eigendom te gebruiken

dianKa
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

eigendom te gebruiken

#1 , 08 jul 2020 18:54

Beste leden,

ik heb een vraagje in verband met de rechten van de koper om zijn eigendom te gebruiken. Mag een verkoper eisen in een verkoopcontract wat er gedaan mag worden met het verkocht goed?
In deze situatie: ik heb een dekkater gekocht van een kwekerij en in het verkoopcontract staan enkele voorwaarden:
- ik kan deze kater niet kweken met poezen van andere kwekerijen
- ik ben verplicht alle kittens van deze kater enkel te verkopen als castraten en niet als dek katten
Mag de verkoper deze voorwaarden opleggen?
Want eens na verkoop word ik eigenaar van deze dekkater en kan enkel ik beslissen wat ik met deze dekkater doe.

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38623

#2 , 25 jul 2020 14:11

U heb wel een contract getekend en dat is geldig.
Trouwens dacht dat in EU en zeker in BE en VL katten moeten gesteriliseerd / gecastreerd worden voor verkoop.

mbbs1024
Berichten: 478

#3 , 25 jul 2020 15:27

Ik meen me een andere draad in dit forum te herinneren, dat een hondenkweker, die kontraktueel bedingt dat de koper enkel een bepaald merk van hondenvoeding mag gebruiken, en die voeding dan ook nog verplicht bij de hondenverkoper moet kopen, als een ongeldige bepaling moet gezien worden

Waarom zou dit dan wel geldig zijn ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38623

#4 , 25 jul 2020 15:52

https://dierenwelzijn.vlaanderen.be/ste ... -verplicht

Heb dat nog ook in DE contracten gezien ofwel niet kweken dus steriliseren ofwel via verkoper om stamboeklijn eenmaal nestje.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 26 jul 2020 08:03

Wettelijk gezien kan je dus alleen een gecastreerde dekkater kopen... :-) Niet erg bruikbaar, vrees ik.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Andere”