.
Iemand die kan helpen aub ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 31 jul 2020 22:16

Simpel gezegd, de verzender is verantwoordelijk voor de bezorging van het pakket. U moet dan ook bij hen zijn, niet bij Bpost.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 aug 2020 07:34

U kan daar in China proberen je geld terug te krijgen, de Bpost is niet verantwoordelijk, probeer daar een advocaat te pakken te krijgen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 01 aug 2020 18:22

Postbode zou normaal een briefje moeten achterlaten met de melding dat je t pakje in het postkantoor kan gaan afhalen ...

Maak het Bpost makkelijk: kies een afhaalpunt waar ze uw pakjes kunnen achterlaten. Zie hun www

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 01 aug 2020 19:27

Er is geen enkele garantie meer bij een aangetekende zending of geregistreerde zending via Bpost ...

Bedrijf mijden is enige optie

mbbs1024
Berichten: 474

#6 , 01 aug 2020 23:07

Sinds Covid, laten alle pakjesbezorgers hun pakjes blijkbaar achter zonder om een handtekening te vragen, ook al zijn ze aangetekend verzonden.
Geen idee of dit wettelijk is of niet.

Bpost maakt er zich wel makkelijk van af, ze leveren de dingen niet op een correcte manier af, en verwijzen dan naar de verzender in het buitenland.
Een paar jaar geleden had ik iets gelijkaardig aan de hand, en ze sloegen me ook telkens om de oren met hun reglementenboek, tot ik, na het 5de 'verloren' pakje kon filmen dat de postbode mijn pakjes gewoon bovenop mijn brievenbus gezet had, gewoon buiten op straat, waar om het even wie het gewoon kon meenemen.
De ombudsman heeft hen vervolgens ingepeperd dat dit niet de manier was om pakjes af te leveren, en een week later was er een andere postbode, en heb ik die postbode die de pakjes gewoon op de brievenbus zette nooit meer gezien.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 02 aug 2020 08:59

Mijn postbode belt even aan om te zeggen dat er een aangetekende zending in de brievenbus zit. Hij moet dan wel even van zijn brommer afstappen en deze vooraan neer zetten en dan 10 meter wandelen naar mijn bel. Ik hoef echter niets af te tekenen. Voor een dergelijke service zou hij vroeger een dikke nieuwjaar ontvangen hebben, maar dat mag nu niet meer. :( Het is wel al een iets oudere postbode, en nog van de oude stempel. Jongeren zouden waarschijnlijk die moeite niet meer doen.
Oplossing voor dit probleem: Zet een brievenbus met een kastje onderaan, waar postbode de pakjes kan inleggen.

ricotta
Topic Starter
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 aug 2020 09:50

U kan daar in China proberen je geld terug te krijgen, de Bpost is niet verantwoordelijk, probeer daar een advocaat te pakken te krijgen .
Geld terugkrijgen van Aliexpress is geen probleem. Geen advocaat voor nodig.

ricotta
Topic Starter
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 aug 2020 09:55

Sinds Covid, laten alle pakjesbezorgers hun pakjes blijkbaar achter zonder om een handtekening te vragen, ook al zijn ze aangetekend verzonden.
Geen idee of dit wettelijk is of niet.

Bpost maakt er zich wel makkelijk van af, ze leveren de dingen niet op een correcte manier af, en verwijzen dan naar de verzender in het buitenland.
Een paar jaar geleden had ik iets gelijkaardig aan de hand, en ze sloegen me ook telkens om de oren met hun reglementenboek, tot ik, na het 5de 'verloren' pakje kon filmen dat de postbode mijn pakjes gewoon bovenop mijn brievenbus gezet had, gewoon buiten op straat, waar om het even wie het gewoon kon meenemen.
De ombudsman heeft hen vervolgens ingepeperd dat dit niet de manier was om pakjes af te leveren, en een week later was er een andere postbode, en heb ik die postbode die de pakjes gewoon op de brievenbus zette nooit meer gezien.
Ik heb geen video opname van de postbode, maar ik heb wel een foto van de opengescheurde aangetekende zending, die ondertussen volgens track & trace nog steeds aan het wachten is op douane inklaring.
Men hoeft volgens mij geen genie te zijn om te weten waar het fout loopt in dit geval. Ik meldde dit ook zo aan de klantendienst, maar deze blijft vriendelijk verwijzen naar de chinese afzender. Een week later vond ik opnieuw een aangetekende zending in de inkomhal, deze keer nog niet geopend...kortom : postbode veegt er zijn voeten aan, kan ongestoord zending stelen of verliezen, en bpost laat begaan....

ricotta
Topic Starter
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 aug 2020 09:58

Postbode zou normaal een briefje moeten achterlaten met de melding dat je t pakje in het postkantoor kan gaan afhalen ...

Maak het Bpost makkelijk: kies een afhaalpunt waar ze uw pakjes kunnen achterlaten. Zie hun www
Bpost liet mij weten dat deze dienst niet beschikbaar is voor zendingen uit china ?!?!?!?!?!?!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 aug 2020 12:00

Indien het om een aangetekende zending gaat, moet deze afgetekend worden. Is niemand aanwezig dan moet er een bericht achtergelaten worden waar de zending mits ontvangsttekening kan afgehaald worden. Indien BPOST de bezorger is, dan ik BPOST wel degelijk verantwoordelijk. BPOST heeft hier strikte richtlijnen over. Aangetekend verzonden pakjes mogen dan ook niet zomaar in de gemeenschappelijke ruimte gelegd of gegooid worden.
Vermoedelijk gaat het hier echter niet om een aangetekende zending, maar om een zending met tracecodering. Een tracecodering die vaak tot niets leidt omdat het in heel wat gevallen om puur bedrog gaat. Met leveringen van China moet je steeds zeer op je hoede zijn, ook al worden ze vaak aangeboden door adressen met een Europeeslandkenmerk, vooral NL. Tussen internetverkopers zit jammer genoeg heel wat kaf. Persoonlijk raad ik je aan, stuur een mailtje aan de "leverancier", leg je situatie uit en vraag om terugbetaling gezien niet aan de verkoopverplichtingen werd voldaan. Herhaal dit enkele malen en zet desgevallen Bpost een CC. Mogelijk heeft dit ook te maken met zogenaamde inklaringskosten. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 16 aug 2020 17:17

Indien het om een aangetekende zending gaat, moet deze afgetekend worden. Is niemand aanwezig dan moet er een bericht achtergelaten worden waar de zending mits ontvangsttekening kan afgehaald worden.
Aangetekende zendingen belanden in corona tijdperk gewoon mee in de brievenbus, hopelijk die van de bestemmeling (geen garantie), en worden "afgetekend" door postbode ...

Zending staat vervolgens officieel te boek als afgeleverd
Verzender krijgt (eventueel) leveringsmelding

Wààr & bij wie de postbode de brief effectief achterliet is anyone's guess

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 aug 2020 18:12

Inazuma, waar baseert u zich op? Op welke onderrichting en/of dienstorder van Bpost?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 aug 2020 19:04

Ik koop soms prullen 3 a 5€ bij Ali Baba deze zijn altijd zogezegd aangetekend maar eigenlijk word dit altijd in de bus gedaan ook al is er geen corona, in China is blijkbaar alles aangetekend . en levering tijd 2 a 3 maanden, daar vind je dingen die je nergens vind bv cilinders voor bosmaaiers
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

builder
Berichten: 189

#15 , 16 aug 2020 19:25

Inazuma, waar baseert u zich op? Op welke onderrichting en/of dienstorder van Bpost?
Koninklijk besluit nr. 32 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken met betrekking tot sommige postdiensten van 15/06/2020.
(B.S. 22/06/2020)
KB is retroactief van kracht sinds 13/03/2020.

Terug naar “Andere”